نبض انتخابات در سایر رسانه‌ها؛

دچار قحط الرجال نیستیم/ نامزد‌های دولت هم مناظره را باختند هم اخلاق را/ پاسکاری لاریجانی با شورای نگهبان

باشگاه خبرنگاران جوان در راستای کمک به شناخت فضای انتخاباتی به بررسی فضای رسانه‌ای حاکم بر این روز‌های رسانه می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پنج روز دیگر به یکی از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی کشورمان باقی مانده؛ انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم در پیش است. با نزدیک‌شدن به این رویداد، هر روز گمانه‌زنی‌ها درباره حضور افراد مختلف برای رسیدن به پاستور بیشتر و بیشتر می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان در راستای کمک به شناخت فضای انتخاباتی و انتخاب فرد اصلح، به بررسی فضای رسانه‌ای حاکم بر این روزهای رسانه های داخلی کشور می پردازد.

جام جم: آخرین مناظره با پایان باز

روزنامه جام جم در گزارشی که به اظهارات نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم با تیتر «آخرین مناظره با پایان باز» اختصاص داده، نوشته است: سخنان نامزد‌ها در بدو ورود به رسانه ملی روحی شد در کالبد سومین مناظره و نشان داد قرار نیست، چون دو فرصت سوزی گذشته مردم این بار هم دلسرد از شنیدن طرح و برنامه کاندیدا‌ها باشند و به این ترتیب هر کدام از نامزد‌ها بر اساس سطح دانش و درکی که از دغدغه‌های مردم داشتند، روش‌های و ایده‌هایی را برای آینده کشور ترسیم کردند.

جمهوری اسلامی: دچار قحط الرجال نیستیم

در سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی یادداشتی با تیتر «دچار قحط الرجال نیستیم» آمده است: رسانه ملی و ستاد تبلیغات انتخابات کشور از برگزاری مناظره تلویزیونی میان نامزد‌های ریاست جمهوری حداقل دو هدف دارند؛ نخست بالا بردن سطح مشارکت مردمی در انتخابات و دوم فراهم ساختن زمینه آشنایی مردم با نامزدها.

در سه مناظره‌ای که طی روز‌های گذشته میان ۷ نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ انجام شد متاسفانه هیچیک از این دو هدف تامین نشدند.
مردم با مشاهده این مناظره‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که سطح داوطلبان احراز صلاحیت شده برای برعهده گرفتن مسئولیت اول اجرایی کشور بسیار پایین است. نکته بسیار مهم و مایوس کننده اینست که نامزد‌ها در مناظره برای جلب نظر مخاطبان و جذب آراء به تخریب رقیب، تخریب دولت و تخریب نظام اقدام کردند.

سطح نازل نامزد‌های این دوره انتخابات به این معنا نیست که کشور ما خالی از رجال مذهبی و سیاسی و مدیر و مدبر است. شورای نگهبان باید به این دستپخت خود توجه کند و در روش غیرقابل قبولی که برای احراز صلاحیت‌ها در پیش گرفته است تجدیدنظر نماید. شورای نگهبان اگر با روشی صحیح به وظیفه احراز صلاحیت نامزد‌های ریاست جمهوری و مجلس شورای عمل کند، میزان مشارکت در انتخابات را می‌تواند به حداکثر ممکن برساند. اعضای شورای نگهبان می‌دانند و آحاد مردم ایران نیز می‌دانند که کشور ما دچار قحط الرجال نیست.

جوان: هفته «انتخاب مردم»

روزنامه جوان با تیتر «هفته انتخاب مردم» به پایان مناظره‌ها و آغاز هفته انتخاب مردم اشاره کرد و نوشت: نامزد‌ها در فرصت مناظره سوم بهتر از قبل فرصت طرح خود و نقد رقیب را یافتند. حالا نوبت مردم است که انتخاب کنند. بی‌شک مسئله مردم «تغییر» است و اینکه چگونه و با چه انتخابی می‌توانند امیدوار باشند که تغییر را احساس می‌کنند.

کیهان: نامزد‌های دولت هم مناظره را باختند هم اخلاق را

نویسنده روزنامه کیهان دو نامزد اصلاح طلب را نماینده دولت معرفی و انتقادات جدی به آن‌ها وارد کرد و آن‌ها را بازنده مناظره دانست و نوشت: دو نامزد دولت یا همان وضع موجود در آخرین دور مناظره‌ها نیز دست از دروغگویی، عوامفریبی و تخریب حریفان خود برنداشتند، اما در نهایت طرفی از این بی‌اخلاقی‌ها نبرده و علاوه‌ بر آنکه رقابت سیاسی را باختند، در چشم افکار عمومی و مردم، اخلاق را هم باختند.

آن‌ها با دستانی خالی مناظره سوم را ترک کردند و نشان دادند علی‌رغم همه مشاوره‌ها و تدارک‌ها و آماده سازی‌های قبلی، هم قبای سیاست برایشان گشاد است و هم وضعیت محبوبیت جریان اصلاحات-اعتدال چنان وخیم است که دیگر نمی‌توان با شارلاتان‌بازی و دوگانه‌سازی‌های قلابی، افکار عمومی را فریب داد.

رسالت: قابلیت دوقطبی‌سازی هم نداشتند

روزنامه رسالت در گزارشی ویژه به مناظره دیروز پرداخت. رسالت نوشته که در این مناظره، نامزدهایی که مدافع وضع موجود بوده یا با دولت فعلی همکاری و همیاری کرده‌اند، بنا به جایگاه ضعيف خود نزد افكار عمومی، تلاش کردند تهاجمی‌تر ظاهر شوند و رقبای خود را مقصر وضع موجود نشان دهند. اغراق در برخی وعده‌ها در بحث‌های روز گذشته نیز مشهود بود. هر چند که موضوع مناظره سوم مربوط به دغدغه‌های مردم بود، در اثنای آن موضوعات مربوط به سیاست خارجی هم مطرح شدند.

رسالت از قول حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی می‌نویسد: اعتماد مردم به من این است که حرف غیر صادقانه نمی‌زنم. هیچ فیلتری در قوه قضائیه در دوران من صورت نگرفت. من گفتم دسترسی به اینترنت برای همه مردم آسان و بعضا رایگان باشد. هیچ روزنامه و رسانه‌ای در زمان من مسدود نشده و این باور من است. اگر می‌خواهید دوقطبی ایجاد کنید با وجود شما‌ها راه نمی‌افتد. وی تاکید کرد: طرح بنزین در جلسه شورای عالی سران قوا فقط برای هماهنگی بود، ولی در اجرایش بسیار بی تدبیری بود و گزارش‌های دبیرخانه شورا وجود دارد و اولین پاسخگو باید آقای روحانی باشد.

صبح نو: پاسکاری لاریجانی با شورای نگهبان

روزنامه صبح نو هم در گزارش امروز خود نوشت: عدم احراز صلاحیت علی لاریجانی باعث بروز برخی مناقشه‌ها شد. برخی شائبه‌ها درباره خانواده لاریجانی را دلیل ردصلاحیت او دانستند. با این‌ حال اعضای شورای نگهبان در اظهارات جداگانه، این شائبه را قویا رد کردند. رهبر انقلاب نیز در فرمایشاتی با انتقاد از شائبه‌های مطرح حول یکی از نامزد‌ها که معلوم بود منظور ایشان علی لاریجانی است، خواستار رفع ظلم صورت‌گرفته شدند.

پس از همه این کش‌وقوس‌ها، لاریجانی روز گذشته در نامه‌ای خطاب به شورای نگهبان از این نهاد درخواست کرد دلایل رد صلاحیتش را به‌طور عمومی منتشر کند. لاریجانی در این نامه، تاکید کرد که از شورای محترم نگهبان خواهشمندم بین خود و خدا با توجه به اثبات کذب بودن گزارش‌های داده‌شده به آن شورا در رابطه با بنده و خانواده‌ام در جریان بررسی احراز صلاحیت نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری، کلیه دلایل عدم احراز صلاحیت اینجانب را بدون هرگونه پرده‌پوشی به‌صورت رسمی و عمومی اعلام فرمایید.

لاریجانی در نامه خود به شورای نگهبان نوشته که صلاحیت اینجانب یک بار برای ریاست جمهوری و چند بار برای مجلس مورد تایید شورای نگهبان واقع گردیده است، آیا اینجا جای استصحاب نبود،مگر اینکه با این بیان رهبری  معظم ، شورای محترم ، استنادات قوی داشته که بیان رهبری را در استصحاب را کنار گذاشته‌اند. یعنی عملا به رد صلاحیت اینجانب رسیدند، لذا انتظار طبیعی است که بنده اسناد و مدارک کافی و قابل اعتماد شورا را جدی تر  مطالبه نمایم.

وطن امروز: سر نخواستن روحانی

نویسنده وطن امروز در گزارش این روزنامه به سومین و آخرین مناظره کاندیدا‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری که روز گذشته برگزار شد پرداخت و نوشت: مناظره‌ای که البته پس از برخی اعتراضات در فضای عمومی و همچنین نارضایتی کاندیدا‌های حاضر اندکی متفاوت با ۲ مناظره قبل برگزار شد.

با این حال هر قدر فرم برگزاری این مناظره تا حدودی متمایز با مناظرات پیشین بود، اما استراتژی کاندیدا‌ها تغییر چندانی نکرده بود و می‌توان آن را دارای کم ترین تفاوت محتوایی با ۲ مناظره دیگر دانست. کاندیدا‌های همسو با دولت بار دیگر با تمرکز بر برخی کلیدواژه‌ها سعی داشتند ضمن حمله به کاندیدا‌های جبهه انقلاب، جایگاه خود را از موقعیت پاسخگویی به موقعیت مطالبه‌گری تغییر دهند.

ایسنا: کاندیداها در شهرستان‌ها فعال‌تر باشند

حالا سری هم به رسانه های اصلاح طلب می زنیم. سید حسین نقوی حسینی در گفت و گو با ایسنا درباره با ضرورت تشویق مردم برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و جلب مشارکت آنان اظهار کرد که فقط رئیسی در شهرستان‌ها ستاد فعال داشته و فعالیت دارد و تصویر و بنری از او نصب می شود و نشست هایی برگزار می گردد؛ بقیه نامزدها در شهرستان ها خیلی فعال نیستند. این در حالی است که اگر فعالیتشان رابیش‌تر کنند در جلب مشارکت مردم موثر خواهد بود.

آرمان ملی: از رفراندوم كلامی نگفتند

روزنامه آرمان ملی در گزارش اصلی خود با تیتر " از رفراندوم كلامی نگفتند!" به این موضوع پرداخته و نوشتکه که مطرح شدن چنین موضوعی از سوی نامزدها می‌تواند بیانگر نگاه واقعی آنها به نظر و رای مردم باشد. در حالی که کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری مدام از مردم و اهمیت نظر آنها پشت تریبون‌ها و مناظرات‌شان سخن می‌گویند هیچ اشاره‌ای به این اصل مردمی نداشته‌اند. اینکه دقیقا چه نگاهی نسبت به رفراندوم و همه‌پرسی، که نماد مردم‌سالاری است دارند و اینکه از نگاه آنها در صورت موافقت نمایندگان مجلس با همه‌پرسی باید این موضوع چه مسیری را بپیماید‌؟ هرچند قرار نیست رفراندوم درایران به قول حسن روحانی مثل کشور سوئیس انجام شود، اما موضع‌گیری کاندیداها می‌تواند درباره آن شفاف باشد.

شرق: اعتراض چند اصلاح‌طلب، اصولگرا و اعتدالی به تحدید حق ملت در تعیین سرنوشت

روزنامه اصلاح طلب شرق هم در شماره امروز خود به گزارشی درباره رد صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان پرداحت و اعتراض چند اصلاح‌طلب، اصولگرا و اعتدالی به تحدید حق ملت در تعیین سرنوشت پرداخت. شرق در این گزارش به بیانیه‌های علی لاریجانی، مصاحبه‌های پزشکیان و محمود احمدی نژاد پرداخت که صلاحیت هیچ کدام از آنها احراز نشده بود.

شرق: آخرین تیر‌های ترکش مناظره

خبرنگار روزنامه شرق امروز به تشریح سخنان ۷ نامزد انتخابات ریاست جمهوری پرداخته و به آخرین تلاش‌های آن‌ها برای انتقاد از یکدیگر اشاره کرده و نوشته که فرصتی که در اختیار نامزد‌ها قرار داده شد، متعاقب انتقاد‌هایی بود که به شیوه برگزاری مناظره‌ها مبنی بر طرح پرسش‌های موردی ابراز می‌شد.

نامزد‌ها در نوبت دوم سخنانشان به نقد مواضع یکدیگر پرداختند که در این بخش، فضای مناظره قدری تند شد. بخش دوم مناظره باز هم با سؤالات از پیش طراحی‌شده آغاز شد و هر نامزد پنج دقیقه فرصت یافت به پرسش‌های موردی پاسخ دهد. نامزد‌ها سپس بازهم در مهلتی سه‌دقیقه‌ای سخنان یکدیگر را نقد کردند و در پایان هم به جمع‌بندی پرداختند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار