در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

رابطه معکوس رشد بازار سرمایه با افزایش نرخ سپرده بانکی

کارشناس بازار سرمایه گفت: جای شکی نیست که رشد بازار سرمایه رابطه معکوسی با افزایش نرخ سپرده بانکی دارد.

کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این پرسش که عملیات بازار باز چیست؟ اظهار کرد: به مجموعه اقداماتی که بانک مرکزی سعی دارد با خرید و فروش اوراق بهادار خاص از بانک‌ها به مدیریت نرخ بین بانکی بپردازد گفته می‌شود که این اقدام در راستای سیاست‌های اقتصادی کشور است.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که از فعالیت عملیات بازار باز برای چه اهدافی استفاده می‌شود؟ بیان کرد:هدف از عملیات بازار باز در راستای رشد اقتصادی و کنترل تورم است. به طوری که در عملیات بازار باز دولت، بانک مرکزی و بانک‌ها نقش، آفرینی می‌کنند و بانک مرکزی در راستای سیاست‌های انقباضی و انبساطی دولت به مدیریت نرخ بین بانکی با توجه به سیاست‌های اقتصادی می‌پردازد.

آسایش در رابطه با عملکرد بانک مرکزی در حوزه عملیات بازار آزاد اظهار کرد: بانک مرکزی در ایران در سال ۹۹ در راستای کنترل نقدینگی مورد نیاز در بازار بین بانکی، عملیات بازار باز را به صورت هفتگی اجرا کرده است و جهت کنترل و مدیریت نقدینگی بین بانکی دست به کار شده است. نقش بانک مرکزی در عملیات بازار باز بسیار با اهمیت است لذا برای پی بردن به اهمیت بانک مرکزی در عملیات بازار باز ابتدا باید روند این بازار را دانست.


بیشتر بخوانید


او در ادامه افزود: در بازار بین بانکی به این صورت عمل می‌شود که بانک‌ها نیاز‌های نقدینگی خود را با استفاده از منابع سایر بانک‌ها برطرف می‌کنند. یعنی اینکه بانک‌هایی که مازاد منابع دارند، منابع خود را در اختیار بانک‌هایی قرار می‌دهند که کمبود منابع دارند و این عملیات با نرخ بین بانکی اتفاق می‌افتد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: لذا اگر منابع زیاد باشد باعث کاهش نرخ و اگر منابع کم باشد باعث افزایش نرخ می‌شود. بنابراین بانک مرکزی با توجه به نرخ مورد نظر خود، زمانی که مازاد منابع وجود دارد، اوراق را به بانک‌ها فروخته و در سررسید اوراق آن‌ها را خریداری می‌کند و بالعکس زمانی که بانک مرکزی منابع داشته باشد اوراق را از بانک‌ها خریداری و پول در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. از سویی دیگر بانک مرکزی وظیفه تعیین سقف و کف نرخ بین بانکی را بر عهده دارد.

آسایش در رابطه با عملکرد بانک مرکزی در حوزه عملیات بازار باز و تاثیراتی که این موضوع می‌تواند بر بازار سرمایه داشته باشد، گفت: بانک مرکزی با مدیریت نرخ بین بانکی می‌تواند به صورت غیر مستقیم بر نرخ بهره سپرده‌های بانکی تاثیر بگذارد و از آن جهت که به هر میزان نرخ سپرده‌ها کاهش یابد پول از بانک‌ها و بازار پول خارج می‌شود و به سمت سایر بازار‌ها از جمله بازار سرمایه می‌رود و بالعکس با اقدامات بانک مرکزی جهت افزایش نرخ سپرده باعث خروج پول از بازار سرمایه و افزایش سپرده گذاری در بازار پول می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان تصریح کرد: جای شکی نیست که رشد بازار سرمایه رابطه معکوس با افزایش نرخ سپرده بانکی دارد. از سویی دیگر با توجه به روش‌های ارزش گذاری مبتنی بر نرخ بهره بدون ریسک (بهره بانکی)، به هر میزان نرخ بهره بانکی کاهش یابد ارزش ذاتی و واقعی سهام افزایش خواهد یافت. پس لازم به ذکر است که بانک مرکزی هم راستا با وزارت اقتصاد و دارایی نقش کلیدی در تقویت بازار سرمایه ایفا می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۹:۵۸ ۲۸ فروردين ۱۴۰۰
با سلام از این کارشناس نپرسیدید که با کاهش سپرده پولی که از بانک خارج شده رو باید چجوری مدیریت کنه که نره سمت خرید مسکن و دلار و طلا و سکه و ... و باعث تورم شدید و از طرف دیگه سوء استفاده بعضی از کارخانجات با تولید کم محصولاتشان باعث تشدید تورم نشه با تشکر
آخرین اخبار