در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

موفقیت بورس در گرو کاهش هزینه‌های بنگاه هاست

مشاور رئیس سازمان بورس درباره اظهار نظر وزیر اقتصاد در مورد لزوم کاهش هزینه‌های جانبی بنگاه‌ها و تاثیر آن بر بهبودی بازار سرمایه توضیحاتی داد.

سیاوش وکیلی مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اظهار نظر وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه کاهش هزینه‌های جانبی بنگاه‌ها بر بازار سرمایه اثر مثبتی خواهد داشت، بیان کرد: هزینه‌های جانبی هزینه‌های مازاد بر نرم هستند. به عنوان مثال، ترانسفر پول که در تمام دنیا درصد بسیار کوچکی است در برخی موارد شرکت‌های ایرانی مجبور به پرداخت حتی ۲۰ درصد هزینه انتقال از طریق واسطه‌ها هستند که درصد بالایی است. همچنین بنگاه‌ها مجبور به ارائه تخفیف‌های نا متعارف و فروش زیر قیمت‌های نرم می‌شوند که از سودآوری آن‌ها می‌کاهد.

او ادامه داد: در مورد اشاره وزیر اقتصاد درباره کاهش هزینه‌های جانبی بنگاه ها؛ نکته مهم بحث شرایط بیرونی حاکم بر اقتصاد است. این شرایط ناشی از تحریم‌های پیش آمده است. در این صورت شرکت‌های صادرات محور و شرکت‌هایی که برای تامین مواد اولیه و نهاده‌های تولیدی خود، اقدام به واردات می‌کنند، به خاطر شرایط ناشی از تحریم، با واسطه‌های زیادی در این بین مواجه می‌شوند که منجر به افزایش هزینه‌های بنگاه از حیث مواد اولیه و یا در برخی موارد بنگاه‌ها مجبور می‌شوند، کالا‌های خود را زیر قیمت به فروش برسانند.

وکیلی افزود: طبیعی است که این هزینه‌های جانبی باعث می‌شود تا هزینه سود و زیان آن‌ها تحت تاثیر قرار گرفته و سودآوری بنگاه‌ها نیز کاهش پیدا کند. با رفع این موضوع تبعا شاهد بهبود صورت‌های مالی شرکت‌های تولیدی خواهیم بود که در نهایت نیز بر روی قیمت سهام آن‌ها و بهبود وضعیت بازار سرمایه نیز اثرگذار خواهد بود.

مشاور رئیس سازمان بورس در پاسخ به اینکه چه کسی مسئولیت کاهش این هزینه‌ها را به عهده دارد، اظهار کرد: شرایط حاکم بر اقتصاد مستلزم کاهش تحریم‌ها و موارد جانبی آن است. اما به این معنی نیست که بنگاه‌ها در این میان هیچ نقشی ندارند؛ بنابراین سرعت عمل و اولویت دادن به این موضوعات می‌تواند در کاهش هزینه‌های جانبی موثر باشد. در شرایطی که از بنگاهی به بنگاه دیگر شاهد هستیم که بسته به نوع مدیریت شرکت‌ها و تعاملی که دستگاه‌های اجرایی دولت و سایر امور دارند، در یک کلام بهبود نظام اداری و فضای کسب و کار کشور همگی در این بحث اهمیت دارند؛ اما در نهایت این نحوه مدیریت بنگاه‌ها در جهت بهره برداری از کاهش هزینه‌های بنگاه‌ها است که اثر گذار خواهد بود.


بیشتر بخوانید


او ادامه داد: عمده بحث ناظر بر این موضوع همان کاهش نرخ ارز است که وزیر خواستند تا افکار عمومی به این موضوع توجه کنند. حالا که مذاکرات ناشی از گروه 4+۱ در جریان است و خوش بینی‌های زیادی نسبت به کاهش تحریم‌ها وجود دارد، برخی از فعالان اقتصادی بر این باورند که با این موضوع شاهد کاهش نرخ ارز خواهیم بود. کاهش نرخ ارز باعث می‌شود که درآمد صادراتی برخی از بنگاه‌ها کاهش پیدا کند، سودآوری آن‌ها کاهش و قیمت سهام آن‌ها نیز در بازار سهام دچار افت شود.

وکیلی افزود: وزیراقتصاد به این موضوع اشاره کرده است که اگر چنین فرضی را در نظر بگیریم، نباید فراموش شود که در مقابل شاهد کاهش هزینه‌های جانبی خواهیم بود. برخی از فعالین نیز اعتقاد دارند که این کاهش هزینه‌های جانبی بسیار موثرتر از کاهش نرخ دلار مورد اشاره است.

او ادامه داد: موضوع دیگری که قابل توجه است، این است که بازار بدهی، بازار مستقل و جداگانه‌ای نیست و اگر بازار بدهی نباشد، نقدینگی به سمت سهام می‌آید. واقعیت این است که در گذشته نیز این شرایط بوده و نظام بانکی برای مبادله اوراق بدهی خارج از بازار نیز تمهیداتی را قائل شده بود.

مشاور رئیس سازمان بورس با اشاره به اینکه کاهش هزینه‌ها چه میزان روی سود سازی شرکت‌ها موثر است، اظهار کرد: ابتدا باید ببینیم عدد مربوط به کاهش هزینه‌ها چه میزان است که از یک شرکت به شرکتی دیگر با توجه به ساختار درآمدی و هزینه‌ای طبیعتا متفاوت‌تر خواهد بود. شرکت‌هایی که ساختار اداری چابکی دارند، و هزینه‌های زیادی را صرف نمی‌کنند، از این فرصت پیش آمده استفاده بیش تری می‌برند و نمی‌شود عدد خاصی را به آن اختصاص داد و متفاوت است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار