در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

۹۵ درصد از بازار اولیه ایران، سهام است

کارشناس بازار سرمایه گفت: تقریبا اکثر بازار اولیه کشور را سهام تشکیل می‌دهد و استفاده از سهام خزانه و صرف سهام بسیار کم است.

فردین آقا بزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سهام خزانه اظهار کرد: براساس قانون در سهام خزانه اجازه باز خرید سهام شرکت به خود شرکت داده شده است که پیش تر، قانون این اجازه را نمی‌داد. سازمان بورس تا یک نصاب معین به شرکت‌ها اجازه استفاده از سهام خزانه را برای جلوگیری از عرضه‌های بیش از حد و حمایت از قیمت سهام صادر کرد.

او درباره صرف سهام بیان کرد: صرف سهام یعنی زمانی که افزایش سرمایه صورت می‌گیرد، حالت متداول این است که از محل پذیره نویسی ارزش اسمی انجام شود. یعنی سهامی که هزار تومان است، زمانی که افزایش سرمایه می‌دهد، مشارکت کننده در خرید سهام ۱۰۰ تومان پرداخت می‌کند، ولی سهام هزار تومانی نصیب او می‌شود.

او ادامه داد:، اما در ارتباط با افزایش سهام شناور آزاد این تصمیم گرفته شد که افزایش سرمایه از محل شناسایی صرف سهام باشد. یعنی دارنده یک سهام به جای اینکه ۱۰۰ تومان را پرداخت کند، ما به تفاوت ۱۰۰۰ تومان تابلو تا ۱۰۰ تومان اسمی یعنی ۹۰۰ تومان را باید پرداخت کند، به فروش برساند و عواید حاصل از آن به حساب شرکت می‌آید.

آقا بزرگی ادامه داد: یعنی شرکت این حق تقدم و افزایش سرمایه که با حالت متداول شناسایی ۱۰۰ تومان به صورت بازار اولیه به داخل شرکت می‌آید، به جای ۱۰۰ تومان، ۹۰۰ تومان داخل شرکت می‌آید. در نتیجه شرکت با فرآیند افزایش سرمایه سود شناسایی می‌کند. این دو راهکار در جهت افزایش سهام شناور آزاد و کنترل عرضه و تقاضای سهام سال گذشته اتخاذ شد و مراحل قانونی آن نیز سپری شده است.

این کارشناس بازار سرمایه درباره میزان استفاده از سهام خزانه در شرکت‌ها اظهار کرد: این میزان تقریبا برابر با صفر است و هیچ مورد مشهود و قابل توجهی را در این خصوص نداشته ایم. آپشن‌هایی که اکنون نسبت به کل سهام معامله می‌شوند، شاید به یک دهم درصد هم نرسد. این نیز، جزء مسائلی است که به نوعی نا به سامانی‌ها و عدم بلوغ کامل بازار ما را سبب شده است.

او در ادامه بیان کرد: یعنی شرکت‌ها و فعالان بازار هنوز با این ابزار‌ها آشنا نیستند و یا به هر دلیلی مورد توجه نبوده است. انتظار از این که شرکت سهام خود را خریداری کند برای شرکت‌هایی که با کمبود و مشکل نقدینگی رو به رو هستند، پایین است و کمتر دیده شده است. این قانون وضع شده است، اما شرکت بیش‌تر درگیر امر تولید و تامین منابع مالی برای به چرخش انداختن فرآیند تولید خودش است و کمتر به این موارد توجه می‌کنند.

آقا بزرگی افزود: در واقع این ساز و کار فراهم شده که به لحاظ روانی، اذهان عمومی از عرضه‌های بی حد و اندازه نگرانی نداشته باشند. اما خلا این مورد در بازار سرمایه ما کاملا مشهود است.

این کارشناس بازار سرمایه درباره تجربه سایر کشور‌ها در استفاده از این ابزار‌ها بیان کرد: حتی صندوق‌های سرمایه گذاری نیز به همین ترتیب هستند. یعنی تعداد یونیت‌های سرمایه خود را افزایش و کاهش می‌دهند و در حقیقت سرمایه این شرکت‌ها شناور است. در ایران چنین مدل‌هایی نداشتیم.


بیشتر بخوانید


او ادامه داد:، اما در خارج از کشور هم سهام خزانه و هم انواع و اقسام ابزارها، معاملات آتی مورد استفاده است. بالغ بر ۵۰ درصد از اوراق مورد معامله در بازار‌های مالی در دنیا را مشتقات تشکیل می‌دهند که سهام نیستند. شامل آپشن، فیوچر، بازار اولیه و ... هستند. مختصات بازار اولیه ما یک ویژگی خاصی دارد و آن این است که بیش از ۹۵ درصد از آن به خود سهام معطوف است. یعنی انتقال مالکیت از یک شخص به فرد دیگر که در خارج از کشور این مورد به میزان حداقل است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار