جمال ارونقی:

برای ترخیص کالا از گمرکات یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار ارز نیاز است

معاون فنی گمرک ایران گفت: در حال حاضر یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار ارز برای ترخیص کالا‌ها نیاز است که هنوز این رقم تخصیص نیافته است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مهرداد جمال ارونقی معاون فنی سازمان گمرک در برنامه گفت وگوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر با بیان اینکه  ۶ و نیم میلیون تن کالای اساسی در گمرکات و بنادر کشور انباشت شده است، گفت: از این ۶ میلیون تن کالای اساسی رسوب یافته در گمرکات کشور، بیش از ۴ میلیون تن کالای اساسی در بندر امام خمینی وجود دارد که  ۲ میلیون تن از آن ها منتظر حمل از طریق کامیون‌ها هستند‌.
 
ارونقی با بیان اینکه تمامی ثبت سفارش‌ها صورت گرفته و تمامی صاحبان این کالا‌ها منتظر ترخیص کالا هستند، افزود: در حال حاضر برای ترخیص کالا ارز باید تخصیص یابد، اما تامین نشده و ما در حاضر یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار ارز نیاز داریم که هیچ کدام تخصیص نیافته است.

ارونقی بیان کرد: با توجه به ظرفیت ۹۰ درصدی در گمرکات کشور باید ۹۰ درصد از این کالا تخلیه یابد.

معاون فنی گمرک اظهار کرد: ۱۳۰ هزار تن کالا باید از بنادر ترخیص شوند و در این بین بسیاری از کشتی‌ها در لنگرگاه‌ها منتظر رسیدن به لنگرگا‌ها هستند.

او افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد ۲ میلیون تن کالای آماده خروج داریم و بسیاری از صاحبان کالا التماس می‌کنند که کالا‌های خود را خارج کنند که این روند طبیعی نیست.

او اظهار کرد: باید ۳ هزار کامیون در بنادر حاضر شوند تا اقدام به جابه جایی کالا کنند و صاحبان کالا باید روند تشریفات را انجام دهد.  از این ۶ میلیون تن کالا 2 میلیون تن مربوط به حمل با کامیون ها بوده  و ۳۰ هزارتن از طریق ناوگان ریلی جابه جا می‌شود.

صاحبان کالاها و کشتی ها در بنادر مشخص هستند

در ادامه عباس معروفان مدیر کل دفتر خدمات بازرگانی جهاد کشاورزی گفت:  در لنگرگاه کشتی و همچنین کالایی که در بنادر موجود وجود دارد، ۴ میلیون ۱۰۰ هزار تن نهاده است و مشخص است کدام یک از صاحبان این نهاده‌ها ارز دریافت کرده اند.

او ادامه داد: همه بنادر و ورودی کالا گمرک و حدود ۹ دستگاه دیگر اقدامات در خصوص ترخیص و تخلیه کالا را انجام می دهند.

معروفان اظهار کرد: در صورتی که بانک مرکزی در پرداخت ارز معوقات داشته باشد کالا انباشت می‌شود و این خود یکی از عوامل انباشت کالای اساسی به شمار می‌رود.

مدیر کل دفتر خدمات بازرگانی جهاد کشاورزی توضیح داد: تا ماه گذشته بحث تخصیص و تامین ارز کُند بود و کالا مانده بود و از سوی دیگر گرمای بیش از حد و عدم مراجعه کامیون به بنادر برای جابه جایی محصولات به شهر‌های مختلف باعث شده بود که محصولات در بخش کشاورزی و برخی از استان‌ها از جمله خوزستان دیر برسد.

کالای موجود در کشتی پهلو گرفته در بنادر، رسوب تلقی نمی شود

او اظهار کرد:  در بازدید میدانی ۲۰ هزار تن نتوانسته اند تخلیه شوند و حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن منتظر تخصیص ارز هستند. کل موجودی در بنادر کشتی و لنگرگاه و ۱۸ کشتی منتظر تخلیه هستند، کالای موجود در کشتی رسوبی محسوب نمی‌شوند.

معروفان تصریح کرد: از ابتدای سال تا روز گذشته ۵ میلیون تن کالا فروش رفته و تحویل داده شده و در سامانه عرضه شده است‌، 5 میلیون تن کالا توزیع شده اما متاسفانه درست عرضه نشده  و طوری به دست یک عده‌ای رسیده و به دست عده‌ای دیگر نرسیده است

او گفت: امسال ۳ میلیون و ۴۵۰ هزارتن گندم خریداری شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته و واردات 5 میلیون تن گندم وارداتی، دو میلیون تن کاهش پیدا کرده است. 
 

جا به جایی ۵۰۲ هزار تن کامیون کالا در سال گذشته

در ادامه امانی رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای با بیان اینکه در سال گذشته ۵۰۲ هزار تن کامیون کالا جابه جا کرده است، گفت: ۲۵ میلیون تن کالا هم اکنون در بندر امام خمینی توسط کامیون داران جابه جا می‌شود.

او بیان کرد: اپلیکیشینی در این خصوص طراحی شده و اقدامات مناسبی در این بخش برای توزیع کالا و سیستم نوبت دهی طراحی شده تا فرآیند بارگیری کالا به صورت کاملا مشخصی انجام شود.

امانی بیان کرد: بسیاری از کامیون داران در بندر امام خمینی در دمای ۵۰ درجه اقدام به جابه جایی کالا می‌کنند، اما فرآیند‌های بسیاری سخت گیرانه در حوزه لجستیک وجود دارد که باعث معطلی بسیار زیاد کامیون داران می‌شود.

او در پایان گفت: مشکلی در خصوص کرایه کامیون داران در بخش خصوصی وجود ندارد، اما در بخش‌های دولتی مشکل حمل کرایه وجود دارد که به زودی حل می‌شود، در حال حاضر اصلی‌ترین مشکل، آن است که لجستیک بندر امام خمینی جواب نمی‌دهد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار