در گفت و گوی ویژه خبری مطرح شد؛

جمعیت بیکار و شبه بیکار کشور حدود ۵ میلیون نفر است/ راهکارهای اشتغالزایی پایدار در کشور

جایگاه اشتغال در برنامه های نامزدهای ریاست جمهوری و دلایل افزایش بیکاری در برنامه امشب گفت و گوی ویژه خبری بررسی شد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مختصات سیاست های کارآمد اشتغال در برنامه نامزدهای ریاست جمهوری امشب ۲۷ اردیبهشت ماه در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با حضور عبدالمالکی استاد دانشگاه و نیلی اقتصاددان مورد بررسی قرار گرفت.

حجت الله عبدالملکی استاد دانشگاه با اشاره به اینکه جمعیت بیکار و شبه بیکار ما حول و حوش ۵ میلیون نفر است گفت: حدود دو و نیم میلیون نفر جمعیت بیکار رسمی داریم و یک و نیم میلیون نفر جمعیت فعال ما کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه طبق تعاریف سازمان برنامه و بودجه،  این عده ناامید از کار و جزء حاشیه جمعیت بیکار و یا شبه بیکار محسوب می شوند افزود: یک و نیم میلیون نفر افراد در کشور زیر ۱۲ ساعت در هفته کار می‌کنند و عملا این کار شغل محسوب نمی شود، تقریباً پنج و نیم میلیون نفر جمعیت بیکار و شبه بیکار هستند که باید برای مسئله بیکاری آنها فکری کرد.

عبدالملکی با اشاره به اینکه پنج و نیم میلیون نفر مسئله اشتغال دارند و سالیانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر هم به بازار کار اضافه می شوند اظهار کرد: برخی از اقدامات برای جمعیت جوان و جمعیت تحصیلکرده دانشگاهی اهمیت بالاتری دارند. بخشی از اقدامات در رابطه با تقویت و جهش تولید است . روی دوم سکه تولید اشتغال است ، اگر خط تولید زیاد باشد نیروی کار جذب می شود اما اگر تولید دچار رکود شود انتظار افزایش بیکاری را داریم.

فضای کسب و کار ایران، نامساعد است

وی بااشاره به اینکه کشوری هستیم که ظرفیت بسیار بالایی در حوزه تولید داریم اما با موانع بسیار زیاد و گسترده ای مواجه هستیم ادامه داد: فضای کسب و کار ایران فضایی بسیار نامساعد است.

عبدالملکی با اشاره به اینکه موانعی همچون مسئله مجوزها داریم گفت: در شاخص فضای کسب و کار کشور ،برای سال ۲۰۲۰ در حوزه ورود به کسب و کار که همان مسئله مجوز کار است، بدترین وضعیت را داریم که رتبه ۱۷۸ را کسب کرده ایم. مقررات باید کم و حذف شود اما این امر اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: مسئله مجوزها مسئله بسیار جدی است و جزو موانعی است که برای برداشتن آن هزینه‌ ای نیاز نیست که انجام دهیم . باید بدانیم که هزاران میلیارد تومان سرمایه‌گذار آماده داریم و نقدینگی و کارآفرینان موجود هستند اما منتظر مجوز مانده اند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه چهار سال است که درگیر فضای کسب و کار هستیم بیان کرد: در وزارت اقتصاد تصمیم گرفته شد تا هیئت مقررات‌زدایی شکل گیرد این مسئله به این دلیل بود که همه می دانستند که ما تعداد زیادی از ضوابط و مقررات را داریم که قانونگذار الزامی برای آنها در نظر نگرفته است.

عبدالملکی با اشاره به اینکه مسئله اصلی این است که بسیاری از ضوابطی که ما داریم مانع از تولید و کسب و کار می‌شوند خاطرنشان کرد:
تمام تمرکز بر روی دیپلماسی و مذاکرات شده است و عملاً از مسئله تولید و موانعی که در داخل داریم و تحریم هایی که در داخل کشور علیه تولید داریم غفلت شده است.

وی با اشاره به اینکه ما درگیر تحریم داخلی هستیم افزود: سازمان توسعه تجارت در همین دولت اعلام می‌کند که ۹۶ میلیارد دلار ظرفیت صادرات به کشورهای همسایه را داریم ، این در حالی است که به ازای هر یک میلیارد دلار صادراتی که می‌توانیم انجام دهیم ۵۰ هزار فرصت شغلی می توانیم ایجاد کنیم.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: استاندارد های بی اثری در خصوص صادرات در نظر گرفته شده است. نظام اداری تشویق کننده واردات به جای صادرات است.

عبدالملکی با اشاره به مداخلات بازار کار گفت: دولت آینده باید در این خصوص برنامه‌ریزی داشته باشد. باید کمک کنیم تا برخی از مشکلات برطرف شود. ما مشکل نظام آموزشی داریم، نظام آموزشی ما متاسفانه کارآفرین تربیت نمی کند بلکه کارجو تربیت می کند.

