یزدان پناه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

کمیت و کیفیت دستیابی به توافق احتمالی برجام، بزرگترین چالش دولت سیزدهم است

دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران گفت: کمیت و کیفیت دستیابی به توافق احتمالی، یکی از بزرگترین چالش‌های دولت سیزدهم خواهد بود.

کیومرث یزدان پناه دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره زمان برگزاری دور بعدی مذاکرات برجام، گفت: با توجه به روند مذاکرات در وین و حضور نمایندگان جدید و منتخب از سوی آقای رئیسی، خوش بینانه ترین برداشت این است که هر گونه توافق رسمی که قابلیت پذیرش رسمی پیدا کند به نیمه دوم مرداد کشیده شود. فرسایشی شدن گفت‌وگوها بنا بر دلایل متعدد سیاسی و امنیتی دور از ذهن نخواهد بود و حتی ۶ ماه آتی ممکن است شرایط سخت تری را تجربه کنیم.

وی درباره احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام در دولت کنونی، گفت: روند مذاکرات در دولت جدید اجتناب ناپذیر است، اما ممکن است اختلالاتی جدی بر سر راه مذاکرات به وجود بیاید و منجر به توقف هر گونه مذاکرات شود. تجربه نشان داده هر گونه برخورد احساسی و اظهار نظرهای غیر فنی امکان اخلال در روند مذاکرات را فراهم می سازد.

یزدان پناه درباره اینکه  طولانی شدن مذاکرات وین چقدر مخرب هست و چه تاثیری بر روند مذاکرات دارد؟ تصریح کرد: دولت روحانی عملا تمام شده و با حضور مستقیم دو نماینده جدید در تیم مذاکره کننده ایرانی که منتخب دولت جدید هستند، از امروز همه پیام ها به طرف های مذاکره کننده، پیام دولت جدید خواهد و اساس تصمیمات راهبردهای مد نظر دولت جدید خواهد بود. این مسئله ممکن است به دلیل ناشناس بودن تفکرات دولت جدید و ساختار تیم سیاست خارجی دولت سیزدهم، منجر به تاخیر یا حتی توقف مقطعی مذاکرات شود.

دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران اظهار کرد: با توجه به سیاست های کلان نظام در عرصه مذاکرات هسته ای و حجم سنگین بدگمانی هایی که میان طرف های مذاکره کننده به ویژه ایران و آمریکا وجود دارد، انتظار توافق مرضی الطرفین که رضایت قطعی ایجاد کند، در کوتاه‌ مدت به هیچ وجه امکان پذیر نیست. تردیدی وجود ندارد که گره های کور در مسیر مذاکرات همچنان به قوت خود باقی خواهد بود.

یزدان پناه تاکید کرد: در برآیند کنونی مذاکرات خط قرمز‌هایی دیده می‌شود که عملا راه را برای توافق جامع می‌بندد؛ لذا خوش‌بین بودن به نتیجه مطلوب  قبل مذاکرات فعلی و آتی، عملا امکان پذیر نیست، حتی به جرئت می توان گفت که با روی کار آمدن دولت بایدن تمام خط و خطوط خصمانه دولت قبلی واشنگتن در حال استمرار و تداوم است.

وی افزود: چالش مذاکرات هسته‌ای و دست یابی یا عدم دست‌یابی به توافق و از همه مهمتر کمیت و کیفیت دستیابی به توافق احتمالی، یکی از بزرگترین چالش‌های دولت سیزدهم خواهد بود.  این چالش از آن جهت یکی از دغدغه‌های جدی دولت جدید است که در کوتاه مدت نمی‌شود بر انبوهی از مشکلات داخلی به ویژه در حوزه اقتصاد فائق آمد. استرس‌های ناشی از سایه سنگین پرونده هسته‌ای و بی سرانجام بودن برجام، ممکن است بخش قابل توجهی از سیاست‌های کوتاه مدت داخلی و بین‌المللی دولت سیزدهم را تحت تاثیر خود قرار دهد.

دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران درباره اینکه شنیده می‌شود به تازگی دو نماینده از تیم رئیس جمهور منتخب به کمیته تطبیق متن نهایی توافق احتمالی ایران و گروه ۴+۱ اضافه شده‌اند و تعداد اعضای کمیته به ٧ نفر رسیده است، توضیح داد: تعیین سریع دو نماینده از سوی آقای رئیسی در تیم مذاکره کننده بیشتر بخاطر اشراف بر روند مذاکرات و میزان پیشرفت حاصله و موانع اصلی بر سر راه برجام ارزیابی می‌شود، چراکه طرف اصلی ایران یعنی آمریکا بر استراتژی حفظ فشار جدی بر ایران مصمم است.

یزدان پناه ادامه داد: خروجی‌های مذاکرات وین نشان می‌دهد که بازگشت واشنگتن به برجام فقط کاغذی و انشایی است و قرار هم نیست که طرفین برغم پافشاری بر مواضع خود، تمامی آنچه می‌خواهند را در وین به دست آورند. زیرا دست یابی به توافقی رضایت بخش در گرو انعطاف پذیری و سازش بیشتری که نشان دهنده عزم جدی برای حل مشکل باشد، هست که ابدا هیچ علائمی از آن دیده نمی‌شود و دیوار بدگمانی و بی اعتمادی حداقل در کوتاه مدت بلندتر خواهد شد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار