نبض انتخابات در سایر رسانه‌ها؛

قسط‌ های روحانی را دولت بعدی می‌دهد/ مشارکت گسترده مردم، نقطه پایان بر مدیریت ناکارآمد/ کسانی‌که روی زنان اسلحه کشیدند حالا نگران آن‌ها شده‌اند

باشگاه خبرنگاران جوان در راستای کمک به شناخت فضای انتخاباتی به بررسی فضای رسانه‌ای حاکم بر این روز‌های رسانه می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، کم‌تر از ۱۰ روز دیگر به یکی از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی کشورمان باقی مانده؛ انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم در پیش است. با نزدیک‌شدن به این رویداد، هر روز گمانه‌زنی‌ها درباره حضور افراد مختلف برای رسیدن به پاستور بیشتر و بیشتر می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان در راستای کمک به شناخت فضای انتخاباتی و انتخاب فرد اصلح، به بررسی فضای رسانه‌ای حاکم بر این روزهای رسانه های داخلی کشور می پردازد.

کیهان: مشارکت گسترده مردم، نقطه پایان بر مدیریت ناکارآمد

ابتدا سری به روزنامه های اصولگرا می زنیم. کیهان در گزارشی نوشت که گرانی‌های دستوری، تلاش مدعیان اصلاحات و جریان نفوذ برای دلسرد کردن مردم در انتخابات، در عزم و اراده ایرانیان برای تغییر وضع موجود وقفه‌ای ایجاد نمی کند و مشارکت گسترده مردم در پای صندوق‌های رأی، نقطه پایانی بر ناکارآمدی‌ها خواهد بود.

با اینکه اصلاح‌طلبان مهرعلیزاده و همتی را عکس تمام صفحه خود می کنند و همه ظرفیت‌های فکری و تشکیلاتی خود را در حمایت و هواداری از آن دو، بسیج کرده اند، اما با اتخاذ مواضعی دوگانه، ضمن دمیدن بر آتش ناامیدسازی مردم اعلام می کنند که نامزدی در انتخابات ندارند!

وطن امروز: قسط‌های روحانی را دولت بعدی می‌دهد

روزنامه وطن امروز هم در یک تحلیل اقتصادی نوشت که میزان بدهی دولت به بانک‌ها در پایان دولت روحانی نسبت به خردادماه سال ۹۲ قریب به ۵۴۹ درصد و میزان بدهی بخش خصوصی به بانک‌ها هم ۴۷۱ درصد افزایش یافته است. با وجود این حجم بالای اوراق و تسهیلات، میزان تولید کشور ثابت و حتی نزولی بوده است. بانک مرکزی اخیرا جدیدترین گزارش متغیر‌های عمده پولی و اعتباری کل کشور را تا پایان اسفندماه سال ۹۹ منتشر کرد. بررسی این گزارش، به ویژه ردیف دارایی‌ها و بدهی‌های بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی حاکی از آن است دولت روحانی رکورددار میزان بدهی دولت به بانک‌ها و موسسات اعتباری است، ایضا در این ۸ سال میزان بدهی بخش غیردولتی به بانک‌ها هم بشدت افزایش پیدا کرده است.

بر این اساس، میزان بدهی دولت به بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی از ۶۱ هزار میلیارد تومان در خرداد سال ۹۲ (شروع به کار دولت) به ۳۹۶ هزار میلیارد تومان در اسفندماه سال ۹۹ رسیده است. همچنین میزان بدهی بخش خصوصی به بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی هم از ۴۲ هزار میلیارد تومان به ۲۴۰ هزار میلیارد تومان در اسفندماه سال گذشته رسیده است.

جوان: مردم امشب منتظر مناظره متفاوت

روزنامه جوان هم در مقاله‌ای به بررسی مناظرات انتخابات ریاست جمهوری پرداخت. جوان نوشت مناظره دوم نتوانسته آنقدر تأثیرگذار باشد. این نکته را سید احسان قاضیزاده، عضو کمیسیون نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری عنوان و اعلام کرده است، تغییراتی در برگزاری مناظره سوم و آخر که قرار است امروز برگزار شود، ایجاد خواهد شد. موضوعی که بعد‌ها با انتقادات سایر رسانه‌ها و حتی نامزد‌های انتخابات در جریان برگزاری مناظره دوم هم مواجه شد و اکنون کمیسیون نظارت بر انتخابات را بر آن داشته که اگر چه دیر، اما در شکل و کیفیت مناظره سوم تغییراتی اعمال کنند. تغییراتی که می تواند برمشارکت مردم در انتخابات تأثیری معنا دار ایجاد کند.

مشرق: کسانی‌که روی زنان اسلحه کشیدند حالا نگران آن‌ها شده‌اند

سایت تحلیلی مشرق هم در بسته انتخاباتی خود نقل قول جالبی از سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری روی خط برد. سید احسان قاضی زاده هاشمی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: نمی دانیم چرا آقای همتی، مهرعلیزاده و دوستان اصلاح طلبشان فقط نزدیک انتخابات‌ها نگران حقوق زنان و استرس زنان می شوند. رفیق و وزیر دولت شما که روی زنان هفت تیر کشید و جواب همسر دومش را با گلوله داد.

مشرق در ادامه از قول قاضی زاده هاشمی نوشته که بعد زشت‌تر از آن این بود که کل جریان اصلاحات و بزرگ جریان اصلاحات افتاده بودند دنبال اینکه برای این قاتل وثیقه جور کنند و آزادش کنند.

صبح نو: خروج از سایه

روزنامه صبح نو هم در گزارشی به بررسی وضعیت سعید جلیلی نسبت به سایر نامزدها پرداخت. صبح نو نوشت که یکی از نقاط قوت جلیلی نسبت به سایر نامزدها، تجربه او در تشکیل «دولت سایه» است. جلیلی طی هشت سال گذشته با تشکیل کارگروه‌ها و کمیته‌های مختلف و سفر به مناطق گوناگون ایران و مشاهده دغدغه‌ها و مشکلات مردم از نزدیک، تجربه خوبی در شناخت مسائل کسب کرده است. 

شخص سعید جلیلی معتقد است که یکی از برکات هشت سال دولت سایه، شناخت جوانان متخصص، اساتید صاحب‌نظر و مدیران موفق و پاکدست بود؛ مجموعه‌ای افراد برای مسوولیت‌های مختلف را شناسایی کردیم که می‌توانند بار مسوولیت دولت آینده را به دوش بکشند.

آرمان ملی: یک دست شدن حاکمیت، بعد از انتخابات ۱۴۰۰

شاید بد نباشد سری هم به روزنامه‌های اصلاح طلب بزنیم. روزنامه آرمان ملی امروز روی گفت‌وگوی خود با صادق زیباکلام مانور داد. صادق زیباکلام از  احتمالات انتخابات پیش رو صحبت به میان آورد و گفت: احتمال کناره گیری جلیلی، زاکانی و قاضی زاده به نفع رئیسی وجود دارد و احتمال کناره گیری رئیسی به سود جلیلی بسیار پایین است.

زیباکلام همچنین از یک دست شدن حاکمیت، بعد از انتخابات ۱۴۰۰ صحبت کرد و این طور گفت: مهم ترین اتفاقی که پس از انتخابات رخ خواهد داد، یک دستی قدرت خواهد بود و به نظر می‌رسد داستان ۸۴ تا ۹۲ در حال تکرار شدن است و همه بخش‌های حاکمیت از یک طیف سیاسی خواهند بود.

آفتاب یزد: بهتر است کاندیدا‌ها در مناظرات قسمتی از برنامه‌شان را به مردم ارائه دهند

روزنامه آفتاب یزد با اشاره به مناظره امروز و محوریت دغدغه‌ها سوالات مردمی، با اشاره به برخی سوالات مطرح شده از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشت: در آستانه سومین مناظره که آخرین فرصت کاندیدا‌ها هم محسوب می‌شود بهتر است که آن‌ها، قسمتی از برنامه‌شان را به سوال‌های مردم، پاسخ دهند. به خصوص آن که گفته می‌شود که موضوع مناظره سوم «دغدغه‌های مردم» است.

ابتکار: انتخابات در فضای داغ تر

روزنامه دیگری که آن را بررسی می کنیم ابتکار است. روزنامه اصلاح‌طلب ابتکار با آوردن آمار و ارقام انتخاباتی و مقایسه آن با سایر ادوار و اشاره به تغییرات ساختاری مناظره امروز، تیتر «انتخابات در فضای داغ تر» را انتخاب کرد و به این سوال که «آیا تغییر ساختار در مناظره سوم می تواند به پرشورتر شدن انتخابات کمک کند یا خیر؟»، مناظره امروز را بررسی کرد.

ابتکار معتقد است که دو مناظره قبلی نتوانسته مردم را تحریک کند و باید در مناظره سوم این موضوع برطرف شود.

شرق: چه کسی مقصر سرد بودن فضای انتخابات کشور است؟

روزنامه شرق هم در گزارشی با مطرح کردن این سوال که چه کسی مقصر سرد بودن فضای انتخابات کشور و ریزش سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان است، با بررسی گزینه های تحریم، دولت و تندروها، در این باره نوشت: در این موضوع که انتخابات ۱۴۰۰ با هر انتخابات دیگر از نظر کاهش میزان رأی‌دهندگان متفاوت است، نمی‌توان خلل وارد کرد و شاید این مسئله از انتخاب هر یک از نامزدها مهم‌تر باشد، زیرا همواره مشارکت حداکثری تضمین‌کننده جمهوریت نظام بوده است.

