طالبان به عدد دشوار معادله افغانستان تبدیل شده است

یک کارشناس عربی در ادامه تقابل دولت مرکزی افغانستان و طالبان در این کشور گفت که طالبان عدد دشوار معادله افغانستان محسوب می شود.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از الجزیره، مصطفی مجد یکی از کارشناسان عرب زبان گفت: گروه طالبان به اوج صحنه افغانستان بازگشته و به عدد دشوار معادله پیچیده افغانستان تبدیل شده است که برای تحقق رویای خود در مورد بازگرداندن سلطه خود بر این کشور عجله دارد.

طالبان پس از حوادث 11 سپتامبر 2001 در حمله به افغانستان توسط ایالات متحده سرنگون شد. و پس از آن نیز جنگ را متوقف نکرده و روش مذاکره  را آموخته است که نتیجه این کار امضای توافق نامه آمریکایی ها در دوحه  پایتخت قطر در تاریخ 29 فوریه سال 2020 ، پس از نزدیک به 20 سال جنگ شد.

با بازگشت طالبان به خط مقدم صحنه و با گسترش حملات ، این سوال در مورد نسخه جدید طالبان در سال 2021 ایجاد می شود که وقتی حدود یک ربع قرن پیش در صحنه افغانستان ظاهر شد ، چگونه بود و اکنون چگونه است؟ و سوال مهم تراین که عملکرد طالبان پس از خروج نیروهای خارجی چگونه بوده است؟

 این کارشناس در پاسخ به سوالات فوق ادامه داد: طالبان در گذشته تنها به پشتونها متکی بوده اما امروزه درکنار قوم پشتون جایگاهی برای دیگر اقوام مانند ازبک ، تاجیک ها و ترکمن ها نیز قائل می شود.

وی ادامه داد: طالبان همچنین از اختلافات در شمال افغانستان برای بدست آوردن تایید رهبران قبایل که از نظر نمایندگی سیاسی توسط حاکمیت در کابل به حاشیه رانده می شوند ، سوء استفاده کرد، برخی از آنها برای حفاظت از خود به این گروه پیوستند.

طالبان و امریکا به منظور همکاری های قومی و منطقه ای توافق کردند این در حالی است که در گذشته دولت های آمریكا از مذاکره با طالبان به عنوان یك جنبش تروریستی امتناع ورزیده بود.

از طرف دیگر ، اختلافات داخلی موقعیت دولت کابل را تضعیف کرده و برخی از فرماندهان و گروه های قدرت معاملات جداگانه ای را با این جنبش منعقد کردند که موجب تضعیف بیشتر موقعیت دولت مرکزی شد.

مجد خاطر نشان کرد: ملا عبدالغنی برادر، معاون رهبر طالبان ، در خصوص موضع این گروه در مورد زنان و سایر اقوام غیر از پشتون ، یک هفته پیش بیانیه ای صادر کرد و در آن مدعی شد که خود را ملزم به پذیرفتن همه حقوق شهروندان کشور، اعم از زن و مرد ، با توجه به قوانین دین با شکوه اسلام و سنت های اصیل جامعه افغانستان می دانند.

 وی در بیانیه ای متعهد شد که یک نظام واقعی اسلامی در افغانستان ایجاد کند." این در حالی است که در بسیاری از ولسوالی ها عملکردی متعارض با این سخن مشاهده شده است".

طالبان برای گسترش تصرفات خود در شمال و غرب افغانستان همچنان جنگ را ادامه می دهد و از ماه مه گذشته تا کنون روستاهای زیادی را تحت تصرف خود در آورده است. آنان  همانطور که دو منطقه از استان مرزی هرات را تحت کنترل خود در آوردند. در حال نزدیک شدن به شهرهای بزرگ مانند قلعه نو مرکز ولایت بادغیس واقع در شمال غرب افغانستان هستند.

از طرفی، دولت فراخوانی را برای بسیج مردمی در خصوص جنگ با طالبان آغاز کرد.

 این کارشناس در ادامه اظهار داشت : در واقع، طالبان بخش جدایی ناپذیر از معمای افغانستان است و برای دسترسی به صلح، مشارکت آنها در مذاکرات الزامی است البته این گروه اعلام کرده است که تا قبل از خروج تمام نیروهای خارجی از کشور در مذاکرات صلح شرکت نخواهد کرد.

طالبان می داند که در صورت خروج از روند صلح حتما ضرر خواهد کرد، چرا که فرصت به رسمیت شناخته شدن از سوی قدرت های بین المللی را که در سال 2013 همزمان با تاسیس دفتر سیاسی خود در دوحه پایتخت قطر خواسته بود از دست می دهد.

گفتگوهای صلح بین طالبان و دولت افغانستان متوقف شده است. اما محمد نعیم سخنگوی طالبان،  روز پنجشنبه گفت که در جلسه ای بین رهبران ارشد طالبان و برخی از سیاستمداران افغانستان در تهران، دو طرف تشخیص دادند که جنگ در افغانستان راه حل نیست و باید به دنبال حل و فصل های سیاسی بود.

 وی همچنین افزود که جلسه دیگری در آینده ای نزدیک برای بحث در مورد مکانیزم انتقال از جنگ به صلح دائمی وچگونگی دستیابی به یک نظام اسلامی در کشور تشکیل خواهد شد.

اظهارات نعیم به طور کلی نشان می دهد که هدف از نبردهای طالبان برای گسترش نفوذ در شمال و غرب کشور ، تقویت جایگاه خود در مذاکرات در خصوص آینده کشور، پس از عقب نشینی نیروهای خارجی و تشکیل دولت بعدی است.

مصطفی مجد در ادامه گفت: امید به پایان دادن به کابوس دهها ساله افغانستان منوط به یک توافق نامه است که تمام طیف های قومی و مذهبی مردم افغانستان را در بر گیرد ، زیرا "جنگ ابدی "گرفتاری مردم بی پناه افغانستان را که هزینه های زیادی را برای درگیری در بقایای دولت بیمار پرداخته و می پردازند ، تشدید خواهد کرد.  

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.