معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان:

مصرف قلیان در بین خانم ها افزایش یافته است

صافی‌زاده گفت: مصرف قلیان در بین خانم‌ها افزایش یافته بنابراین نیازمند عزم جدی و ملی در حوزه‌های مختلف برای مقابله با مصرف دخانیات هستیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، حسین صافی زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان امروز ۹ خردادماه در نشست خبری به مناسبت هفته ملی بدون دخانیات مبارزه با دخانیات را امری بین المللی دانست و گفت: همه دولت‌ها برای به حداقل رساندن مصرف دخانیات در کشورشان برنامه‌هایی دارند.

او با ابراز نگرانی از میزان مصرف قلیان افزود: «تعهد من؛ ترک قلیان» شعار امسال با هدف فرهنگ سازی مناسب برای  روی نیاوردن به مصرف دخانیات و آگاهی دادن به جامعه در خصوص مضرات این مواد است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: مقابله با دخانیات امری پیچیده است که نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها و داشتن برنامه مشخص است.

صافی زاده به دلایل افزایش مصرف قلیان در جامعه اشاره و عنوان کرد: افزایش مراکز عرضه ادوات قلیان حاکی از آن است که دستاورد زیادی در زمینه مبارزه با مواد دخانی نداشتیم و همچنین تصورات باطل از جمله گرفته شدن مواد مضر در قلیان با آب از دیگر دلایل افزایش روی آوردن به قلیان است.

او بر لزوم آموزش از سنین کودکی در راستای ترویج استفاده نکردن از مواد دخانی تاکید کرد و گفت: لازم است آموزش‌ها از مهدکودک، مدارس و خانواده را در زمینه مضرات مصرف مواد دخانی داشته باشیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: علوم پزشکی ملزم به پیاده سازی قوانین است، اما وقتی مجوز قلیان خانه‌ها صادر و در پی آن این مکان‌ها افزایش می‌یابد یعنی اقدامات در زمینه مقابله کافی و مناسب نیست.

او از کاهش سن مصرف دخانیات خبر داد و افزود: مصرف قلیان در بین خانم‌ها افزایش یافته بنابراین نیازمند عزم جدی و ملی در حوزه‌های مختلف برای مقابله با این امر هستیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر آنکه مقابله با دخانیات یک امر پیچیده‌ای است، گفت: این مسئله با مشارکت کل جامعه امکان پذیر است و البته در برابر منع استفاده از دخانیات باید جایگزین هم داشته باشیم.

صافی‌زاده گفت: یکی عرصه‌هایی که می‌تواند به نحو مناسبی فرهنگ‌سازی کند رسانه‌ها هستند چرا که می‌تواند کمک کننده در حوزه سلامت باشند مبارزه با دخانیات با کمک کل جامعه میسر خواهد بود.

او بیان کرد: زمانی جامعه می‌تواند توانمند باشد به افراد در سنین پایین جوانی و نوجوانی آموزش داده شود که آن‌ها را توانمند کنیم.

صافی‌زاده با بیان اینکه پیاده‌سازی قوانین که وجود دارد خیلی مهم است، گفت: وقتی اعلام می‌شود در مراکز عرضه مواد غذایی نباید قلیان باشد، سکوت نکنیم و زمانی که ملزم به جمع‌آوری مراکز قلیان‌خانه‌ها شد، اما مجوز‌هایی صادر شد و باعث افزایش تعداد مراکز شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان عنوان کرد:اگر افراد را از مسئله پرهیز و یا منع کنیم باید در قبال آن جایگزین مناسبی ارائه دهیم برای مثال اکنون قلیان به عنوان یک سرگرمی در میان خانواده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما باید برای منع استفاده از آن جایگزین مناسبی را در نظر گرفت.

صافی زاده داشتن فضا‌های ورزشی با هزینه‌های کم، پارک‌ها و سینما‌ها را از جمله مواد جایگزین قلیان دانست و افزود: امیدواریم سازمان‌های مسئول به این موضوع توجه کنند چرا که امروزه قبح مصرف دخانیات و قلیان در جامعه ریخته شده، اما باید گفت قلیان و سیگار دروازه ورود به مسائل پیچیده اجتماعی است.

در ادامه علی بهرام نژاد مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پاسخ به سوال، مصرف مواد مخدر در میان دانش آموزان و دانشجویان به چه میزان است و طبق اطلاعات شما چند درصد به اعتیاد مبتلا هستند، مصرف کدام ماده در میان این قشر مشهودتر است؛ گفت: کمپانی‌های تولید کننده دخانیات برای افزایش مشتریان هدف گذاری‌های خاصی دارند آن‌ها برای گسترش درآمد خود بر روی دو گروه خاص از جمله خانم‌ها و نوجوانان برنامه‌ریزی کرده اند.

او با بیان این که به طور کلی ۳ تا ۷ درصد از افراد در سنین پایینی، چون جوانی و نوجوانی به مواد مخدر گرایش دارند، توضیح داد: متاسفانه امروزه شاهد افزایش مصرف قلیان و دخانیات در خانم‌ها هستیم همچنین سن مصرف دخانیات به ۱۳ سالگی کاهش یافته است، اما امیدواریم با توانمندسازی افراد شاهد نسل سالم و شاد باشیم.

او افزود: به دلیل شرایط جسمی نوجوانان عمدتا مصرف موادی که دارای محرک بیشتری است، شایع‌تر است موادی از جمله قرص‌های روانگردان، ماری جوانا، حشیش و بعد از آن سیگار و قلیان بیشترین مصرف را دارند و کمترین میزان مصرف مواد مخدر مربوط به تریاک، شیره و هروئین است.

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص خرید و فروش آزادانه ناس در برخی سوپر مارکت‌ها گفت: ناس جزو مواد غیر قانونی است و دارای ترکیبات اعتیاد آوری است، مصرف و خرید و فروش آن غیرقانونی است، اگر چه امروزه ناس در بسته بندی‌های خاص خرید و فروش می‌شود، اما باید دانست که جزو مواد قاچاق و غیرقانونی است.

حمیدرضا گلزاری مدیرگروه سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: تنها وزارت بهداشت متولی اصلی در مبارزه با مصرف مواد دخانی نیست و برای مراکز عرضه، متولی وزارت صمت و اتاق اصناف است.

او با اشاره به اینکه در افزایش مالیات بر دخانیات نیز مشکل داریم با این فکر که قاچاق را افزایش می‌دهد، بیان کرد: در صورتی که در نظر ندارند هزینه افزایش مصرف دخانیات بر کشور بسیار بیشتر است و یکی از راهکار‌های کاهش مصرف مخصوصا بین جوانان و نوجوانان این است که قیمت بر مالیات دخانیات باید بالاتر باشد.

مدیرگروه سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص پاسخ به سوالی پیرامون فرهنگ سازی در حوزه پیشگیری از مصرف مواد دخانی و مواد مخدر بین دانشجویان خاصه دانشجویان ساکن خوابگاه چیست؟ افزود: همواره در بحث پیشگیری دو موضوع کنترل عرضه و کاهش تقاضا وجود دارد.

او گفت: در موضوع عرضه، قطعا همه دستگاه‌ها نبود دسترسی آسان به مواد دخانی را یکی از فاکتور‌های مهم می‌دانند.

مدیرگروه سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد:همچنین در خصوص کاهش تقاضا، بحث‌های آموزشی مطرح است و در این خصوص دو برنامه در وزارت بهداشت در حال اجرا است.

گلزاری عنوان کرد: یک برنامه نوجوان سالم برای خانواده‌هایی که دارای نوجوان ۱۲ تا ۱۷ ساله دارند و در راستای پیشگیری از اعتیاد است و دیگر بحث پیشگیری و برنامه آن در سطح استان برای خانواده‌هایی که دارای والدین معتاد هستند در حال اجرا است.

او افزود: این طرح از سه سال قبل آغاز شده است و در تمام مراکز در جامعه ما در حال اجرا و تحت نظر روانشناس هستند و شاخص‌هایی نیز برای آن تعریف شده است.

مدیرگروه سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: در حوزه دانشجویی هم آموزش مهارت زندگی است که در قالب ۲ واحد درسی می‌باشد و همچنین در بخش دیگر شناسایی افرادی که دارای این مشکل هستند و همچنین درمان آن‌ها در حوزه دانشجویی در حال اجرا است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار