دانشمندان نوع جدیدی از ابرنواختر را کشف کردند

اخترشناسان ابرنواختر جدیدی را کشف کردند و گفتند که تحقیقات روی این ابرنواختر می تواند معمایی هزار ساله را رمزگشایی کند.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از ایندیپندنت؛ دانشمندان توانستند انفجار ستاره‌ای کاملا جدید را با نام ابرنواختر جذب الکترون کشف کنند. این ابرنواختر نوع سومی از ابرنواختر‌ها است و به حل رازی هزار ساله نیز کمک می‌کند. در سال ۱۰۵۴ پس از میلاد مسیح، مردم می‌گفتند که آسمان به طور عجیب و ناگهانی نورانی می‌شود و این نور به حدی زیاد بود که در روز هم دیده می‌شد و به مدت ۳۳ روز در روشنایی هوا و طی حدود دو سال در تاریکی و شب هنگام قابل مشاهده بود. ایجاد سحابی خرچنگ نتیجه این پدیده بود که ستاره شناسان امروزه به مطالعه آن پرداخته اند و می‌توان آن را منشا این ابرنواختر تازه کشف شده دانست.

ابرنواختری که شبیه به قبلی‌ها نیست

تصور دانشمندان این بود که این نوع از ابرنواختر‌ها به مدت ۴۰ سال باقی می‌مانند و منشا آن‌ها ستاره‌های SAGB است. اما تاکنون تحقیقات و بررسی‌های کمی درباره این ستاره‌ها ابرنواختر‌ها انجام گرفته است. اکنون دانشمندان در تحقیقاتشان به نمونه‌ای از این ابرنواختر در کهکشان NGC 2146 دست یافتند. این انفجار ستاره‌ای به قدری نزدیک بود که ستاره شناسان توانستند تصاویری را از ستاره این ابرنواختر قبل از انفجار ثبت و اطلاعات دقیق تری را درباره این پدیده کسب کنند. ابرنواختر SN 2018 zd ویژگی‌های بسیار عجیبی دارد که بیشتر این ویژگی‌ها در هیچ ابرنواختر دیگر مشاهده نشده و همین موضوع جدید بودن این نوع از ابرنواختر را تایید می‌کند.

اخترشناسان ابرنواختر‌ها را به دو دسته تقسیم می‌کنند. دسته اول ابرنواختر‌های هسته‌ای هستند که یک ستاره کوتوله سفید با دریافت موادی از کهکشان سنگین و منفجر می‌شود. دسته دوم ستاره‌هایی هستند که هسته فلزی دارند. هنگامی که سوخت این ستاره‌ها تمام می‌شود متلاشی می‌شوند و از خودشان ستاره نوترونی یا سیاه چاله باقی می‌گذارند.

دانشمندان نوع جدیدی از ابرنواختر را کشف کردند

ابرنواختری که اخیرا کشف شده ترکیبی از دو نوع است. هسته این ستاره بسیار سنگین و آماده انفجار است، اما برای اینکه عناصر درونی اش ذوب شوند و بتوانند عناصر سنگین تری را تشکیل دهند بسیار سبک است. دانشمندان احتمال می‌دهند که این ابرنواختر ۴۰ سال قبل تشکیل شد. برخی از ابرنواختر‌ها ویژگی این ابرنواختر تازه کشف شده را دارند، اما ابرنواختر SN 2018 zd همه ویژگی‌ها را دارد.

محمد