اطلاعات: به چه کسی می‌شود رای داد؟

سری هم به دنیای مستقلین بزنیم. در روزنامه اطلاعات یادداشتی با تیتر به چه کسی می‌شود رای داد؟ کار کرده است. اطلاعات نوشته که به کسی می‌توان رای داد که خود را عالم بر و بحر نداند و قول ندهد ما را خوشبخت پنج قاره و رستگار دو عالم می‌کند. در این یادداشت آمده است کسی وعده‌های زیادی می‌دهد به هیچ کدامش عمل نخواهد کرد.

در ادامه این یادداشت آمده است باید به کسی رای بدهیم که بگوید ای مردم اینجا که اکنون ایستاده‌ایم حاصل حرکت چند هزار ساله ماست. برآیند نیروهای ما و نیروهای متقابل و ایضا متخاصم، ما را به این نقطه رسانده است. طی چهار سال امکان هیچ معجزه‌ای نیست. قطعا چهار سال دیگر ما ژاپن نمی‌شویم، حتی مالزی هم نمی‌شویم، اما باید همه جد و جهد خود را به کار گیریم تا به رغم روزگار و به رغم بادهای ناموافق چهار سال دیگر یک گام جلوتر از امروز باشیم. همین کار انجام دهیم یک شاهکار است.

همشهری: خطر تجمع‌های انتخاباتی

حميد عمادی؛ عضو كميته علمی ستاد مقابله با كرونا در یادداشتی در روزنامه همشهری با عنوان خطر تجمع‌های انتخاباتی نوشته است: هم مردم و هم مسئولان می‌دانند که تجمع‎ های انتخاباتی چه پیامدهایی دارد. مشکلی که ما در کشور برای رعایت اصول بهداشتی داریم، نبود قوانین نیست بلکه عمل نکردن به آن است. یک جاهایی افراد به دلیل منافعی که دارند، این دستورالعمل ها را رعایت نمی‌کنند، منظور شخص خاصی نیست؛ اما باید بدانیم که شیوع کرونا تمام نشده است و از همه اینها مهم تر ما هنوز واکسیناسیون را به طور کامل انجام نداده‌ایم. هر بار که پیک کرونا کاهش می‌یابد تصور می‌شود که بیماری کنترل یا تمام شده است در حالی که ما با واریانت‌ها و جهش‌های جدیدی مواجه هستیم به همین دلیل بر همه واجب و لازم است که دستورالعمل‌ها رعایت شود تا دامنه گسترش بیماری بزرگ‌تر نشود.

هم اكنون كشور با واريانت های هندی، آفريقايی و برزيلی مواجه است و در كشور به ويژه در استان های جنوبی گزارش هایی در این باره داده شده است، پس از انتخابات اين واريانت ها در قالب پیک جديدی می‌توانند خودنمایی كنند. تجربه نشان داده كه هر تجمع و مراسم با پیک همراه است و احتمال شيوع گسترده تر كرونا و آغاز پیک پنجم پس از برگزاری انتخابات وجود دارد.

جام جم: مبنای ورود به شورا تخصص باشد، نه تحزب

روزنامه جام جم هم در یادداشتی به قلم جعفر قادری نایب رئیس فراکسیون مدیریت شهری نوشته است که در رابطه با کارایی شورا، یکی از مهم‌ترین نکته‌ها استفاده از تخصص در این نهاد و پرهیز از حزب گرایی در آن است. تجربه دو دهه گذشته نشان می‌دهد هر زمان شورا‌ها تصمیمات شان را بر اساس نگاهی سیاسی اتخاذ کردند، نه تنها مشکات حل نشد بلکه به حجم آن‌ها هم افزوده شد. نکته مغفول دیگر در این میان، بحث تخصص هاست که البته تنیدگی آشکاری با سیاسی کاری دارد، به این معنا که افراد با تابلوی حزب و نه تخصص وارد شورا می‌شوند که پیامد ورود اینچنینی به نهاد شورا‌ها همانی است که اکنون می‌بینیم.

این مشکل می‌تواند با تغییر در نظام نظارت بر شورا‌ها بهبود یابد. در حال حاضر نمایندگان مجلس، عهده دار احراز صاحیت نامزد‌های شورا‌ها هستند، در حالی که در برخی موارد در این میان شاهد تضاد منافع احتمالی نمایندگان با این افراد هستیم و همین نکته نشان می‌دهد مجلس نمی‌تواند ناظر صالحی برای این کار باشد و باید مرجع بی طرفی در این حوزه ورود پیدا کند.

در حال تکمیل...

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۲۲ خرداد ۱۴۰۰
بهتر است روزی نامه ی وطن امروز مقدار پولهای بلوکه شده راهم اعلام کند که با تلاش این دولت وصادرات کالاهای مختلف جمع شده اما به نفعش نیست
آخرین اخبار