پادکست|رمضان، قرآن و یک دریا معرفت/ ۷

ابتدا اصلاح خود و بعد اصلاح جامعه/ در راه حق ثابت قدم باشیم

حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قرائتی گفت: در راه نجات دیگران به راه راست، مواظب باشیم خودمان غرق نشویم.

به  گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، ماه مبارک رمضان از راه رسیده و دل تنگ مومنان الهی را صفا داده است. در ماه رمضان، بسیاری از روزه داران هر روز یک جزء از قرآن کریم را می‌خوانند؛ برخی تنها به قرائت آیات الهی اکتفا می‌کنند و برخی معنی و تفسیر آن را نیز از نظر می‌گذرانند.

باشگاه خبرنگاران جوان هم در اقدامی تازه، به انتشار بخشی از تفسیر هر جزء با توجه به «تفسیر نور حجت الاسلام و المسلمین قرائتی» می‌پردازد. هر روز ماه رمضان با انتخاب یک یا چند آیه از جزء مربوط، بخشی از صحبت‌های آقای قرائتی درباره آن را به صورت فایل صوتی در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم.
 
برای امروز سراغ سوره مائده می‌رویم؛

خداوند در آیه ۱۰۵ سوره مائده می‌فرماید: " یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَیْکُمْ أَنْفُسَکُمْ ۖ لَا یَضُرُّکُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَیْتُمْ ۚ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُکُمْ جَمِیعًا فَیُنَبِّئُکُمْ بِمَا کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ" یعنی "‌ای اهل ایمان، شما (ایمان) خود را محکم نگاه دارید که اگر همه عالم گمراه شوند و شما به راه هدایت باشید، زیانی از آن‌ها به شما نرسد. بازگشت همه شما به سوی خداست و همه شما را به آنچه کردید آگاه می‌سازد. "

حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی درباره تفسیر این آیه بیان کرده است: آیات قرآن همگی از ضرورت امر به معروف و نهی از منکر سخن می‌گوید. اگر شما امر به معروف کردی و اثر نداشت، کار درست خودت را انجام بده. یعنی اگر به دیگران گفتی نمازت را بخوان و آنان گوش ندادند، لازم نیست به آنان دوباره بگویی و یا حتی پیش خودت بگویی بقیه که نماز نمی‌خوانند، پس من هم نماز نخوانم.

وی ادامه داد: عَلَیکُم انفُسَکُم یعنی در راه حق خودت را حفظ کن؛ تو اول مسئول خودت هستی. باید چنان در جامعه تربیت شد که محیط در ما تأثیر نگذارد. روحیه خود را به دلیل انحرافات دیگران از دست ندهید و در راه نجات آنان غرق نشوید. باید به قدری در عقیده خود استدلال داشته باشیم که شبهه‌ها در ما اثر نداشته باشد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.