در میز اقتصادی مطرح شد؛

ساخت راه آهن سریع السیر بین ایران و جمهوری آذربایجان به کمک دولت آینده

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان گفت: دولت آینده اگر ساخت راه آهن سریع السیر را در دستور کار خود قرار دهد، به زودی میتوانیم آن را راه اندازی کنیم.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس موسوی سفیر ایران در جمهوری آذربایجان در پاسخ به این پرسش که، دلایل عدم ساخت راه آهن بین ایران و جمهوری آذربایجان چیست؟، اظهار کرد: یکی از مزیت‌های اصلی در منطقه جمهوری آذربایجان، بحث ترانزیتی است و باید روی متنوع سازی مسیر‌های ترانزیتی متمرکز شد، همچنین خوشبختانه ما مزیت‌های ریلی، هوایی، جاده‌ای و دریایی داریم که در تمام زمینه‌ها از این ظرفیت می‌توانیم استفاده کنیم.

او بیان کرد: یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌ها، ظرفیت ریلی است که در جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور همسایه در مسیر اصلی ترانزیتی، جنوب دنیا قرار دارند و متاسفانه یک حلقه مفقوده‌ای به نام راه آهن آستارا به رشت و رشت به آستارا وجود دارد که کار ما را کند کرده است و مسیر آزمایشگاهی آن آغاز شده و محموله‌ای به آستارا و از آنجا به هند وارد شده است.

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان افزود: اگر این مسیر در اولویت دولت آینده قرار بگیرد و بودجه آن تامین شود، با توجه به توانمندی‌هایی که در داخل کشور داریم، به زودی می‌توانیم این راه آهن را راه اندازی کنیم. البته موانع جغرافیایی هم وجود دارند و برخی مسیر‌ها صعب العبور هستند و نیاز به کمک مالی است.

موسوی در پاسخ به این پرسش که، چرا با توجه به ظرفیت بالای تجاری بین ایران و جمهوری آذربایجان بستر‌های آن فراهم نمی‌شود؟، گفت: چندین پروژه مشترک در طی سال‌های گذشته اجرا شده، ولی به بوروکراسی داخل کشور ما و یا کشور همسایه باز می‌گردد.

او در پایان بیان کرد: در مسیر زمینی پل قدیمی آستاراچای را داریم که برای جنگ جهانی دوم است که تمام ترانزیت مسافر‌ها از طریق این پل انجام می‌شود و چندین سال صحبت شده و اخیرا توافق نامه‌ای برای ساخت پل جدید امضا شد تا ظرفیت برای حمل و نقل افزایش یابد و برای ساخت آن فقط منتظر اراده طرفین هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار