لاری مطرح کرد؛

اقدامات آموزشی وزارت بهداشت برای دستیاران تخصصی

سخنگوی وزارت بهداشت درخصوص اقدامات این وزارتخانه برای حمایت از دستیاران تخصصی پزشکی توضیحاتی داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی گفت‌وگو زنده تلفنی با برنامه مثبت سلامت شبکه سلامت با اشاره به اقدامات آموزشی و رفاهی وزارت بهداشت برای دستیاران تخصصی اظهار کرد: وقتی دوره پزشکی عمومی به اتمام می‌رسد، دستیاران وارد مرحله دانشجوی تخصصی می‌شوند.

او با اشاره به اینکه ۲۴ رشته تخصصی در پزشکی داریم که بعد از یک دوره طولانی امتحان سختی را پشت سر می‌گذرانند، گفت: چهار سال دوره تخصصی باید طی شود البته در برخی از رشته‌ها مانند اطفال این دوره ۳ سال و در رشته مغز و اعصاب این دوره تخصصی به پنج سال می‌رسد.

لاری افزود: بار اصلی مراکز آموزشی درمانی بر روی دوش دستیاران است، در دوران کرونا دستیاران در خط مقدم جبهه ما بودند به طوری که آن‌ها چیزی به نام حقوق ندارند بلکه کمک آموزشی دریافت می‌کنند، مبلغ کمک آموزشی دستیاران از دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در رزیدنت سال اول مجرد شروع و به ۳ میلیون و ۶۰۰ در رزیدنت سال چهارم ختم می‌شود، اما با افزایش ۴۵ درصدی این رقم‌ها افزایش پیدا کرده است به طوری که میانگین حدود ۴ الی چهار و نیم میلیون تومان آن‌ها نیز کمک آموزشی دریافت می‌کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه دوران رزیدنت دوران مشقت، فشار و سختی است عنوان کرد: اولین شورای صنفی دستیاری در زمان دکتر نمکی تشکیل شد، سال گذشته ۵۰ درصد به حق الزحمه دستیاران اضافه شد و امثال هم ۴۵ درصد اضافه می‌شود.

لاری با اشاره به اینکه ما متوجه شدیم که دستیاران ما بیمه سلامت نیستند لذا با سازمان بیمه سلامت تفاهمنامه‌ای را منعقد کردیم، گفت: ۲ هزار نفر واجد شرایط بیمه سلامت شدند، همچنین حدود ۶ هزار نفر ثبت نام کردند و بیمه تامین اجتماعی اختیاری شدند لذا کار افتادگی و بازنشستگی نیز شامل آن‌ها می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: در حال تعریف کردن بسته بیمه تکمیلی هستیم به طوری که متوجه شدیم، برخی بیمه‌مسئولیت هم نداشتند که از طریق صندوق رفاه بیمه مسئولیت را برای دستیاران دنبال کردیم، وام دستیاران سالانه ۱۵ میلیون تومان به صورت قرض الحسنه پرداخت می‌شود و تاکنون ۱۲ هزار دستیار از این وام منتفع شده‌اند.

او با اشاره به آزمون ارتقا گفت: این آزمون بسیار مهم است به طوری که دستیاران با جان مردم در ارتباط هستند، ۱۴ هزار نفر نخبه داریم که جان عزیزان مان را به دست آن‌ها سپرده ایم، بنابراین آزمون ارتقا خط قرمز ماست و این آزمون در زمان تعیین شده برگزار می‌شود، اما ما قول دادیم که در روند طرح سوال و در روند ارزیابی شرایط کرونا در نظر گرفته شود لذا برنامه‌ای برای حذف یا به تاخیر انداختن آزمون ارتقا نداریم.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار