با بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان آشنا شوید

بیماری‌های مشترک انسان و حیوان از جنبه های حفظ سلامت و اقتصادی، جوامع را در معرض تهدید قرار می‌دهند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، محمد مرادی کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: بیماری‌های مشترک انسان و حیوان از اهمیت بسیاری برخوردار هستند و هم از جنبه حفظ سلامت و هم از جنبه اقتصادی، جوامع را در معرض تهدید قرار می‌دهند.

او افزود: سالَک یک بیماری قابل انتقال از حیوان به انسان و بومی در کشور است که به صورت زخم پوستی تظاهر می‌کند.


بیشتر بخوانید


مرادی اضافه کرد: در مناطق بومی بیماری سالک، نصب توری به پنجره ها و استفاده از پشه‌بند بهداشتی جهت پیشگیری از ابتلا به سالک مهم است.

او اظهار داشت: اگر در مناطق با شیوع بالای سالَک زندگی می‌کنید، لباس‌های پوشیده و روشن بپوشید و از مواد دور کننده حشرات استفاده نمایید.

مرادی تصریح کرد: بیماری هاری از طریق حیوان گزیدگی به انسان منتقل می‌شود در صورت نگهداری سگ و گربه، نسبت به واکسیناسیون آن‌ها اقدام نمایید.

او گفت: در صورت بروز هرگونه حیوان گزیدگی جراحات حاصله را با آب و صابون به مدت ۱۵ دقیقه شست و شو داده و جهت دریافت خدمات پیشگیری از هاری به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی جهت اقدامات بعدی مراجعه نمایید.

مرادی بیان‌کرد: هرگونه تغییر در رفتار و عادات حیوانات خانگی بویژه بروز رفتار‌های تهاجمی، مشکوک به بیماری هاری است.

او افزود: از تهیه و خرید گوشت‌های عرضه شده در معابر و جاده‌ها و همچنین مصرف جگر خام و گوشت های نیم‌پز پرهیز نمایید.

مرادی اضافه کرد: ذبح دام، صرفا در کشتارگاه تحت نظارت ادارات کل دامپزشکی صورت بگیرد و به هیچ عنوان دام را در منازل و معابر عمومی ذبح نکنند.

او اظهار داشت: در مناطق مار و عقرب‌خیز در پکشیدن لباس و کفش مناسب دقت نمایید در صورت گزش، محل را با آب و صابون شسته و محل گزیدگی را با پارچه تمیز بپوشانید و آرامش خود را حفظ و به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کنید.

مرادی تصریح کرد: در مسافرت یا گردش در جنگل‌ها، پارک‌ها یا کوهستان‌هایی که ممکن است زیستگاه مار باشند، کوله پشتی و لباس‌ها را نباید روی زمین رها کرد.

او ادامه داد: هنگام دوباره پوشیدن کفش‌ها، باید داخل آن را به دقت جستجو کرد با پوشیدن کفش‌های مناسب مانند چکمه، پوتین و جوراب‌های ضخیم از خود محافظت کنید.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار