علوی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

اولویت‌های مدیریت شهری باید تغییر کند/ عدالت اجتماعی در تهران وجود ندارد/ اولویت‌های مدیران شهری با تغییر اولویت مردم تغییر کند

فعال سیاسی گفت: در توزیع بودجه شهری، عدالت را رعایت نمی‌کنیم و بیشتر به صورت مساوات بودجه در مناطق توزیع می‌شود.

سید احمد علوی فعال سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مهم‌ترین مسائل شهر تهران در حوزه اجتماعی و فرهنگی، اظهار کرد: موضوع ما در این مسائل به صورت ویژه خود شهروندان هستند پس شهرداری بر مبنای آن‌ها باید فعالیت داشته باشد.

وی افزود: در دوره‌های گذشته اولویت بندی‌هایی برای برخی از مسائل انجام شده و ما می‌دانیم در چند سال اخیر به ویژه بعد از شیوع کرونا اولویت‌های شهروندان در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی تغییر کرده است، پس باید اولویت‌های مدیران شهری با تغییر اولویت مردم تغییر کند؛ در این شرایط اولویت باید موضوع سلامت باشد چراکه مردم در این روز‌ها با این موضوع بسیار درگیر هستند.

علوی ادامه داد: امروز یکی از عوامل اصلی انتقال کرونا وسایل حمل و نقل عمومی است که مربوط به شهرداری است و باید این موضوع را مدنظر قرار دهد، چراکه امروز اولویت مردم در حوزه سلامت است. مدت هاست مردم به واسطه کرونا نتوانستند از خانه خارج شوند و فضای شاد را کم تر تجربه کرده اند، در حوزه اجتماعی شهرداری اولویت خود را باید تغییر دهد.

وی اضافه کرد: مسئله دیگری که با آن روبه رو هستیم بحث معیشت است؛ وقتی کرونا آمد معیشت بسیاری از جامعه به ویژه دهک‌های پایین را تحت تاثیر قرار داد، پس باید به عنوان کسانی که مسئولیت این شهر را برعهده می گیریم فکری برای معیشت مردم کنیم، برخی تحت پوشش نهاد‌های حمایتی هستند، اما برخی که شغل‌هایی مانند دستفروشی و ... داشتند که امروز به دلیل شیوع کرونا نمی‌توانند به شغل خود ادامه دهند، معیشتشان آسیب دیده است باید با همکاری سایر نهاد‌ها به این موضوع ورود کنیم و آن‌ها را رها نکنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یکی از ضرورت‌های توسعه و پیشرفت شهری، حاکمیت عدالت اجتماعی در شهر است که باید در حوزه‌های مسکن، امنیت و رفاه شهری، نظم و قانون و... حق مردم ادا شود تصریح کرد: حضرت علی می فرمایند عدالت قرار گرفتن هر چیزی در جای خود است که باید در مدیریت شهری این موضوع را مدنظر قرار دهیم. کاهش فاصله منطقه جنوب با شمال تهران یکی از موضوعاتی است که عدالت اجتماعی در آن لحاظ نشده و به همین دلیل یکی از دغدغه‌های مردم است و طبق نظرسنجی‌های گذشته، سومین اولویت بعد از آلودگی هوا و حمل و نقل، کاهش فاصله طبقاتی بین مناطق شهر است که مردم از بی عدالتی در آن رنج می‌برند. در تنوع دسترسی شهروندان به اقسام حمل و نقل عمومی نیز عدالت رعایت نشده است، گاهی در برخی از مناطق چند وسیله حمل و نقل عمومی وجود دارد، اما برخی از مناطق ایستگاه تاکسی قرار ندادیم. توزیع خدمات در محلات یکسان نیست، در محله‌ای خدمات از جمله بانک، رستوران و ... در اختیار شهروندان قرار گرفته است، اما در برخی از محلات این خدمات لحاظ نشده که این مشکل بیشتر در بافت‌های فرسوده وجود دارد.

