سنگ‌هایی که نان شدند / چشم نوازی گوهر سنگ‌ها در آن سوی مرز‌ها

هنرمندان سنگ تراش شهرستان سرایان مدتی است به سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی جان داده و گوهر‌هایی ناب را تراش می‌دهند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، شهرستان سرایان غنی از سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی است؛ دُرهای گرانبهایی که پس از استخراج تبدیل به انواع زیورآلات می‌شوند.

به همت هنرمندان و حمایت‌های میراث فرهنگی، حالا با راه اندازی کارگاه‌های تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، گوهر تراشی به صنعتی پرسود در این شهرستان تبدیل شده است و آوای کار و تلاش از این کارگاه‌ها به گوش می‌رسد.

  محمدی از کارآفرینان گوهر تراشی شهرستان سرایان با ۵۰ میلیون تومان تسهیلات کارگاه تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی را راه اندازی می‌کند.

این سنگ تراش به خبرنگار ما می‌گوید: یک سالی هست که کارگاه را راه انداخته ام و ۸ نفر را مشغول به کار کرده ام.

او با خوشحالی از جلوگیری از خام فروشی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی بیان می‌کند: سال‌ها بود که این سنگ‌ها خام فروشی و به قیمت ناچیزی فروخته می‌شد، اما حالا با تراش در کارگاهها، ارزشی چند برابری پیدا کرده اند.

عقیق‌هایی که در جهان منحصر به فرد است

معادن عقیق سه قلعه شهرستان سرایان در جهان منحصر به فردند به طوری که مانند عقیق شجر سه قلعه در هیچ جای جهان وجود ندارد.

 سلیمانی از هنرمندان گوهر تراش منطقه سه قلعه می‌گوید: عقیق سه قلعه را به نام عقیق شجر منظره یا پاییزی می‌شناسند و یک عدد نگین سنگ عقیق آبی پس از فرآوری ۲ میلیون تومان قیمت می‌خورد، در حالی که اگر تراش نخورد ۲۰۰ هزار تومان هم ارزش ندارد.

او که از فروش خوب این زیور آلات راضی است می‌گوید: سنگ‌های تراش خورده هم در داخل کشور و هم خارج از کشور مشتری دارند و برای انگلستان چند نمونه از این سنگ‌ها را فرستاده ایم.

جانی دوباره در ۱۰۰ کارگاه تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی

کارگاه‌های خانگی و تجمیعی چند وقتی است به همت ۲۰۰ هنرمند گوهر تراش در شهرستان سرایان رونقی دوباره گرفته اند و درآمد خوبی دارند.

عرب مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان  در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، می‌گوید: با توجه به ذخائر غنی سنگ‌های قمیتی و نیمه قیمتی در سرایان، ۵۰ تا ۶۰ درصد هنرمندان این شهرستان در آینده صنعت گران تراش سنگ می‌شوند.

او بر این باور است که جلوگیری از خام فروشی نیاز به فرهنگ سازی دارد و اگر فرایند استخراج و فرآوری در داخل شهرستان انجام شود، رونق اشتغال و کاهش خام فروشی را به دنبال دارد.

سرایان را در خراسان جنوبی به سرزمین سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی می‌شناسند؛ ظرفیتی نهفته در دل کویر که هنرمندان از آن بهره گرفته اند و هنر صنعت گوهر تراشی را رونق داده اند.

انتهای پیام / ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
متأسفانه حمایت واقعی از هنرمندان سنگ تراش نمیشه، با هزار زحمت و بدبختی باید سنگها رو از دل زمین استخراج نند اما دلال به راحتی و به قیمت خیلی کم از چنگ شون در میاره....نیاز هست یه مرکز آموزش و حرفه آموزی ایجاد بشه تا مهارت سنگ تراشی رو به مردم آموزش بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
چقدر زیبا هستند