
اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در تشریح اقدامات نمایندگان این کمیسیون و بررسیهای انجام شده برای اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان گفت: دو تا سه اصلاح عمده در قانون یاد شده صورت گرفته است که بر اساس آن، «ارکان نظام مهندسی»، «جریان مالی و ورودی به نظام مهندسی» و «احراز صلاحیتهای شرکتهای حقوقی و افراد» مورد بررسی، تغییر و اصلاح قرار گرفته است.
وی با تأکید بر اینکه ارکان نظام مهندسی باید از آرای مجمع عمومی بیرون بیاید و نباید انتصابی باشد، بیان کرد: شورای انتظامی به ویژه ریاست شورای مرکزی لازم است با انتخابات بیرون بیاید و رئیس هم باید منتخب شورای مرکزی باشد. تصمیمها باید در شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی مصوب شود. همچنین نمایندگان موضوع تعداد اعضای هیئت مدیره استانی و اعضای شورای مرکزی را به بحث و گفتوگو گذاشتند.
شاکری بر تأکید بر لزوم اصلاح جریان مالی و ورودی به نظام مهندسی یادآور شد که رابطه مالی نظام مهندسی ساختمان با حقالعمل مهندسین باید به طور کلی قطع شود.
عضو کمیسیون عمران مجلس در مورد احراز صلاحیت های شرکتهای حقوقی و افراد اظهار کرد: اصلاحاتی انجام شده تا کسی برای خودش پروانه جمع نکند و سپس بتواند پروژه بزرگ بگیرد.
این نماینده در پاسخ به پرسشی درباره سهم و درصد اندک مهندسان ناظر از هزینه مترمربع ساخت و همچنین حقیقی نبودن هزینه اعلام شده تصریح کرد: در حال حاضر نسبت به این مسئله خلاف آیین نامه موجود عمل میشود و مراحلش را طی نکرده است. با روش کنونی، ناظران هم رغبتی برای حضور بر سر پروژههای ساختمانی ندارند.
وی یادآور شد: باید کمیتهای تخصصی تشکیل شود، بررسی کند و در نتیجه آن، هزینه ساخت هر متر مربع اعلام شود. این هزینه باید به روز باشد اما دولت از بالا به پایین هزینه را اعلام کرده که خلاف آیین نامه است.
بیشتر بخوانید
شاکری گفت: تشکیل نشدن شورای انتظامی خلاف قانون است؛ شورای انتظامی را نه شورای مرکزی و هیئت مدیره، بلکه مجمع عمومی نظام مهندسی باید انتخاب کند. به این صورت شورای انتظامی هم تابع شورای مرکزی و هیئت مدیره میشود و استقلال را نخواهد داشت.
این نماینده مجلس تأکید کرد: نظام مهندسی ساختمان به کار خودش باید بپردازد و از سیاسی بازی و ارتباطات با سطوح دولتی کنار بکشد. فقط حکم ریاست جمهوری برای رئیس سازمان کفایت میکند و بقیه امور باید حرفه و تخصصی ادامه یابد و ارتقاء پیدا کند.
عضو کمیسیون عمران ابراز امیدواری کرد در هفته آینده طرح اصلاح قانون نظام مهندسی از کمیته داخلی به کمیسیون خود بیاید.
وی همچنین افزود: با اصلاح قانون مذکور، به پیشبرد طرح ساخت یک میلیون واحد مسکن و اجرای آن کمک شود.
انتهای پیام/
اولین نکته ای که به نظر میرسد این هست که وقتی در مورد درگیری با مهندس ناظر یا صدمه به وی توسط پیمانکاران و مالکان ساختمان صحبت میشود جوری جواب شنیده میشود که گویا مهندس برای کار شخصی رفته و انگار نه انگار که ناظر شهرداری و عضو نظام مهندسی هست. معمولا جواب این هست که باید از طریق محاکم قضایی پیگیری کنید. خب فرق مهندس ناظر که برای ارگانهای مسئول کار میکند با فردی که به صورت شخصی به کارگاهی مراجعه کرده چیست؟ آیا اگر احدی از پرسنل پلیس ساختمان در حین انجام وظیفه صدمه ببیند به همین صورت برخورد میشود؟ ما که کار شخصی انجام نمیدهیم.
اگر ناظری در کارگاه مشکل پیدا کرد به جای مراجعه به کلانتری و دادگاه باید قسمت مسئول در شهرداری و نظام مهندسی باید تماس بگیرد.
به نظر من این موضوع اگر مهمترین مشکل مهندسان نباشد جزو مهمترین مشکلات هست. درسته که همیشه برای همه پیش نمیاد ولی امنیت افراد همواره اولین اولویت در هر سازمانی باید باشد.
باید یکبار در نظام مهندسی هم این امر عملیاتی بشه و جنبه قانونی بگیره !
یا یک شخص کار حرفه ای مهندسی انجام بده یا از تخصصش در جای دیگه بهره ببره و این موضوع شامل تمام شاغلان و تمام مستخدمان خارج از حوزه کار حرفه ای میشود نه تعداد محدودی که در آن ابلاغیه آمده است
در رای گیری مجمع وانتخابات تنها اعضایی حق رای داشته باشند که پروانه داشته باشند.
در کنار مسئله تعرفه، موضوع مهمتر و خطرناکتری در جریانه:
پیشنهاد رسمی سازمان تهران برای استفاده از مهندسان فاقد پروانه در پروژهها، درست در این شرایط سخت معیشتی و شغلی ما مهندسان دارای پروانه!
این موضوع نباید به حاشیه بره.
میخواستم نظر شما را در این مورد بدانم. این موضوع اهمیت زیادی دارد، مخصوصاً با توجه به اینکه همیشه از زیاد بودن تعداد پروانهها و آزمونها گلایه داریم.
به نظر شما چرا تعداد سرپرست کارگاه کم است؟ آیا این ادعا درست است؟
دوستان اگر یه نگاه به آمار مهندسین دارای پروانه اجرا بیندازند متوجه این موضوع خواهند شد !
اگر یه مقدار مزایای بیشتری مثل حقوق مکفی و بیمه تامین اجتماعی رو به سرپرستان کارگاه اختصاص بدهند ، خواهید دید که مهندس دارای پروانه اضافه هم خواهد بود !
ایشان یا متوجه نیستند و یا خودشان رو به خواب زده اند !
وزیر بهداشت: افزایش ۴۶ درصدی تعرفهها در شورایعالی بیمه سلامت تایید شده و دولت با آن موافقت کرده است.
از یک رو مهلت ۴ ماهه تمدید اعتبارنامه های هیات مدیره نظام مهندسی مدت هاست به پایان رسیده است و از یک رو اعتبارنامه های منتخبین جدید ارائه نشده است و از طرفی دیگر جلسات هیات مدیره به دلیل آبستراکسیون نفراتی که در دوره دهم رای نیاورده اند یا تعطیلی های تهران تشکیل نمیشود
۳ سال است مجمعی در کار نیست
و سازمان نظام مهندسی بودجه و تراز مصوبی ندارد
...
امید به اصلاح این شرایط هروز کمرنگ می شود
تعداد اعضای هیات مدیره ها بسیار بسیار زیاد است
اعضای بدون پروانه اشتغال و کارمندان سازمان ها و نمایندگی ها نباید در هیچ انتخاباتی اجازه شرکت داشته باشند.
انتخابات بازرسان سازمان بایستی همانند انتخابات هیات مدیره نظام با نام نویسی هر عضوی در اداره راه و شهرسازی انجام شود نه به سفارش هیات مدیره های نظام و در مجامع عمومی که بیشتر کارمندان خود سازمان و دوست و آشنا هستند انتخاب شوند .