اولین ماشین تولید فرش ایرانی در استان مرکزی

نخستین ماشین تولید فرش ایرانی ۱۵۰۰ شانه با تراکم بالای ده رنگ در استان مرکزی تولید شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،  نخستین ماشین ایرانی تولید فرش ۱۵۰۰ شانه با تراکم بالای ده رنگ به همت متخصصان و مهندسان کارخانه فرش  شهرستان دلیجان استان مرکزی طراحی تولید و راه اندازی شد.

قاسمی مدیر عامل این واحد تولیدی گفت: سلایق به روز، تنوع سفارشات و بالا بودن سطح کیفی بازار جهانی فرش ماشینی سبب شد تا در این کارخانه که سابقه تولید در آن به ۴ دهه پیش باز می‌گردد به فکر تولید محصول جدید بیافتیم.

قاسمی افزود: از آنجایی که برای ورود ماشین آلات جدید خارجی به واسطه تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان با محدودیت‌هایی رو به رو بودیم تصمیم گرفتیم تا کار مهندسی و ساخت ماشین تولید فرش ماشینی جدید را در کارخانه از سر بگیریم.

او اضافه کرد: با مشارکت مهندسان و صاحب نظران در این کارخانه بعد از گذشت شش ماه نخستین ماشین تولید فرش ۱۵۰۰ شانه با تراکم ۱۰ رنگ واقعی طراحی و مهندسی شد.

مدیر عامل این واحد تولیدی بیان کرد: با ساخته شدن ماشین جدید، ماشین آلات قدیمی یک به یک تعویض وبهسازی شد و هم اکنون نخستین نمونه‌های فرش ماشینی با ظرفیت پودی ۴۵۰۰ دریک متر مربع که در کشور و جهان بی نظیر است در این کارخانه در ابعاد مختلف تولید می‌شود.

قاسمی ظرافت، لطافت و کیفیت بالا را ازاصلی‌ترین مزیت‌های این محصول عنوان کرد و افزود: فرش تولیدی این کارخانه بیشترین شباهت را به فرش‌های سنتی دستبافت دارد.

بیکی مدیر خط تولید این کارخانه هم گفت: برای ساخت هر دستگاه ۲۰ میلیارد تومان هزینه صرف شد و این در حالی است که اگر قرار بود نمونه خارجی آن وارد کشور شود باید ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌شد.

بیکی راه اندازی خطوط تولید نخ را از دیگر اقدامات صورت گرفته در این کارخانه دانست و اضافه کرد: برای تولید با ظرافت و تراکم بالا نیاز به نخ‌های خاصی بود که با راه اندازی سه خط تولید نخ‌های دو رنگ و سه رنگ این نیاز نیز مرتفع گردید.

او افزود: در حال حاضر تمامی مراحل به غیر از تولید الیاف در این کارخانه صورت می‌پذیرد.

سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزارمتر مربع انواع فرش ماشینی در این کارخانه تولید می‌شود و هرساله ۷ درصد محصولات آن‌ها به ارزش یک ونیم میلیون دلار به خارج ازکشور صادر می‌شود.

۴۰۰ واحد تولید فرش ماشینی درایران فعالیت می‌کنند که هر ساله نزدیک به ۲۰ میلیون متر مربع فرش تولید می‌کنند.

ایران با صادرات سالانه ۴۰۰ میلیون دلاری فرش ماشینی جایگاه ۵ تولید و صادرات این محصول را در جهان دارد.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.