غنی: آمریکا افغانستان را به حال خود رها نمی‌کند

رئیس جمهور افغانستان که در آمریکا به سر می‌برد از حمایت واشنگتن از دولت کابل خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان گفت: عقب نشینی آمریکا از افغانستان به منزله رها کردن کشور ما به حال خودش نیست.

بر این اساس، اشرف غنی که به آمریکا سفر کرده است، گفت: این تصمیم (عقب نشینی) بر اساس منافع مردم افغانستان و مردم آمریکا گرفته شده است. ما به این تصمیم احترام می‌گذاریم. ما کاملا از این تصمیم راضی هستیم. این تصمیم به منزله رها کردن افغانستان به حال خودش نیست بلکه به منزله شروع فصل جدیدی از روابط ما است. این فصل از روابط ما از چارچوب‌های محکمی برخوردار است. مذاکراتی که ما داشتیم بسیار سازنده بوده اند.

وی افزود: باید این تضمین و این پیام را به مردم افغانستان در منطقه داد که آن‌ها باید بر روی دولت افغانستان و نه نیرو‌های دیگر تکیه کنند. در رابطه با مسائل داخلی بسیار خوشحالم اعلام کنم که نیرو‌های امنیتی افغانستان شماری از مناطق را در جنوب و در شمال کشور بازپس گرفتند. آن‌ها جاده بین پل خمری با تونل سالنگ را پاکسازی کردند. این اولویت نیرو‌های امنیتی افغانستان است. ما کاملا آماده ایم تا وظیفه‌ای را که قانون اساسی افغانستان به ما محول کرده است و آنچه را که مردم افغانستان انتظار آن را دارند، انجام دهیم.

غنی گفت: از نظر سیاسی من می‌توانم به شما این تضمین را بدهم که ما متحد هستیم. اگر بخواهیم مقایسه‌ای داشته باشیم شرایط ما همانند شرایط موجود در سال ۱۸۶۱ آمریکا است. در آن زمان جمهوری جوان آمریکا تحت هجمه قرار داشت و اتحاد و انسجام اجازه نداد که طرح‌های تفرقه برانگیز موثر شوند. این همانند وضعیتی است که ما در حال حاضر در آن به سر می‌بریم. حمایت از جمهوری بسیار زیاد است. من می‌خواهم به تمامی نیرو‌های داوطلب امنیتی کشورمان احترام بگذارم.

وی افزود: طالبان و حامیان آن‌ها باید بدانند که زور سبب عقب نشینی افغان‌ها از مواضع شان نمی‌شود. ما همچنان خواهان آتش بس و خواهان مذاکرات سیاسی هستیم، زیرا راه حل سیاسی ساز و کار نهایی برای پایان دادن به جنگ در افغانستان است.

سپس خبرنگاری پرسید: چالش فوری پیش روی دولت شما چیست؟ آیا شما در دیدار با رئیس جمهور بایدن به پیشرفتی دست پیدا کردید؟ رئیس جمهور افغانستان پاسخ داد: اول به سوال دوم شما پاسخ می‌دهم. بله ما به پیشرفت رسیدیم. رئیس جمهور بایدن به طور شفاف اعلام کرد که سفارت آمریکا در افغانستان همچنان به فعالیت خود ادامه خواهد داد. او همچنین اعلام کرد که بیش از ۳ میلیارد دلار به نیرو‌های امنیتی و دفاعی افغانستان کمک خواهد کرد و برنامه ارسال برخی از تجهیزات مثل بالگرد با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

او همچنین به طور شفاف اعلام کرد که متحدان ناتو و اروپایی‌ها خواهان همکاری در جهت حمایت از نیرو‌های دفاعی و امنیتی افغانستان هستند. آن‌ها همچنین خواهان همکاری در بخش ارائه کمک‌های بشردوستانه هستند. رئیس جمهور بایدن همچنین این اطمینان را داد که واکسن کرونا به دست مردم افغانستان برسد.

وی همچنین قول داد که یک بسته کمک اقتصادی ۲۵۰ میلیون دلار برای حمایت از اقتصاد افغانستان ارائه کند. او طرحی را برای حمایت از زنان و دختران ارائه کرد که رهبران کنگره چه در مجلس نمایندگان و چه در مجلس سنا از آن ابراز حمایت کردند.

اشرف غنی افزود: چالش‌های ما لجستیکی هستند. حمایت از نیروی هوایی و ادامه حمایت‌های فنی و تعمیرات و نگهداری و انتقال برخی از تجهیزات موضوعی است که انتظار داریم که با سفر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و مقامات مربوط به افغانستان به فوریت انجام شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۶ ۰۵ تير ۱۴۰۰
در واقع اشرف غنی گفته که آمریکا همچنان از افغانستان حمایت خواهد کرد.