پادکست|رمضان، قران و یک دریا معرفت/۱

خداوند در آیه ۸ سوره بقره منافقان را چگونه معرفی کرده است؟ + صوت

حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی، در تفسیر آیه هشتم سوره بقره، ویژگی منافقان را بیان کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، ماه مبارک رمضان از راه رسید و دل‌ تنگ مومنان الهی را صفا داد. در ماه رمضان، بسیاری از روزه داران هر روز یک جزء از قرآن کریم را می خوانند؛ برخی تنها به قرائت آیات الهی اکتفا می‌کنند و برخی معنی و تفسیر آن را نیز از نظر می‌گذرانند.

باشگاه خبرنگاران جوان هم در اقدامی تازه، به انتشار بخشی از تفسیر هر جزء با توجه به «تفسیر نور حجت الاسلام و المسلمین قرائتی» می پردازد. هر روز ماه رمضان با انتخاب یک یا چند آیه از جزء مربوط، بخشی از صحبت های آقای قرائتی درباره آن را به صورت فایل صوتی در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم. 

برای امروز تفسیر آیه 8 سوره بقره را بشنوید:

حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی، در بخشی از این صحبت ها بیان کرده است: "وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَبِالْیَوْمِ الْآخِرِ وَمَا هُمْ بِمُؤْمِنِینَ" یعنی گروهى از مردم کسانى هستند که مى‏ گویند: به خدا و روز قیامت ایمان آورده‏ ایم، در حالى که مؤمن نیستند. ابتدای سوره بقره با مفهوم مردم شناسی آغاز می‌شود؛ مردمی که یا متقی و یا کافر هستند. خداوند در سوره بقره مومنان را در سه تا چهار آیه معرفی می‌کند و ویژگی‌های منافقان را هم در دوازده آیه بیان می‌کند.

این کارشناس مذهبی در ادامه گفته است: پیداست که منافقان خطرناک هستند و حتی پیامبر هم گفته که "من نه از خوبان و نه از بدان می‌ترسم، من تنها از منافقان می‌ترسم." در آیه هشت سوره بقره آمده است که " گروهی از مردم با زبان می‌گویند ایمان داریم و خداوند و قیامت را قبول داریم، اما اینان مومن نیستند. "

وی در ادامه با ذکر داستانی چهره‌های مختلف نفاق را تشریح کرد و گفت: نفاق معنای گسترده‌ای دارد. امام هفتم به خانه خود رفت و به امام رضا که آن زمان طفلی بود، گفت:" به آن فرد کنار خانه تعارف کن و او را به منزل دعوت کن. آن فرد بالاخره یار ما است. امام موسی کاظم فرمود: آمادگی پذیرایی ندارم و کسی که قلباً آمادگی پذیرایی ندارد، به زبانش بگوید وارد شو این بد است و یک جور نفاق است".

حجت الاسلام قرائتی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: امام سجاد در سحر‌های ماه رمضان دعا می‌کردند که" خدایا قلبم را از نفاق و شرک پاک کن. " ریاکار منافق است؛ چون ظاهر عملش برای خداست، اما باطنش معنای دیگری دارد. اگر به زبان چیزی می‌گویی باید عمل هم بکنی؛ ظاهر و باطنمان باید یکی باشد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار