معاون دفتر ساماندهی صنوف سازمان تعاون روستایی:

قیمت گذاری محصولات کشاورزی بر عهده نظام صنفی است

ادیب گفت: هویت بخشی به شاغلان و مشاغل بخش کشاورزی ،تنظیم بازار و قیمت‏ گذاری محصولات از جمله وظایف نظام صنفی کشاورزی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، با حضور معاون دفتر ساماندهی صنوف و تشکل‌های مردم نهاد سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، جلسه تبیین و تشریح اصلاحیه آیین نامه نظام صنفی کشاورزی ومنابع طبیعی و استقرار آن در استان کرمان در محل سالن جلسات  سازمان  جهاد کشاورزی برگزار شد.

ادیب معاون دفتر ساماندهی صنوف و تشکل‌های مردم نهاد سازمان مرکزی تعاون روستایی اظهار داشت: جامعیت و چتر حمایتی نظام صنفی فراتر از تمامی تشکل ها است و در حوزه قیمت گذاری، نظام صنفی کشاورزی به عنوان نماینده ۴ میلیون بهره بردار بخش کشاورزی وجود دارد.

او افزود: ۸۰ جلسه کمیته اصلی و فرعی هیأت دولت به بررسی اصلاحیه پرداختند و در سال ۱۳۹۷ ابلاغیه ان انجام شد.

ادیب با بیان اینکه بعد از ابلاغ، کارگروهی تشکیل شد و به تک تک مسائل که قابلیت و نیاز بخش کشاورزی است، توجه شده است، افزود: قرار است ۷ اتحادیه تخصصی در زیر شاخه‌های مشاغل بخش کشاورزی شکل گیرد و به جای پروانه فعالیت، پروانه کسب صادر شود.

او تصریح کرد: نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی موجب تسهیل ارتباط بین بهره برداران و دولت می‌شود.

ادیب با اشاره به اینکه ساختار جدید نظام صنفی موجب هویت بخشی مشاغل و امکان مشارکت در سیاست گذاری‌ها می‌شود، افزود: خوشبختانه نظام صنفی کار‌های کشاورزی روند رو به رشدی دارد و همگام با تحولات روز تلاش دارد که تأثیر و کارکرد خود را در بخش کشاورزی کشور ایفا کند.

معاون دفتر ساماندهی صنوف و تشکل‌های مردم نهاد سازمان مرکزی تعاون روستایی با بیان این که تصویب و ابلاغ آیین نامه اصلاحی نظام صنفی کشاورزی رویدادی مهمی برای بخش کشاورزی محسوب می شود و اجرای آن جامعه کشاورزی را با ساختار‌های نهادی جدیدی روبرو می‌سازد، اظهار کرد: بر اساس این اصلاحیه، نظام صنفی کشاورزی می‌بایست تغییرات و تحولات ساختاری قابل توجهی را در خود به وجود بیاورد، تغییراتی که اجرای آن در سطح کشور نیاز به مدیریتی قوی و آگاه، مشارکت و همکاری مجموعه نظام صنفی کشاورزی و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی مرتبط با آن را دارد.

او اظهار داشت: از جمله وظایف ساختار نظام صنفی کشاورزی می‌توان به هویت بخشی به شاغلان و مشاغل بخش کشاورزی و ارتقای جایگاه حرف ه‏ای بخش کشاورزی، دفاع از حقوق و منافع صنفی و پیگیری مطالبات قانونی و صنفی شاغلان بخش کشاورزی، حضور در مجامع سیاستگذاری و برنامه‏ ریزی بخش کشاورزی و زمینه‏ سازی حضور فعالان بخش در فرآیند تصمیم ‏گیری و تصمیم‏ سازی، تعامل با دستگاه‏ ها و سازمان‏های دولتی در راستای تعیین الگوی کشت و ساماندهی زنجیره تولید و تامین محصولات کشاورزی، تعامل با دستگاه‏ ها و سازمان‏ های دولتی در جهت تنظیم بازار، قیمت‏ گذاری محصولات کشاورزی و تعیین و تنظیم تعرفه‏‌های خدمات کشاورزی، نظارت و کنترل بر تولید محصول سالم و بهبود شرایط تولید، صادرات و واردات محصولات و همکاری با وزارت جهادکشاورزی جهت ارتقای سطح دانش و آگاهی و مهارت تولیدکنندگان و بهره‏ برداران بخش کشاورزی و ترویج شیوه‏‌های نوین کشاورزی اشاره نمود.

ادیب تصریح کرد: برای اداره امور کلان نظام صنفی کشاورزی، اتاق اصناف کشاورزی ایران مرکب از نمایندگان منتخب هیأت رییسه اتاق‏ های اصناف کشاورزی شهرستان‏های کشور و نمایندگان وزارتخانه‌های جهادکشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیرو از هر دستگاه یک نفر در تهران تشکیل می ‏شود و به عنوان بالاترین مرجع برنامه ‏ریزی و تصمیم‏ گیری نظام صنفی کشاورزی در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط عمل می ‏کند.

در پایان مهندس ادیب اظهار امیدواری کرد: استقرار ساختار جدید باب مشارکت همگانی بهره برداران بخش کشاورزی را با بخش دولت در سیاستگذاری‌ها و برنامه ریزی و اجرا فراهم سازد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار