همزمان با روز جهانی کارگر بررسی شد؛

کارگر چرخ دنده تولید هر کشور؛ خصوصی سازی بلایی که به جان کارگران افتاد!

فروشگاه‌های زنجیره‌ای که قرار بود به اقشار ضعیف جامعه مانند کارگران کمک کنند، این روز‌ها بیشتر به زخم آن‌ها نمک می‌پاشند.

به گزارش  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  بهمن ما سال ۱۳۹۸ کرونا به ایران آمد و به گفته عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، تا اواخر اسفندماه سال ۱۳۹۹ بیش از یک میلیون نفر را بیکار و نیازمند به دریافت بیمه بیکاری کرد؛ بیکار‌هایی که عمده آن‌ها را کارگران تشکیل می‌دادند.

از حواشی پرداخت بیمه بیکاری که بگذریم، آمار و ارقام منتشر شده از سوی مرکز ملی آمار نیز حقایق تلخی را نشان می‌دهد. در شرایطی که تاثیر ناگوار همه گیری ویروس کووید-۱۹ بر کسی پوشیده نیست، این مرکز به طرز جالبی در تاریخ ۱۵ فروردین ماه امسال، با اعلام این که در ۹.۷ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار) کشور یعنی افراد ۱۵ ساله و بیشتر، در زمستان سال ۱۳۹۹ بیکار بوده اند، از کاهش ۰.۹ درصدی نرخ بیکاری کشور در این بازه زمانی نسبت به زمستان ۱۳۹۸ خبر داد.

کاهش نرخ بیکاری دلیل بر رشد اشتغال به کار نیست

امیر مرادی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان درباره دلیل به وجود آمدن چنین تناقضی گفت: این مسئله دلایل متفاوتی دارد؛ از جمله این که با توجه به سیاستگذاری‌های نادرست جمعیتی در سال‌های گذشته، بخش عمده‌ای از جمعیت جوان و جویای کار کشور کاسته شده یعنی می‌توان دلیل عمده این اتفاق را اینطور تحلیل کرد که نرخ بیکاری، ارتباط مستقیمی با نرخ مشارکت اقتصادی دارد.

او در ادامه توضیح داد: کاهش نرخ بیکاری، همواره به دلیل افزایش تعداد شغل در سطح کشور نیست. چنان چه می‌دانیم امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا، تعداد زیادی شغل از دست رفته و کاهش نرخ بیکاری از زمستان ۹۸ تا زمستان ۹۹، می‌تواند نشان دهنده این باشد که نرخ مشارکت اقتصادی و به نوعی، تعداد جمعیت جویای کار کاهش یافته است.

مرادی در مورد سایر تاثیرات ظهور بیماری کرونا بر قشر کارگر، بیان کرد: متاسفانه از زمان شیوع این بیماری، بیشترین آسیب اقتصادی به کارگران وارد شده چرا که علاوه بر بروز ناامنی‌های شغلی و بیکاری تعداد زیادی کارگر که عمدتا در بخش‌های خدماتی مشغول به کار بودند، افزایش نرخ تورم نیز، بیشترین آسیب را به این قشر از جامعه وارد کرده است.


بیشتر بخوانید


او گفت: با افزایش تورم، شاهد گرانی بسیاری از اقلام اساسی مورد نیاز خانوار هستیم در حالی که متاسفانه افزایش حقوق به ویژه برای قشر کارگر جامعه، متناسب با نرخ تورم صورت نمی‌گیرد. هر چند که با توجه به کسری بودجه شدید دولت، اگر افزایش حقوق بیشتری هم داده شود، دولت مجبور به چاپ پول خواهد شد که خود این کار، یکی از عوامل تشدید تورم و فشار بیشتر بر قشر کارگری خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی در پایان اظهار کرد: یکی از راهکار‌های حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه به وِیژه قشر کارگر در چنین شرایطی، ارائه بسته‌های حمایتی مانند قرارداد بستن دولت با فروشگاه‌های زنجیره‌ای و ارائه بن کالای خرید از آن فروشگاه‌ها به کارگرهاست. این کار قرار بود با احداث فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه صورت بگیرد، اما متاسفانه شاهد این هستیم که با خصوصی سازی فروشگاه‌های رفاه، ادامه این خدمت به کارگران صورت نگرفت.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای خصوصی و خدمت به کارگر

هدف از تاسیس فروشگاه‌های زنجیره ای، ارائه نوع جدیدی از خدمت به قشر متوسط و ضعیف جامعه بود. یعنی قرار بر این بود که با احداث این فروشگاه ها، با حذف دلال‌ها و واسطه گران، اجناس از تولیدکننده، مستقیم به مصرف کننده نهایی یعنی اقشار آسیب پذیر جامعه برسد.

متاسفانه پس شیوع تفکر حمایت از بخش خصوصی و واگذاری اموال دولت به این بخش برای خدمت به مردم بدون تعیین ضوبط درست، شاهد این هستیم که فروشگاه‌های زنجیره‌ای که قرار بود به قشر ضعیف کمک کنند، این روز‌ها خود تبدیل به درد جدیدی برای مردم شده اند.


بیشتر بخوانید


آذرماه سال ۹۹ در بحبوحه گرانی روغن در کشور، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان هرمزگان از کشف ۱۶۰ تن روغن احتکار شده در انبار یکی از این فروشگاه‌های زنجیره‌ای خبر داد. این تنها یک مثال از نمک پاشی فروشگاه های زنجیره ای بر درد اقشار ضعیف مربوط به سال گذشته است.

