عرفانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

آلودگی نوری به چالش اساسی حوزه نجوم تبدیل شده است

عضو هیئت مدیره انجمن نجوم ایران گفت: به دلیل افزایش آلودگی‌های نوری پیدا کردن رصدگاه‌های تاریک مشکل بوده و این موضوع به چالشی اساسی در حوزه نجوم تبدیل شده است.  

انسیه عرفانی، عضو هیئت مدیره انجمن نجوم ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به آغاز نهمین دوره انجمن نجوم ایران، اظهار کرد: هیئت مدیره دوره نهم انجمن نجوم ایران، فرصت هفته جهانی نجوم را غنیمت شمرده است تا در شرایط موجود با مخاطبان خود که دوستداران علم نجوم هستند ارتباط برقرار کند.

او افزود: امسال هفته جهانی نجوم از ۲۰ تا ۲۶ اردیبهشت ماه با شعار (نجوم ۱۴۰۰، افق پیش رو) نامگذاری شده است تا فراتر از یک شعار در دهه پیش رو در آموزش و ترویج علم نجوم سهیم باشیم. در طول این هفته برنامه‌های متعددی برای علاقه‌مندان به علم نجوم برگزار شد.

هیئت مدیره انجمن نجوم ایران با اشاره به مزیت های برگزاری رویدادهای نجومی گفت: برگزاری رویدادهای نجومی در هفته جهانی نجوم علاوه بر اینکه کنجکاوی مردم نسبت به اسرار آسمان شب را تحریک می‌کند و تلنگری برای جلب توجه عمومی به موضوع آلودگی نوری و همچنین تمایز بین علم، شبه علم و خرافات است.

او ادامه داد: انجمن نجوم ایران به دلیل تقارن هفته جهانی نجوم با هفته آخر ماه رمضان، برنامه‌های این رویداد را طوری تنظیم کردیم که در شب دوم با عنوان آفتاب و مهتاب به عموم مردم در مورد رؤیت هلال ماه اطلاعات بیشتری داده شود و در کنار آن به دیگر موضوعات پیرامون خورشید و ماه نظیر خسوف و کسوف و عکاسی از این رویداد‌ها بپردازیم.

عرفانی با اشاره به رویدادهای نجومی چرخ فلک و آموزش نجوم به کودکان بیان کرد: در شب  بیست و دوم اردیبهشت، برنامه‌ای با نام چرخ فلک برای آموزش نجوم به کودکان و نوجوانان درنظر گرفته شد. در شب بیست و سوم اردیبهشت که به نام آسمان پاک نامگذاری شده بود درباره یکی از مهمترین دغدغه‌های منجمان که آلودگی نوری است، صحبت کردیم.

او ادامه داد: در حال حاضر به دلیل افزایش آلودگی‌های نوری در سراسر دنیا پیدا کردن رصدگاه‌های تاریک مشکل بوده و این موضوع به چالشی اساسی در حوزه نجوم تبدیل شده است. 


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار