گذر از هفت خوان برای احداث پتروشیمی نگین جازموریان

پتروشیمی نگین جازموریان، پس از طی مراحل مختلف جانمایی، تامین آب و مسائل زیست محیطی، کم کم برای کلنگ زنی آماده می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، طرح پتروشیمی در استان کرمان به سفر رئیس جمهور دولت یازدهم به کرمان برمی گردد، وعده هایی که برای پتروشیمی کرمان در چند نقطه داده شد و سال ها است که هنوز کرمان رنگ پتروشیمی را به خود ندیده است. 

کارخانه های پتروشیمی که اگر عملی شوند، رونق تولید و اشتغال کم ترین ثمره آن ها برای استان کرمان بود.

بن بست  افزایش قیمت ها برای سرمایه گذاران  طرح های پتروشیمی شمال کرمان 

 مهدی حسینی نژاد، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان در پاسخ خبرنگار ما برای سکوت در پروژه های پتروشیمی در کرمان  با اعلام اینکه مجوزهای ساخت و زیر ساخت های ۲ پروژه پتروشیمی در شمال استان کرمان گرفته شده است،  گفت: یکی از واحدهای پتروشیمی قرار است در بافت و پتروشیمی کرمان در شهر اورزوییه ساخته شود. 

پروژه پتروشیمی کرمان

او افزود: متاسفانه به دلیل افزایش قیمت ها سرمایه گذاران به مشکل برخوردند و برای پیش برد پروژه دنبال جذب مشارکت و اصلاح پروژه هستیم. 


بیشتر بخوانید:


گویا نویدهایی از حرکت دادن به این پروژه ها به گوش می رسد به طوری که علی زینی وند، استاندار کرمان چندی پیش  در تهران  طی جلسه ای با علی شریفی مدیرعامل مجتمع پتروشیمی فجر در جریان آخرین وضعیت اجرای فاز اول این مجتمع قرار گرفت.

 شریفی، مدیرعامل مجتمع در این جلسه از آغاز اجرای فاز نخست این واحد صنعتی خبر داد و برخی از مشکلات و موانع را با استاندار کرمان در میان گذاشت.


بیشتر بخوانید:


علی زینی‌وند نیز ضمن بررسی‌ موارد مطرح شده، در تماس با مسئولان استانی دستور پیگیری و رفع مشکلات موجود را صادر کرد.

جلسه استاندار کرمان با مدیر سرمایه گذاری پتروشیمی کرمان

 نوید پتروشیمی در منطقه محروم جنوب کرمان 

در جنوب کرمان نیز جانمایی شرکتی، امید اشتغال را در دل مردم محروم پنج شهرستان جنوبی کرمان جرقه زد. خبر خوش عید امسال منصور شکرالهی نماینده پنج شهرستان جنوب کرمان در مجلس شورای اسلامی به مردم حوزه انتخابیش جانمایی شرکت پتروشیمی نگین جازموریان بود.

طرحی که با سرمایه گذاری ۵۰۰ یوریی بخش خصوصی شروع و در گام نخست قرار بود، زمینه اشتغال زایی هزار نفری را در جنوب کرمان کلید بزند. 

منصور شکراللهی، نماینده پنج شهرستان جنوبی در مجلس شورای اسلامی گفت: با رایزنی که با وزارت صمت انجام شد، طرحی که قراربود در ساحل انجام شود را به منطقه آوردیم تا زمینه اشتغال مردم جنوب که الحق مناطق کمتر توسعه یافته و محروم هستند و می طلبد دولت توجه ویژه ای به مناطق جنوب کرمان داشته باشد، فراهم شود و ما به عنوان قانون گذار حاضر هستیم، موانع را از پیش روی تولید کنندگان و سرمایه گذاران برداریم.

او افزود: زمینی به مساحت ۵۰ هکتار  برای تاسیس پتروشیمی جازموریان در اختیار شرکت پتروشیمی نگین جازموریان قرار گرفت تا پس از اخذ مجوزات لازم، پروژه پتروشیمی احداث و آغاز به کار کند.

شکرالهی گفت: ما به عنوان قانون گذار در کنار سرمایه گذارانی که به مناطق محروم  برای سرمایه گذاری وارد شوند، هستیم.

محمد امیری، مدیرعامل شرکت پتروشیمی نگین جازموریان گفت: طرح پتروشیمی جازموریان یک پروژه مادر است و این طرح برای اولین بار در کشور با تکنولوژی روز دنیا خواهد بود که گاز طبیعی را به MEG تبدیل می‌کند.

او افزود:  در فاز اول این طرح ۵۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری می‌شود و میزان اشتغال زایی آن به صورت مستقیم و غیر مستقیم بیش از هزار نفر پیش بینی شده بود.

امیری ضمن تشکر از حمایت‌های نماینده مجلس گفت: پیگیری اختصاص زمین یک سال طول کشید که با حمایت نماینده، زمین برای احداث پتروشیمی اختصاص داده شد؛ اما متاسفانه استعلامات این طرح در پیچ وخم قانون گیر کرده و مانعی برای ادامه کار ما است.

او با بیان اینکه در مورد مکان احداث طرح ،هیچ تعصبی نداریم که در کدام نقطه و شهرستان باشد؛ چرا که هدف احداث این طرح در مناطق کم برخوردار است، ادامه داد: در انتخاب زمین، نزدیکی به خط انتقال گاز و بقیه موارد تخصصی لحاظ شده است.

امیری گفت: برای احداث این طرح در وزارت خانه پیشنهاد مناطق کنار دریا را می‌دادند که با رایزنی‌های شکرالهی نماینده پنج شهرستان جنوبی، مجوز احداث در منطقه جنوب کرمان را گرفتیم.

مردم جازموریان، چشم انتظار پروژه ای عظیم

اما با  وجود اینکه چندین ماه از جانمایی این شرکت گذشته؛ اما  هنوز کلنگ آغاز به کار این پروژه به گوش نرسیده است و در پیچ وخم استعلامات قانونی، نتوانسته موانع هفت خان را طی کند و  هنوز زمانی نگذشته عملا، در امید اشتغال مردم  محروم جنوب کرمان قفل شد.

  طرحی که با همت نماینده پنج گنج زمین آن جانمایی شد قرار بود هرچه زودتر فعالیت خود را شروع کند، اما همچنان بلاتکلیف مانده است.

رضایی، بخشدار جازموزیان با بیان اینکه قرار شد پروژه جازموریان در  منطقه اقتصادی جازموزیان انجام شود؛ اما  هنوز اقدامی انجام نشده است، گفت:  امیری سرمایه گذار طرح  به منطقه آمد و  با فرماندار و نماینده مجلس جانمایی صورت گرفت و مجوز‌های لازم در شهرستان انجام شد.

جازموریان

اوبا بیان اینکه بعد از آن دیگر خبری از عوامل شرکت نگین جازموریان در منطقه نیست، بیان کرد: این طرح می‌توانست کمکی‌ برای توسعه و اشتغال زایی منطقه محروم جازموریان باشد و  مردم همچنان منتظر اجرای این طرح در منطقه هستند.

 آیا پتروشیمی جازموریان در باتلاق محیط زیست گیر کرده است؟ 

برخی می گویند سازمان محیط زیست،  برای این پروژه عظیم در جنوب کرمان، مانع تراشی کرده است و سبب کندی و شاید توقف این پروژه شده است؛ اما مرجان شاکری، مدیر کل محیط زیست استان کرمان  گفت: پروژه های پتروشیمی در استان کرمان، هنوز شروع به کار نکرده اند.

او افزود: پروژه پتروشیمی جازموریان هم یکی از این مواردی است که هنوز اجرایی نشده و این پروژه هنوز مجوز میحط زیست را دریافت نکرده است.

مرجان شاکری. مدیرکل محیط زیست کرمان

شاکری تصریح کرد: طرح ارزیابی این پروژه را که ارائه کرده بودند با بستر رودخانه هم پوشانی داشت و قرار شد که اصلاح شود؛ اما هنوز اقدامات جدیدی برای دریافت مجوز زسیت محیطی صورت نگرفته است.

او گفت: پروژه هایی هستند که مجوز زیست محیطی دارند؛ اما هنوز کارشان شروع نشده است و  قطعا موارد دیگری باعث کندی اجرایی شدن پروژه ها می شود.

 اختلاف  در محل احداث پروژه پتروشیمی جازموریان

اما در این میان بین چند شهرستان جنوبی برای جانمایی مکان این پروژه اختلافاتی ایجاد شد که هر کدام از شهرستان‌ها پروژه پتروشیمی را برای منطقه خود خواهان بودند.

در نهایت این پروژه عظیم اقتصادی در رودبار جنوب جانمایی و طبق گفته فرماندار این شهرستان، زمین و مکان مورد نظر پروژه تحویل داده شده است.

محمود قانعی فر، فرماندار رودبار جنوب در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان گفت: جانمایی جدید پروژه پتروشیمی در رودبار جنوب انجام و زمین تحویل داده شده است.

او افزود: استعلام حوزه آب منطقه‌ای مانده بود که صورت گرفته است و به استانداری تحویل داده شده و پس از تصمیم نهایی استانداری، خروجی کار به پیمانکار اعلام می‌شود.

قانعی فر با توجه به عقب افتادن پروژه پتروشیمی جازموریان تصریح کرد: پروژه‌های سنگین اقتصادی روال خاص خودش را دارد، مثل مجوز محیط زیست، استعلام از دستگاه‌های مربوطه، بحث حقآبه، جذب سرمایه گذار و موارد دیگر که بنا به دلایل کارشناسی شده گاهی گرفتن این مجوز‌ها طولانی مدت می‌شود.

خشکسالی ، حیات پتروشیمی جازموریان را تهدید می کند 

او افزود: برای پروژه پتروشیمی جازموریان یکی از اصلی‌ترین مسائل بحث آب است و تامین آب این پروژه در خشکسالی اخیر کار سختی است؛ اما دور از انتظار نیست که ما کار را هر چه زودتر شروع کنیم.

جازموریان

فرماندار رودبار جنوب با بیان اینکه  سرمایه گذار این پروژه آماده کار است، گفت: روال اداری تامین آب این پروژه از سوی شهرستان انجام و پیشنهادات لازم به استان اعلام شده که با حضور استاندار کرمان جمع بندی نهایی اعلام می‌شود.

 سیر طبیعی  مراحل اجرای  پروژه عظیم جنوب کرمان طی می شود 

 خبر احداث پتروشیمی نگین جازموریان عیدانه منصور شکرالهی نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی در مجلس شورای اسلامی به مردم این منطقه بود؛ اما چرا  حرکت برای به ثمر رسیدن این پروژه بسیار کند است؟

منصور شکرالهی، نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی در مجلس شورای اسلامی درگفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان گفت: پروژه پتروشیمی جازموریان به دلیل تامین آب لازم ابتدا در کهنوج جانمایی شد.

او افزود: سپس براساس یک سری مخالفت‌ها، تصمیماتی گرفته شد و مکان اصلی پروژه در کنار منطقه ویژه اقتصادی مشخص، جانمایی و زمین تحویل داده شد.

منصورشکرالهی

شکرالهی تصریح کرد: درحال حاضر پیگیر دریافت مجوز‌های لازم از سوی آب منطقه‌ای و محیط زیست هستیم.

او افزود: پس از برگزاری جلسات لازم با استاندار کرمان امیدواریم، این پروژه به زودی اجرایی  شود.

نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: راه اندازی این پروژه برای ۵۰۰ نفر اشتغال زایی ایجاد می‌کند.

او افزود: پروژه پتروشیمی نگین جازموریان،  تولیدات مختلفی را خواهد داشت که یکی از مواردی که در پروژه پتروشیمی جازموریان تولید خواهد شد، pvc است.

 رفع محرومیت با توزیع بسته های رونق تولید و اشتغال 

بی شک توسعه مناطق محروم، بهترین کمک به مردم این منطقه است. کمکی که  با توزیع بسته اشتغال زایی همراه باشد. حالا که پروژه های پتروشیمی کرمان قرار است علاوه بر رونق تولید و  اشتغال زایی  به پیشرفت مناطق محروم کمک کند. چه خوب است موانع برای حرکت سریع آن ها برداشته شود و دست اندرکاران برای به ثمر رسیدن آن ها تلاش کنند و ارگان های مختلف  به جای سنگ اندازی به فکر راه حل برای تسهیل در پروژه ها باشند به طوری که ضربه ای به محیط زیست وارد نشود و رونق تولید، شکوفایی منطقه و محیط زیستی سالم و پاک به عنوان میراث هایی  ماندگار و گرانبها  برای نسل های بعدی به یادگار گذاشته شود. 

پتروشیمی

گزارش از  مژگان سنجری و طالب گل افشان

انتهای پیام/ م  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۹ ۱۷ تير ۱۴۰۰
از لحاظ توسعه و استغال خداوکیلی به داد پنج شهرستان جنوبی برسید .خیلی محروم هستند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۳ ۱۲ مرداد ۱۴۰۰
محروم ترین نقطه کشور هستند ،
آخرین اخبار