خودروسازی در دنیا با تجربه های مختلفی رو به روست اما ایران همچنان با مشکل ساخت قطعات و قبول این توانایی دست و پنجه نرم می کند.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از سال 97 واردات خودرو ممنوع اعلام شد و پس از آن اجازه ورود خودروهای خارجی به کشور داده نشد. به دنبال آن و اعمال تحریم ها، بسیاری از نمایندگی های خودروهای خارجی از بازار ایران رفتند و صنعت خودروی کشور به دست صنعتگران ایرانی چرخید.

صنعتگران داخلی پس از آن، اقدام به داخلی سازی خودروهای داخلی کردند و کمر همت را بستند تا این صنعت سرپا بماند. سال گذشته بعد از گذشت سه سال از ممنوعیت، خبرهایی از برداشتن ممنوعیت واردات به گوش رسید. 

چندی پیش مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به فعالیت مثبت وزیر صمت، گفت: آقای رزم حسینی نگاه بسیار دقیقی دارد و بسیار مناسب فعالیت می‌کند. اکنون دستور داده که مشکلات واردات خودرو در کمیته خودرو بررسی شود که خود این تصمیم نشان دهنده این است که دیگر با جنجال قرار نیست کار انجام شود و کار‌ها بهتر از گذشته پیش خواهد رفت.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو بیان کرد: نگاه وزیر صمت این است که خودرو انحصاری است و قصد دارد واردات خودرو را آزاد کند که نگاه کاملا منطقی دارد.


بیشتر بخوانید


در زمان‌های گذشته که واردات خودرو آزاد بود و تجار به راحتی خودرو وارد می‌کردند، خودروسازان کشور دچار ضعف بودند و از این رو تولیدات داخلی به شدت ضعیف بود و تنوع محصولات هم نداشتیم. به گفته کارشناسان صنعت خودرو اگر بناست واردات خودرو آزاد شود، باید اقداماتی صورت گیرد که اول از همه ارز مورد نیاز را تامین کرد که در شرایط کنونی این کار امکان پذیر نیست. 

گزارش - واردات ممنوع، مونتاژ آزاد/ رویکرد جدید صنعتی ها در رقابت پذیر بودن بازار خودرو!

حالا از این صحبت می توان برداشت کرد که از سال ۲۰۱۷ تاکنون هیچ وارداتی نداشتیم و به دلیل تحریم‌ها مونتاژ خودرو هم نداشتیم، به نوعی می‌توان گفت خودروساز‌های چینی هم از ترس قطع شدن ارتباطشان با آمریکا ارتباط خود با کشورمان را هم قطع کردند. اما حالا این رویه گویا کمی بهتر شده است، یعنی این روز‌ها شاهد فروش فوری و پیش فروش انواع خودرو‌های مونتاژی در کشور هستیم.

زمانیکه در رفت و آمد در بزرگراه ها هستیم،  روی بیلبورد‌های شهری تبلیغ انواع خودرو‌هایی را مشاهده می کنیم که قطع به یقین در داخل ساخته نشده اند و به صورت مونتاژ قرار است به بازار عرضه شوند.  

در این ۳ سالی که تحریم بودیم، خودروسازان در تلاش بودند صنعت خودرو را سرپا نگه دارند و به نوعی همانند بسیاری از خودروسازهای جهان به خودکفایی کامل برسیم و از مونتاژ کاری خارج شویم، اما حالا گویا قرار است با رویکرد جدید به قبل از تحریم ها برگردیم و مونتاژ در داخل کشور رونق پیدا کند! 

البته که این روش آنچنان هم منطقی نیست و به گفته علی علیلو رئیس سابق کمیته تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی، قطعات داخلی خودرو تولید خوبی دارد و بالغ بر ۵۰۰ هزار یورو از ارزبری فعلی را نیز می توان کاهش داد اما گویا زور راحت طلبی صنعت خودرو در مونتاژ بر تولید قطعات داخلی می چربد.

رونق خرید  و فروش خودروهای چینی در بازار!

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به رونق خرید و فروش خودروهای چینی در بازار، گفت: خودروهای چینی که به تازگی در بازار به فروش می رسند به صورت CKD  وارد و داخل کشور تولید می شود و به هیچ عنوان خودرویی به صورت  CBU  وارد کشور نمی شود. 

او بیان کرد: 20 درصد خودروهایی که در داخل کشور به فروش می رود ساخت داخل است و تمام قطعات آنها از چین وارد می شود. به دلیل شفاف بودن فضای واردات خودرو، هیچ گونه واردات انحصاری و قاچاقی انجام نمی‌شود.

علی قاسمیان کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد موضوع واردات خودرو، گفت: اصولا یکی از موضوعاتی که آحاد جامعه بر روی آن اتفاق نظر دارند داشتن یک خودروی با کیفیت و در عین حال شیک و زیبا و همچنین برخورداری از حق انتخاب و تنوع بالا حین خرید خودرو است. یکی از ابزار‌هایی که می تواند در تحقق این هدف اثرگذار باشد اتصال به بازار‌های خودروی جهانی و تولید کنندگان متنوع با رویکرد‌ها و دیدگاه‌های مختلف در توسعه خودرو است.

گزارش - واردات ممنوع، مونتاژ آزاد/ رویکرد جدید صنعتی ها در رقابت پذیر بودن بازار خودرو!

او ادامه داد: در نتیجه ایران نیز از این موضوع مستثنی نیست؛ بنابراین در حالت معمولی یعنی در صورتیکه شرایط کشور ما نیز مانند دیگر کشور‌های دنیا باشد، واردات خودرو به کشور ما نیز می تواند مثبت و مفید باشد. اما نکته آنجاست که به خصوص در سال‌های اخیر، شرایط کشور ما با دیگر نقاط دنیا متفاوت است؛ بنابراین اگر واردات خودرو به کشور ما تحت شرایطی که به برخی از آن‌ها در ادامه اشاره می گردد صورت نگیرد نه تنها مفید نخواهد بود که آسیب‌های جبران ناپذیری را ممکن است موجب شود.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: در ابتدا باید توجه داشت در صورتی که قرار است واردات خودرو صورت بگیرد، این کار باید طی یک برنامه ریزی طولانی مدت و اطلاع قبلی خودروساز صورت بگیرد، بدین معنی که به عنوان مثال یک مدت ده ساله به خودروساز بدهیم و او را مطلع کنیم که ده سال دیگر واردات خودرو به کشور تحت یک برنامه مشخص صورت خواهد گرفت.

قاسمیان ادامه داد: در اینجا خودروساز باید مطلع باشد که قرار است با چه کلاس خودرویی رقابت کند؟ آیا خودرو‌های دست دوم نیز شامل واردات می شوند یا فقط خودرو‌های نو قرار است وارد شود؟ یا مثلا وضعیت گمرکی چه خواهد بود؟ آیا قرار است مالیات گمرکی صفر شود یا  صرفا درصد آن کم شود؟ اگر قرار است کم شود چند درصد قرار است کم شود؟ یا بعنوان مثال قرار است با چه شیبی طی چند سال بعد به صفر درصد برسد. به هر حال وضع مالیات گمرکی در همه جای دنیا یک راهکار پذیرفته شده برای رونق تولید داخل و اشتغالزایی است.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: موضوع دیگری که باید مد نظر قرار گیرد این است که اگر دولت می خواهد واردات خودرو از یک کشور خارجی را آزاد کند، آیا این توانمندی را نیز دارد که ارتباط خودروساز را با قطعه سازان، موسسات آزمون و مجموعه‌های علمی و تحقیقاتی همان کشور آزاد کند؟

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: اینکه ما به خودروساز مهلت بدهیم که طی یک بازه چندساله کارشناسی شده، خود را به سطح کیفی یک سری خودرو‌های هدف وارداتی برساند در صورتی منصفانه خواهد بود که طی این چند سال شرایط و زیرساخت‌هایی را فراهم کنیم که خودروساز بتواند به راحتی، بدون فوت زمان و پرداخت هزینه‌های چندبرابری و مشکلات ناشی از تحریم، برخی از نیاز‌های خود که در داخل کشور امکان تامین آن وجود ندارد را با شرکت‌ها و موسسات مرتبط درجه یک خارجی مرتفع کند.

گزارش - واردات ممنوع، مونتاژ آزاد/ رویکرد جدید صنعتی ها در رقابت پذیر بودن بازار خودرو!

ورود خودرو خارجی به کشور ممنوع است

ابوالفضل خلخالی کارشناس صنعت خودرو در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: ورود خودرو به کشور ممنوع است، در نتیجه برخی از شرکت های خودروساز خود اقدام به مونتاژ خودرو می کنند و اینگونه عوارض ورود هم نمی دهند. کشور ما صنعت خودروسازی ندارد و بهتر است بگوییم ما صنعت مونتاژکاری داریم.

این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه در دو سه دهه اخیر صد درصد خودروسازان مونتاژ کار بوده اند، گفت: متاسفانه در صنعت خودروی کشور شاهد افزایش کیفیت خودروها نیستیم و در مقابل شاهد این هستیم که قیمت تمام شده در آنها بسیار بالاست. 

در دنیا این تجربه ثابت شده که هیچ کشوری نمی‌تواند در‌های خود را به سمت اقتصاد جهانی ببندد، اما بازگشایی درهای تجارت باید با هدف ایجاد رقابت و افزایش توان داخلی باشد تا کالای ایرانی با کیفیت، اولین انتخاب هموطنان باشد.