علوی افزود: در توزیع بودجه شهری، عدالت را رعایت نمی‌کنیم و بیشتر به صورت مساوات بودجه در مناطق توزیع می‌شود، تفکیک به معنای عدالت و کمک به مناطق ضعیف‌تر در بودجه لحاظ نمی‌شود و بودجه مناطق بالاتر را بیشتر می‌بینیم، چرا که پشتوانه‌های سیاسی دارند درحالی که این عدالت نیست و باید نیاز‌های جامعه یک جا دیده شود، در بحث عدالت اجتماعی ابتدا تفکیک مناطق داشته باشیم و بعد براساس آن اقدام کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اصلی‌ترین مسئله حوزه حمل و نقل را در چند سال اخیر چه می دانید؟ گفت: اصلی‌ترین معضل شهرداری عدم تفکیک برخورد با مخاطبان خود است و این منجر به عدم رعایت عدالت اجتماعی در سطح شهر شده است، حوزه حمل و نقل نیز نقطه اصلی در این خصوص بوده و یکی از مطالبات اصلی مردم حوزه حمل و نقل است و به تاثیرات اجتماعی تصمیماتی که می گیریم قائل نیستیم، به عنوان مثال می‌بینیم مسیر دوچرخه ساخته می‌شود و میلیارد‌ها هزینه در این خصوص در بدترین شرایط مالی شهرداری شده است، اما آن مسیر خالی است و تنها اتفاقی که افتاده این است که بخش زیادی از مسیر خودرو را گرفته و ترافیک را بیشتر کرده است و اتفاقی که لازم بود نیفتاد، یا طرح ترافیک تصویب می‌کنیم و مردمی که در وسط شهر زندگی می‌کنند و نتوانستند طرح ترافیک بخرند به همین دلیل خانه هایشان را اجاره به بخش‌های اداری و تجاری دادند و بافت اصلی شهر خالی شده است؛ این نشان می‌دهد که به تاثیرات اجتماعی این تصمیمات توجه نمی کنیم.

علوی ادامه داد: در زمانی که تصمیم گرفته شد بلیط مترو و یا اتوبوس ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش یابد به این فکر نکردیم که مخاطبان ما در مترو و اتوبوس ضعیف‌ترین قشر جامعه هستند که حاضرند علیرغم خطرات ویروس کرونا بازهم سوار آن واگن‌هایی شوند که ۹۰ درصد احتمال گرفتار شدنشان وجود دارد شوند؛ این قشر از جامعه را هر طور شده باید همراهی کنیم، بسیاری از موضوعات حوزه حمل و نقل به ثمر نمی‌نشیند مگر اینکه نگاه اجتماعی به این موضوعات نداشته باشیم.

علوی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در شورای ششم مصوباتی، چون شهر دوستدار کودک، شهر دوستدار سالمند، مناسب سازی شهر برای دسترس پذیری توان یابان (معلولان) و... مورد حمایت قرار می‌گیرد؟ تصریح کرد: این مصوبات براساس تجربه‌های موفق بین المللی حاصل شد و چیز‌هایی نیستند که به صورت دوره‌ای و مسائل سیاسی طراحی شود، گرچه در شورای شهر فعلی به این مصوبات بها داده نشد، اما معتقد هستیم که این مصوبات پایه‌های علمی مصوب شده اند و شهر به آن‌ها نیاز دارد با جدیت تقویت می‌شود و شهر تهران برای کودکان، سالمندان، معلولان، بانوان و... شهر خشنی است به این معنی که شهر برای کودکان و زنان شهر امنیت ندارد و برای معلولان و سالمندان مشکل در تردد دارند، این نشان می‌دهد شهر برای رسیدن به آرمان‌ها فاصله زیادی دارد و این موارد باید خروجی محور باشد نه بخشنامه ای. اگر بخواهیم شهر را برای همه محیا کنیم حتما در بازه‌ای از زمان مشخصی اتفاقاتی رخ دهد و سمن‌ها و گروه‌های مردم وارد شوند و خودشان اظهار نظر کنند.

علوی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای بهره گیری از ظرفیت‌های موجود در حوزه فرهنگی و به ویژه احیای گردشگری در شهر تهران چه راهکار‌هایی پیشنهاد می‌کنید؟ بیان کرد: باید ابتدا بپذیریم که برنامه ریزی براساس شرایط فعلی شهروندان و شهر باشد، بعد از آن برنامه هایمان را بازتعریف کنیم. در حوزه گردشگری بعد از کرونا دچار مشکلات متعددی شدیم و باید در این حوزه روش‌ها و فعالیت‌های جدیدی را بازتعریف کنیم، وضعیت خانواده به واسطه کرونا نیازمند بحث نشاط اجتماعی است و گردشگری می‌تواند در این حوزه کمک کند حتما باید برنامه ریزیمان را بر آن اساس انجام دهیم. گردشگری وظیفه شهرداری نیست، اما باید برای خوب شدن حال شهروندان تلاش کنیم و باید با دستگاه‌های مرتبط همکاری داشته باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار