مزار خواجه عبدالرزاق چناران ثبت ملی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: مزار خواجه عبدالرزاق در روستای گاه چناران به شماره ۳۳۳۷۶ در فهرست آثار واجد ارزش ملی به ثبت رسید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، ابوالفضل مکرمی‌فر مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: مزار عبدالرزاق در بخش مرکزی چناران، دهستان بقمچ، بر روی تپه‌ای در شمال شرق، مشرف به روستا و در فاصله ۳۵۰ متری روستای گاه قرار دارد.

او افزود: این بنا شامل یک فضای مربع شکل معروف به مزار عبدالرزاق و یک نمازخانه کوچک در سمت شرق آن است که بنا به گفته اهالی احتمالا این آرامگاه متعلق به یکی از عرفای ناحیه توس بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: از پیشینه تاریخی این اثر تاریخی سند مکتوبی در دست نیست، ولی با توجه به سبک معماری آن و برخورداری از فرم ساده، مصالح بومی، کتیبه‌های خط کوفی تزئینی آن، قدمت اثر به قرون اولیه اسلامی و حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ سال پیش باز می‌گردد.

محمود طغرایی مسئول دفتر ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی همچنین در خصوص مشخصات این اثر گفت: آرامگاه عبدالرزاق بنایی با مصالح سنگ و ملات گل و ابعاد خارجی آن ۶ در ۷.۳ متر مربع است. ضخامت جرز‌های آن یک متر است و سقف آن تاقی است که با همان سنگ و ملات گل ساخته شده است.


بیشتر بخوانید


او افزود: ورودی ینا در ضلع جنوب غربی و رو به بافت روستا و رودخانه است، ارتفاع بلندترین قسمت طاق آن حدود ۵ متر است.

مسئول دفتر ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: این آرامگاه به واسطه فرم منحصر به فرد و قدمت زیادی که دارد، یکی از بنا‌های ارزشمند و قابل توجه استان است.

طغرایی بیان کرد: هر چند در سال‌های ۱۳۸۲ و ۱۳۸۳ اقدامات استحکام بخشی و مرمتی مفیدی بر روی این بنا انجام شده است، ولی ضرورت دارد هم اکنون، که اثر در فهرست آثار ملی ایران نیز ثبت شده، برنامه‌های تکمیلی مرمت آن تدوین و اجرا شود.

تا کنون بیش از هزار و ۷۵۰ اثر تاریخی و فرهنگی در خراسان رضوی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 

انتهای پیام//ر.ا

برچسب ها: آثار ملی ، گردشگری ، مرمت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار