هرگونه آتش زدن بقایای مزارع کشاورزی پس از برداشت پیگرد قانونی خواهد شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، رضا قپانچی پور رئیس این اداره محیط زیست دزفول گفت: همه ساله برخی کشاورزان طبق سنتی اشتباه پس از برداشت محصول در این فصل و خشک شدن باقیمانده گیاهان، اقدام به آتش زدن مزارع می‌کنند.

او افزود: مضرات این عمل در بلندمدت کاهش عملکرد محصول به دلیل اثرات نامطلوب بر کیفیت خاک با از بین بردن مواد مغذی آن و افزایش ضریب آسیب پذیری محصول در برابر آفات، بیماری ها، سرما و گرما به دلیل کاهش مواد آلی خاک، کاهش نفوذپذیری و افزایش فرسایش خاک و در نتیجه بالا رفتن مصرف کود‌های شیمیایی را درپی خواهد داشت.

پانچی پور بیان داشت: با توجه به رسالت ادارات جهاد کشاورزی، بهداشت و محیط زیست در اتخاذ تصمیم‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از آتش زدن کاه و کلش مزارع و با توجه به ماده ۲۰ قانون هوای پاک این عمل خلاف قانون است.

ئیس این اداره محیط زیست دزفول ادامه داد: متخلفان وفق قانون مربوطه به جزای نقدی و حبس محکوم خواهند شد و علاوه بر این بر اساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۲ و ۲۲ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و ماده ۴۵ قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع آتش زدن بقایای گیاهی جرم محسوب می‌شود.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.