دو مبتکر و مخترع جوان خراسان جنوبی موفق به طراحی و ساخت دستگاه سی ان سی شدند؛ دستگاهی که در صنایع چوب و فلز کاربرد زیادی دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، بومی سازی  دستگاه را گروه تحقیق و توسعه فرا ایده و با حمایت‌های کمیته امداد امام خمینی و سازمان بسیج علمی و فناوری خراسان جنوبی به نتیجه رساند.

سی ان سی در واقع یک دستگاه فرز صنعتی است که با استفاده از نرم افزار‌های کامپیوتری کنترل و هدایت می‌شود. این نرم افزار‌ها دخالت انسان در برش و شکل دادن چوب را به حداقل می‌رساند و طرح‌های فرز کاری و ماشین کاری چوب و فلز با کمترین خطا انجام می‌شود و تولید افزایش می‌یابد.

نخعی عضو گروه تحقیق و توسعه فرا ایده به کمک همکارش توانسته است نیاز خراسان جنوبی را به دستگاه سی ان سی برطرف کنند.

نخعی طراح دستگاه سی ان سی می‌گوید: صفر تا صد طراحی و ساخت این دستگاه در داخل استان انجام شده و در مقایسه با نمونه خارجی ۴۰ درصد ارزان‌تر است.


بیشتر بخوانید


او بیان می‌کند: دستگاه را طوری طراحی کرده ایم که هم قابلیت حکاکی و برش کاری روی چوب را داشته باشد و هم برش کاری را روی فلز انجام دهد؛ خیلی از دستگاه‌های مشابه قابلیت برش کاری روی فلز را ندارند.

نخعی با اشاره به قابلیت این دستگاه در افزایش تولید ادامه داد: هدف ما این است که به جهش تولید در کشور کمک کنیم و در کنار تأمین نیاز داخل به دنبال صادرات دستگاه سی ان سی به کشور‌های همسایه هستیم.

غلامی دیگر جوان مبتکر نیز می‌گوید: برای توسعه و تجاری سازی دستگاه سی ان سی نیاز به حمایت‌های مسئولان داریم؛ امیدواریم با حمایت‌های عملی، این دستگاه سه محوره به یک دستگاه ۵ محوره تبدیل شود تا کمک بهتری به رونق و جهش تولید کند.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.