ناسا جزر و مد زیر سطح اقیانوس ها را رصد می کند + فیلم

سازمان ناسا با استفاده از یک ماهواره می تواند حرکت آب در قسمت های عمیق اقیانوس را ببیند و اطلاعات به دست آمده را در اختیار دانشمندان قرار دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اس سی تک دیلی؛ اندازه جزر و مد داخلی یا امواج داخلی می‌تواند در زیر اقیانوس به صد‌ها فوت نیز برسد، اما در سطح آب ارتفاعی چند اینچی دارند. ناسا می‌تواند این حرکت‌های زیر آب را از طریق ماهواره‌ها ببیند. این سازمان راهی منحصر به فرد برای نقشه برداری و مطالعه حرکت بسیار بزرگ داخلی آب در اختیار اقیانوس شناسان قرار می‌دهند.


بیشتر بخوانید


ساز و کار ایجاد جزر و مد

جزر و مد در اقیانوس با نیروی جاذبه ماه ایجاد می‌شود. جزر و مد در واقع امواج طولانی هستند که در واکنش به نیرو‌هایی که ماه و خورشید اعمال می‌کنند در اعماق اقیانوس ایجاد شده و به سمت خطوط ساحلی می‌آیند. زجر و مد ممکن است تا حدی با تشکیل یک سیستم پیچیده از امواج زیر آب و انتقال گرما به داخل اقیانوس، به کاهش سرعت گرم شدن کره زمین کمک کند. سیستم پیچیده امواج نوع متفاوتی از جزر و مد است که جزر و مد داخلی نام دارد.

در آن سوی اقیانوس آرام شمالی، خط الراس هاوایی واقع شده است. جریان‌های جزر و مدی که توسط نیروی جاذبه ماه ایجاد می‌شوند، بر خط الراس هاوایی تأثیر می‌گذارند و باعث می‌شوند آب متراکم عمیق به سمت بالا بیاید. سپس نیروی جاذبه و شناور، آب را به سمت پایین و بالا می‌کشاند و نوساناتی ایجاد می‌کند. این نوسانات امواج داخلی هستند. اما از آنجا که امواج در دوره جزر و مدی نوسان می‌کنند، یعنی زمانی که سپری می‌شود تا جزر و مد یک چرخه را طی کند و از بالا به پایین برود تقریباً ۱۲ ساعت طول می‌کشد، به همین دلیل آن‌ها را جزر و مد داخلی می‌نامند.

این جزر و مد‌های داخلی پس از ایجاد شدن در امتداد خط الراس از آن دور می‌شوند و به سمت شمال و جنوب می‌روند. در زیر سطح اقیانوس، امواج می‌توانند به اندازه صد‌ها فوت باشند. اما در سطح اقیانوس، آن‌ها اغلب فقط چند اینچ ارتفاع دارند. با این وجود ابزار موجود در ماهواره‌ها، مانند ارتفاع سنج‌ها قادر به اندازه گیری امواج سطحی کوچک نیز هستند و ناسا می‌تواند جزر و مد‌های داخلی را براساس داده‌های جمع آوری شده توسط ماهواره‌ای کامپایل پیش بینی کند.

اقیانوس پر از توپوگرافی زیر آب است، از کوه تا پشته، تعداد زیادی از جزر و مد‌های داخلی را در سراسر اقیانوس ایجاد می‌کنند. اگرچه جزر و مد‌های داخلی ممکن است ناچیز به نظر برسد، اما یک روش منحصر به فرد برای نقشه برداری و مطالعه حرکت بسیار بزرگ داخلی آب در اختیار اقیانوس شناسان قرار می‌دهند. تصور می‌شود که حرکت آب و در نتیجه مخلوط شدن آب کم عمق گرم و آب عمیق‌تر سرد باعث انتقال گرما شده و از گرم شدن کره زمین جلوگیری می‌شود. به عبارت دیگر، جزر و مد داخلی یک مکانیسم فوق العاده قابل توجه است و تأثیر قابل توجهی بر آب و هوای زمین دارد.

در ادامه ویدئوی منتشر شده ناسا از این جزر و مدها را مشاهده می‌کنید:

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار