ادعای مقام عراقی درباره مذاکره ایران و عربستان در منطقه سبز بغداد

مقامی آگاه در دفتر نخست وزیری عراق مدعی صحت خبر مذاکره ایران و عربستان در بغداد شد و اعلام کرد که این دیدار ۱۰ روز قبل در منطقه سبز انجام شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از العربی جدید، به دنبال انتشار گزارش روزنامه فاینشنال تایمز درباره دیدار و مذاکره مقامات ایران و عربستان در بغداد و مذاکره درباره یمن، یک مقام مسئول عراقی مدعی صحت این خبر شد.

این مقام عراقی که مسئولی بلندپایه در دفتر «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق است، مدعی شده که گزارش‌های رسانه‌ای درباره نشست چند روز قبل میان مقامات سعودی و ایرانی «دقیق» و این دیدار در داخل منطقه سبز بغداد و در سطح مسئولان امنیتی دو کشور با ابتکار دولت عراق صورت گرفته است.

مقام مذکور که خواست نامش فاش نشود در گفتگو با العربی الجدید ادعا کرد: این نشست ۱۰ روز قبل در منطقه سبز واقع در مرکز بغداد و تحت نظارت «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق و زیر نظر مستقیم الکاظمی و در چارچوب ابتکار عمل حل و فصل روابط متشنج تهران و ریاض برگزار شد.

او افزود: این دیدار بیشتر برای ارزیابی طرفین و تلاش برای اطلاع از رویکرد‌های یکدیگر صورت گرفت و طی آن بررسی پرونده‌ای خاص صورت نگرفت. عراق تلاش می‌کند نقش میانجی را در این پرونده ایفا کند، زیرا دولت از خطر تنش در پرونده امنیتی‌ خود آگاه است.

در همین راستا، «احمد الشریفی» تحلیلگر سیاسی عراقی در گفتگو با این روزنامه تصریح کرد: عراق از زمان دولت «عادل عبدالمهدی» تلاش می‌کند تا نقش میانجی را برای کاهش تنش میان ایران و کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس ایفا کند، زیرا رفع این تنش، به نفع امنیت و ثبات عراق است.

او افزود: این مسئله هم‌اکنون در دولت مصطفی الکاظمی محقق شد و چه بسا که این پرونده موفقیت آمیز باشد و دیدار‌های دیگری نیز صورت گیرد به ویژه که الکاظمی به واسطه زمانی که ریاست سرویس اطلاعاتی عراق را برعهده داشت لذا از این پرونده اطلاع کامل دارد و همواره با مسئولان امنیتی کشور‌های همسایه عراق در ارتباط بوده است.

تحلیلگر سیاسی عراق در پایان اعلام کرد که معتقد است همگرایی جدید میان تهران و ریاض بازتاب‌های مثبتی بر اوضاع داخلی عراق در زمینه‌های مختلف دارد، از این رو بغداد از مدت‌ها پیش در راستای منافع ملی در تلاش برای بازگشت روابط ایرانی- سعودی است.

این درحالی است که پس از انتشار گزارش فاینشنال تایمز، مقامات سعودی این خبر را تکذیب کردند و منابع ایرانی نیز به آن واکنش نشان ندادند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۷ ۳۱ فروردين ۱۴۰۰
ایرااااااااااااااااااااااااااااااااااان همیشه تکذیب میکند عزیزان گول حرفهای مسئولان را نخورید هرکسی هرچیزی میگگوید شما برعکس انرا تفسیر کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
حالا چرا این سعی در انکار این موضوع داره؟ نکنه به خاطر انتخابات؟
آخرین اخبار