در پایان می‌توان گفت دولت به جای میدان دادن به سوداگران خصوصی نما، با تشدید نظارت بر فعالیت آن‌ها در فروشگاه‌های زنجیره ای، می‌تواند در چنین شرایطی که امواج کرونا یکی پس از دیگری کشور را در بر می‌گیرد و کارگران را بیکار می‌کند، حداقل راهی برای تامین اقلام اساسی مورد نیاز  این قشر انجام دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۲۳:۲۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
از یک لحاظ اگر خصوصی سازی روی زد وبند و پارتی بازی نباشد و شخص خریدار متعهد به ادامه کار و افزایش تولید و استخدام بیشتر بشه .بنفع وطن است و کالا ها رقابتی میشه که
باعث میشه کیفیت کالا بالا بره .چونکه میخواهد بازار رقیب را بگیرد
ولی متاسفانه خصوصی سازی در وطن ما
باعث ورشکستگی کارخانه ها و اخراج کارگران شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
بد نبود که روز معلم رئو هم تبریک می گفتید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
الان اینجوری شده که
هر کی به فکر خودش هستش
Canada
ناشناس
۲۲:۰۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
خصوصی سازی در صورتی به نفع تولید است که
توش زد وبند و پارتی بازی نباشد و
خریدار متعهد شود که به هیچ وجه تعییر کار ندهد و
هر سال هم بر افزایش تولید و افزایش استخدام داشته باشد
کارخانه ها بحال خود رها کردند تا زمین کارخانه را تعییر بازدهی دهند و سود بیشتری کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۴ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
مدیران خصولتی بزرگترین خیانت رو در حق اقتصاد و اشتغال و صنعت کشور می کنند اگر من کاره ای بودم دست تمام خصولتی رو قطع می کردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
خصوصی سازی خوب است ، آنچه بد است خصوصی بازی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
در اقتصاد اسلامی خصوصی سازی معنا نداره اسلام چنین اجازه ای نمی‌دهد که حق ضعیف پایمال شود. خصوصی سازی برای کشورهایی با نظام سرمایه داری است که فقط سود براش مهمه نه چیز دیگری، در حکومت اسلامی نظام تولید و صنعت باید دست دولت باشه که از حقوق کارگر دفاع کنه نه دست چند تا سرمایه دار که به محض اینکه طرف رو نخواستن بندازنش بیرون وبعدم خدا حافظ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
فقط حرف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
متاسفانه دستهائی در داخل و خارج از کشور در کارند که توانستند با چوب لای چرخ تولید گذاشتن به منافع خود برسند و وابستگی کشور را رقم بزنند علی الخصوص عوامل داخلی که با زد و بند و پارتی بازی آقا زاده های بی هنر برای پر کردن جیب خود خیلی راحت و با تبانی و به هر بهانه ای درب شرکت های تولیدی را تخته کردند تا بتوانند با اخذ امتیاز واردات پول یا مفت به جیب بزنند و هیچ ارگانی هم توان مقابله با آنها را ندارد چرا که حضرات آقا زاده و گردن کلفت وهمچنین فرزند همین تصمیم گیرندگان هستند کسی نمیاد فرزن نوه برادر خواهر بردار و خواهر زاده و . . . . . . . . خود را محکوم یا تحت پی گرد قرار دهد والسلام
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۹:۵۴ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام
توروقرآن یه سر به این شرکت های خصوصی بزنید ببینین چه خبره
پدرکارگر در آوردن
ما در شرکتی کار میکنیم که زیر مجموعه وزارت نفت حساب میشه
نصف خصوصی نصف دولتی
فقط تورورخدا به صورت نامحسوس بیاین ببینین چه خبره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
آقایان وزیر محترم و نمایندگان مجلس، طرح احیاء دریاچه ارومیه به کجا رسید؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟ مردم آذربایجان حق مطالبه و احیاء رو دارن و فعلا از همه طرحها اصلحتر و مرجعتر و واجب‌تر هستش. چرا عملیات به کندی انجام میشه!!!!! ؟؟؟؟؟ چرا مسئولین خوابش برده.....
Iran (Islamic Republic of)
مهدی بلوچی
۱۹:۳۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
لطفا خصوصی سازی رو متقف و کلا جمع کنید ، خصوصی سازی یعنی زندگی کارگر هر لحظه در خطر بیکاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
متاسفانه کارگر نه امنیت شغلی داره و نه امنیت سلامت همه جا را خصوصی کردید یعنی زور با کارفرما هست یک زمانی کارگر دلش خوش بود رسمی میشد قبل انقلاب الان همه جا شده قراردادی و الانم که شده روز مزد یعنی خیلی جاها همون ۲زار حقوقم کردند روز مزدی هر روز که کارگر رفت سر کار همون روزش حقوق داره من نمونش را مثال بزنم چرا جایگاهای پمپ بنزین روز شمار حقوق به کار گر میدند بدون هیچ گونه مزایا بدون هیچ گونه تعطیلی بدون هیچ گونه سنوات و عیدی و پاداش ابا واقعا اینه عدالت که مدام تبلیغشا میکنید مسولان که بی تدبیر و بی سواد پس روز کارگر فقط اسمی تو تقویم زدند فقط بگید روز کارگر در حالی که نه حقوق مناسبی نه تعطیلی نه هیچ حداقل حقوق کارگر تو این گرانی باید ۱۰ میلیون باشه نه ۳ تومان مسولان فکر کردند کارگر باید به جا غذاباید هوا بخوره
آخرین اخبار