کارشناس اقتصادی مطرح کرد؛

هدفمند شدن نظام توزیع راهکاری برای بهبود اقتصاد کشور/ لزوم همراهی مردم در بخش توزیع

هرورانی درباره راهکارهایی که دولت بعد برای مقابله با قاچاق و کنارزدن واسطه‌ها باید انجام دهد، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، هرورانی کارشناس اقتصادی در خصوص راهکارهایی که دولت بعد برای مقابله با قاچاق و کنارزدن واسطه‌ها باید انجام دهد، اظهار کرد: موثرترین راه برای تنظیم بازار فعالیت سامانه جامع تجارت است، چرا که از طریق آن صفر تا صد بازار را به صورت سامانه‌ای بررسی می‌کنیم.

به اعتقاد این کارشناس اقتصادی دولت آینده باید به دنبال راه‌اندازی واقعی سامانه جامع تجارت باشد و در بازار زمانی اطلاعات لازم مشخص می‌شود که در این سامانه اطلاعات را بارگذاری کنند. بر این اساس دولت باید به نوعی دستگاه‌هایی که همکاری ندارند را از بودجه محروم کنند.

او با تاکید بر اینکه نهاد فرا دستگاهی می‌تواند تشکیل شود و از درگیری‌های بین دستگاهی جلوگیری کند، بیان کرد: در مراحل پایلوت می‌توان تنها به کالاهای اساسی بسنده کرد اما در نهایت می‌توان کالاهای فله مثل میوه و مواردی از این قبیل را هم بررسی کرد.

این کارشناس اقتصادی در پایان تصریح کرد: نظام تولید دامنه بسیار گسترده‌ای دارد و پیشنهاد می‌کنیم که تا زمان اجرای این سامانه از ظرفیت مردمی در این حوزه استفاده شود. نظارت به عنوان مهم‌ترین بخش نظام توزیع می‌تواند با همراهی مردم انجام شود درست مثل حق‌الکشفی که برای قاچاق در نظر گرفته می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۰۵ خرداد ۱۴۰۰
با سلام . هر نظامی تلاش می کند که از موجودی های اجناس و کالا های خود و نحوه توزیع ان اطلاع داشته باشد . علم ثابت کرده است در دوران امروزی بهترین روش ایجاد سامانه ملی تجارت می باشد که قبل از توزیه کلیه اجناس و کالا چه در داخل تولید شود و چه از گمرکات وارد شود .و چه در انبار موجود باشد . باید در سامانه ملی تجارت ثبت گردد . خوشبختانه در ایران چنین سامانه ملی جامع تجارت ایجاد شده است . در خصوص تولیدات داخلی مشکلی وجود ندارد ولی وقتی اجناس از گمرک وارد شود می شود دچار مشکل می گردد . چون گمرگ در ایران زیر نظر وزارت دارایی است و حتی در ایران قاچاق به اجناس گفته می شود که حقوق گمرکی پرداخت ننموده اند . می بینیم که اجنس حقوق گمرکی رت پرداخت می کنند ولی اکثر تولیدگان علت شکست خود را واردات بی رویه کالا می دانند . در کشورهای مختلف برای حل این مورد روشهای مختلف در پیش گرفته اند . مثلا در ژاپن یک وزارت بنام وزارت دارایی .صنایع و تجارت تشکیل شده است . و سامانه ملی تجارت انها زیر نظر همان وزارت دارایی .صنایع و تجارت می باشد . در کشورهایی که وزارت دارایی از وزارت صنایع .تجارت جدا هستند . اکثرا گمرک زیر نظر وزارت صنایع و تجارت می باشد . که این وزارت موظف است که هر اجناس و کالایی وارد کشور شود حتی بصورت چمدانی در سامانه ملی تجارت ثبت نماید . و در این کشورها اگر اجناس و کالایی در سامانه تجارت ثبت نشود . کالایی قاچاق محسوب می شود . حقوق گمرکی مربوط بخ وزارت داریی است و ممکن است صلاح بداند که دریافت نکند . یا اینکه واردات چمدانی .و یا همراه مسافر را از پرداخت حقوق گمرکی معاف کند . اما ثبت در سامانه الزامی است . .این بستگی به نمایندگان دارد که با صلاح دید خود اگر می خواهند در ایران دو وزارت خانه باشد بهتر است که گمرک را به وزارت صنایع و تجارت واگذار کنند و قاچاق را اجناسی تعریف کنند که در سامانه ملی تجارت ثبت نشده باشد .
آخرین اخبار