گزارش از فائزه شعبانی اصل

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹۶
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۲۹ خرداد ۱۴۰۰
سلام هم دولت و هم مجلس رانت خوار خودرسازان داخلی هستند تا وقتی این رویه ادامه داره نه واردات خودرو داریم نه خودرو ارزان می شود
Iran (Islamic Republic of)
شهداء مظلوم
۰۸:۲۸ ۲۹ خرداد ۱۴۰۰
جوانان عزيز ايران به شهادت رسيدند كه ايران مستقل باشدايران از كشور كره در صنعت ماشين سازي جلو بود كره ورود قطعه را ممنوع كرد تا خود خورو سازان به فكر ساخت باشند و ورود خورو را آزاد كرد تا رقابت ايجاد شود مي بينيم كه خودرو سازي كره الان كجاست و ما اندر كجا هستيم چرا بايد قطعه سازان ايراني ورشكست شوند لعنت خدا بركساني كه ايران و جوانان ايراني را مي خواهند ذليل كنند
Netherlands
ناشناس
۲۱:۰۰ ۲۸ خرداد ۱۴۰۰
هه لابد فقط ماشین های چینی میتونن وارد کنن :/
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۶ ۲۸ خرداد ۱۴۰۰
سیاست این ۴۳ سال با شکست مواجه شده، خودروی ملی با کیفیت بالا و قیمت مناسب وجود ندارد!
لطفا بدون تعصب و جبهه گیری، خودروهای خود را با خودروهای کره ای مقایسه کنید
انحصار فقط دست مافیا را بازتر می کند، به مردم دروغ نگویید!
تعرفه بالا به خودروهای خارجی و بالا بردن قیمت خودروهای داخلی به بهانه های واهی، فقط تورم و خط فقر را بالا می برد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۲۸ خرداد ۱۴۰۰
یکی از منابع اصلی درامد دولت خودروسازی هست. معلومه که واردات ممنوعه!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۷ ۲۸ خرداد ۱۴۰۰
معلوم نیست چه خبره ؟!؟! : این دلخوشی ها نوعی سر خوشی ودور شدن از واقعیت جامعه ای است که مردان وزنان دلسوز وآینده نگر ندارد وهمه به فکر امروز خود هستند !!! والله مسابقه برای خرید سواری نه جز نیازاست ونه ضرورت دارد مثل اینکه همه دنبال خانه دار شدن هستند نه زندگی کردن !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۲۹ خرداد ۱۴۰۰
مردم دنبال عفب تر نیفتادنن مثل بانیان وضع موجود!
Iran (Islamic Republic of)
مدافع حرم بسیجی خط امام
۱۷:۳۷ ۲۷ خرداد ۱۴۰۰
دولت و مجلس محترم باید بشدت تمام جلوی واردات کالای خارجی را بگیرد و همچنین جلوی قاچاق کالا واردات و صادرات را ممنوع کند ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۲ ۲۷ خرداد ۱۴۰۰
مونتاژ انگیزه برای بدست گرفتن صنعت خودرو ست الان که به هدف دست یافتیم باید جرات واردات را داشته باشیم آن هم نه از نوع بی در و پیکر بلکه چند برند محدود و کنترل شده که بستر آن با جمع کردن انبوه خودرو های فرسوده فراهم شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۲۷ خرداد ۱۴۰۰
از یک سوراخ چند بار باید گزیده شویم ؟!؟!؟! راه درستی را می رویم نباید بلایی که انگلیس بر سر پیکان آورد تکرار شود نامرد ها تا می بینند ما در صنعتی خوب جلو می رویم سر کیسه را شل می کنند ودر باغ سبز نشان میدهند الان چند قدم تا بومی شدن صنعت تولید خودرو نمانده البته اگر نوکران غرب بگذارند !!!وبلای پیکان تکرار نشود کشور ژاپن از ترس از دست دادن بازار ایران نام خودرو های جدید خود را ایرانی گذاشته !!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۲۷ خرداد ۱۴۰۰
تنها راه :ادامه "نهضت قطعه سازی "و صدور قطعه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۲۷ خرداد ۱۴۰۰
هنر ایجاد نیاز های کاذب در مردم نیست !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۲۷ خرداد ۱۴۰۰
تولید قطعه وخودرو باید در دست شرکت های دانش بنیان باشد نه دولت ،دولت باید از این باتلاق خود را خارج کند !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۲۷ خرداد ۱۴۰۰
حاکمیت باید وقت خود را به جای صرف تولید سواری صرف زیر ساخت ها بکند وتولید سواری را به بازار بدهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۲۷ خرداد ۱۴۰۰
80%مردم در نیاز های ابتدایی خود وول می خورند دولت در فکر تولید سواری برای :هزینه بیت المال وبالا رفتن آمار تصادفات است !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۲۷ خرداد ۱۴۰۰
چگونه می توان ملتی را به خاک سیاه نشاند ؟!
آخرین اخبار