وی با اشاره به اینکه پژوهش جدیدی بر روی نظام آموزش اقتصادی در آمریکا انجام شده است که از قبل از دبستان تا آخر دکترا در هر مرحله آموزش های اقتصادی از جمله کارآفرینی به دانش‌آموزان و دانشجویان گفته می‌شود افزود: باید از تجربیات دنیا استفاده کرد، برای اینکه بچه ها به سمت کارآفرینی بروند در مهد کودک های آنجا بازی هایی طراحی شده که بچه ها در آن شرکت داری می کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه اغلب دولت‌ها قلب‌شان برای تولید نمی‌تپید تصریح کرد: برای اینکه به کارفرما کمک کنیم تا برایش استخدام نیروی کار به صرفه باشد، اصناف به ما اعلام می‌کنند که ۲ تا ۳ میلیون نفر را می توانیم به سر کار ببریم اما مشکل حق بیمه داریم. اگر برای یک میلیون نفر حق بیمه سهم کارفرما را از محل یارانه ها فراهم کنیم، اصناف سالیانه برای یک میلیون نفر می‌توانند اشتغال زایی کنند که ۲۰ درصد جمعیت بیکار کشور می‌شود.

چالش های اساسی در بازار کار داریم

در ادامه برنامه فرهاد نیلی کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه چند چالش اساسی در بازار کار داریم که باید ببینیم کدام یک از این چالش‌ها را می‌توان انتظار داشته باشیم که در ۴ سال آتی تغییر پیدا کند گفت: چالش بزرگ ما در خصوص بیکاری و اشتغال زایی در بازار کار است. باید سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی انجام شود تا به اشتغال بینجامد، اشتغال میوه درخت است که باید راجع به درخت صحبت کنیم.


وی با اشاره به اینکه ما شاغلینی داریم که فقیر هستند حتی می توانیم بگوییم که فقرای شاغل ۶۰ درصد فقرای ما را تشکیل می دهند گفت: چالش بعدی ما در خصوص بیکاران جوان تحصیل‌کرده است که سهم قالب را دارند.

نیلی ادامه داد: بیش از ۶۰ درصد اشتغال ما در بنگاه های زیر چهار نفر است که عملا به دلیل مشکلات اقتصادی بیکار می‌شوند بنابراین عملاً سیاست‌های اشتغال زایی به تاب‌آوری اقتصاد کمک نکرده است.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه مقررات از دل قانون بیرون می آید ادامه داد: مقررات می‌تواند تسهیل‌گر باشد، در حوزه قانون صلاحدید گنجانده شده است لذا با امضاهای طلایی و مجوزهای بی رویه باید برخورد کرد.

وی اظهار کرد: همیشه برای تصمیمات مهم، شورایی تشکیل می‌شود که در آن اجماع سازی خیلی سخت است و هیچ کسی اختیار این را ندارد که بتواند تصمیمی را بگیرد. شورای فرادستگاهی معمولاً احتیاط می کند، اگر می گوید مشکل در دولت است چرا در دولت‌های مختلف این مسائل تکرار می‌شود، ما انواع دولت ها را تجربه کرده‌ایم.

نیلی افزود: چهار دولت هشت ساله را تجربه کرده ایم و طیف های متفاوتی در این عرصه حضور داشتند چرا مشکلات تکرار می شود. در دولت ها اول باید صورت مسئله مشخص شود. مسئله فراتر از سیاست است. چرا همه کشور ها یاد گرفتند که مقررات زدایی کنند؟ چرا ما امتناع از یادگیری داریم چرا می‌خواهیم همه چیز را خودمان تعریف کنیم؟

انتهای پیام/

برچسب ها: اشتغال ، آمار بیکاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
h
۱۹:۲۴ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
من چندین بار در اداره آمار ایران به عنوان سرشمار کار کرده ام و خوم عیناً تجربه کرده ام که اکثر آمارها در ایران غلط است . در آمار ایران زنان خانه دار شاغل محسوب می شوند ، اما در دنیا طیق قوانین بین المللی زنان خانه دار بیکار محسوب می شوند . در ایران کسی که در هفته فقط یک ساعت و در یک ماه یک روز کار کنه شاغل محسوب میشه ، اما در دنیا و طیق قوانین بین المللی هر کسی که در هفته یک روز و در یک ماه چهار روز کار کنه شاغل محسوب میشه . ضمناً باید بیمه هم داشته باشه . پس با این حساب آمار بیکاران در ایران از 30 میلیون هم بیشتره .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
لعنت بر پدر و مادر دروغگو
Iran (Islamic Republic of)
H
۱۰:۵۸ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
کسب و کار باید پایدار و ادامه دار باشد .

البته که باید بازار فروش وجود داشته باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
حداقل 20 میلیون بیکار مطلق وجود داره.
کسی که دستفروشی میکنه رو مگر اینکه تو مملکت شاغل حساب کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
جو گیر نشو .
سن کار از ۱۵ تا ۶۰ سال می باشد .
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۰:۱۱ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
دوباره که اطلاعات ناقص در اختیار مردم قرار دادید.
واقعیت اینه که جمعیت بیکار ایران بالای 15 میلیون نفر هست جالبه که زن ها رو حتی برای آمار هم آدم حساب نمیکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۵ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
دروغه حداقل 20 میلیون نفر هستن
آخرین اخبار