رونمایی از سه کتاب "ابن‌سینا پژوهی" در همدان

مسئول دبیرخانه بنیاد بوعلی سینا از رونمایی سه عنوان کتاب انتشارات این بنیاد با عناوین «تصحیح متن عربی کتاب دوم القانون»، «ترجمه و شرح قسمت حساب از کتاب شفا» و «مقالات انتقادی و تفسیری ابن‌سینا ترجمه از انگلیسی» خبر داد.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،توکل دارائی مسئول دبیرخانه بنیاد بوعلی سینا بیان کرد: کتاب «تصحیح متن عربی کتاب دوم القانون» رادکتر نجفقلی حبیبی، کتاب «ترجمه و شرح قسمت حساب از کتاب شفا» استاد سید عبدالله انوار و کتاب «مقالات انتقادی و تفسیری ابن‌سینا ترجمه از انگلیسی» با همکاری نشر ترجمان به رشته تحریر درآمده است.

او ادامه داد: چاپ و نشر آثار ابن‌سینا رونق گرفته به طوریکه در بخش طب سینوی، کتاب «القانون» با پایمردی علمی دکتر حبیبی در حال انجام است و کتاب دوم «القانون» با محتوای «الادویه المفرده» این روز‌ها چاپ شده و امیدواریم تا پایان سال بخش اول از کتاب سوم  به طبع برسد.

مسئول دبیرخانه بنیاد بوعلی سینا با اشاره به چاپ ترجمه و شرح فارسی کتاب حساب شفای بوعلی‌سینا پس از هزار سال گفت: استاد سید عبدالله انوار کل شفای ابن‌سینا را به فارسی ترجمه و شرح کرده است و در سال‌های اخیر چاپ ترجمه فارسی ریاضیات شفا شامل هندسه، مجسطی، حساب و موسیقی مدنظر بنیاد بود.

دارایی ابراز داشت: کتاب موسیقی ۶ سال پیش و کتاب حساب نیز در ادامه حمایت‌های مالی، بهار امسال به چاپ رسید و جالب توجه آنکه کتاب موسیقی که برای نخستین بار به فارسی ترجمه شده و به زبان علمی امروز شرح داده شده است به تازگی در دانشگاه‌های مرتبط به عنوان واحد درسی معرفی  و از سوی اساتید توسط دانشجویان خریداری می‌شود.

او اضافه کرد: ترجمه و چاپ دو کتاب با همکاری نشر ترجمان نیز با حمایت معاونت امور فرهنگی در دستور کار قرار گرفته و کتاب اول با عنوان «مقالات انتقادی تفسیری ابن‌سینا» این روز‌ها چاپ شده و کتاب دیگر هم در مراحل ترجمه است.

رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا گفت: با پشتیبانی و حمایت شورای علمی و پیگیری و مساعدت معاونت امور فرهنگی، چند طرح اثرگذار اجرایی شد و ابن‌سیناپژوهی در بین بزرگان و علاقه‌مندان رونقی دوباره یافت.

دارایی همچنین با اشاره به برگزاری درس‌گفتار‌های هفتگی بوعلی‌سینا با مشارکت مؤسسه شهر کتاب افزود: درس‌گفتار‌های بوعلی‌سینا به لحاظ تنوع، تازگی و بهره‌مندی از اساتیدی که از زاویه‌های متفاوت و جدیدی به علوم سینوی نگریسته اند، جای خود را در بین مخاطبان این حوزه پیدا کرده است.

اوبا قدردانی از  مساعدت استاندار همدان در پشتیبانی از فعالیت‌های ابن‌سیناپژوهی گفت:  استاندار و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی پارسال ۲۰۰ میلیون تومان برای چاپ و نشر کتب ابن‌سینا به این بنیاد کمک کردند.
منبع ایرنا
انتهای پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.