در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

مسئولان صدای سهامداران را بشنوند

کارشناس بازار سرمایه گفت: نگاه دستوری و بالا به پایین دولت به سازمان بورس و بازار سرمایه ممکن است با منافع سرمایه گذاران، تقابل داشته باشد.

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نامه سهامداران به سران قوا و ارائه ۸ پیشنهاد برای بهبود بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، از بین این ۸ پیشنهاد مطرح شده، چه تعداد قابل اجرا است؟، اظهار کرد: از نظر من ۸ پیشنهاد در عمل قابلیت اجرا دارد و آن چنان نیست که آن ها را دور از دسترس و یا غیر قابل اجرا تلقی کنیم. زیرا نکاتی در ۸ پیشنهاد مطرح است که تمامی آن‌ها قابلیت اجرا دارد، به شرط اینکه، اراده‌ای در دولت وجود داشته باشد.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، اجرای ۸ پیشنهاد مطرح شده چقدر روی بازار سرمایه اثرگذار است؟، گفت: در دو حالت این موضوع می‌تواند تاثیر بسزایی بگذارد، اولا بازار سرمایه نیاز ضروری به اصلاحاتی دارد که راس مطالب را، نگارش کنندگان این نامه منعکس کردند. با کنار هم قرار دادن تک تک پیشنهادات و در صورت اجرایی شدن آن‌ها می‌توان فضای متفاوت و با نشاطی را در بازار سرمایه ایجاد کرد.


  • بیشتر بخوانید

نامه سهامداران به سران قوا / ۸ راهکار برای بهبود بازار سرمایه


او بیان کرد: بهبود بازار سرمایه به چند عامل دیگر نیز بستگی دارد، در ابتدا، وجود ثبات نسبی در نرخ ارز، با فرض عدم تغییر قابل توجه می‌تواند برای بازار سرمایه سازنده باشد.

آقا بزرگی افزود: بانک مرکزی، بازار پول و بازار سرمایه، هر ۳ ارگان باید در کنار هم کار کنند و وجود رقابت نابرابر سبب ایجاد سایه سنگین سیاست‌های پولی بانک مرکزی بر بازار سرمایه می‌شود و ممکن است یک عامل باز دارنده باشد؛ بنابراین از نظر من، هماهنگی بین بازار پول و بازار سرمایه در کنار هم شرط مهمی است.

کارشناس بازار سرمایه گفت: از آنجایی که، دیدگاه اولیه دولت نسبت به سازمان بورس به عنوان یکی از واحد‌های مستقیم تحت نظارت خودش است؛ بنابراین تصمیمات سازمان بورس ممکن است، تحت تاثیر فشار‌های سیاست گذار اقتصادی دولت قرار بگیرد و منافع بلندمدت سرمایه‌گذاران و سهامداران مجددا مورد آسیب قرار بگیرد.

او افزود: از نظر من دیدگاه‌ها و نگرش‌ها باید تغییر کند که آن هم مستلزم ایجاد ساز و کار‌های قانونی و وجاهت دادن قانونی بیشتر به انتخاب روسای سازمان بورس و هیئت مدیره سازمان بورس است.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: نگاه دستوری، نگاه از بالا به پایین دولت به سازمان بورس، بازار سرمایه و نگاه انحصاری ممکن است با منافع سرمایه گذاران، در تقابل باشد و با فرض تغییر نگرش دولت به سازمان بورس این پیشنهادات، می‌تواند موفقیت آمیز تلقی شود.

آقابزرگی در خصوص اینکه، ۸ پیشنهاد مطرح شده برخلاف منافع بخش‌های دیگر نیست؟، گفت: برخی از این نکات باز می‌گردد به اصلاحاتی که پیش از این به صورت یک سویه در بازار سرمایه با هدف ساماندهی وضعیت نامساعد بودجه‌ای دولت مطرح شده و این پیشنهادات برخلاف منافع بانک‌ها و مالیات است و می‌تواند مالیات را کاهش دهد.

او در پایان تصریح کرد: اوضاع نابسامان موجود در بازار سرمایه، ناشی از دسترسی مستقیم دولت از طریق سازمان بورس و اعمال سیاست‌هایی به بازار سرمایه است. به ناچار حتی ابزارهایی، به کند کردن روند صعودی سهام و متداول شدن عرضه اوراق در بازار سرمایه منجر شد، این‌ها جزو نکاتی است که جای اصلاح دارد، هر چند ممکن است با منافع دولت سازگار نباشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسن زاده
۲۱:۲۶ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
مردم را به بورس دعوت کردند تا سرمایه آنها را نابود کنند ؛ مردم بی پناه به دام نقشه های دولت افتادند ؛ با پرداخت های بیش از 22 درصد بانک ها هیچ سرمایه گذاری توجیه ندارد ؛ دلالی و موج سواری در دلار و املاک با سرمایه گذاری در بورس فرق دارد و دولت مانند تمام دنیا باید از سرمایه گذاران حمایت کند
آخرین اخبار