نخستین گزارش نظارت بر اجرای بودجه سال ۱۴۰۰ در بوشهر؛

وصول درآمد‌های عمومی در بوشهر مطلوب است/ ضرورت تعیین تکلیف طرح‌های ناتمام

بر اساس وعده دیوان محاسبات مبنی بر ارائه گزارش‌های ۲ ماهه از نظارت مستمر بر اجرای بودجه سال ۱۴۰۰، نخستین گزارش آن در استان بوشهر منتشر شد.

ابراهیم مرادیان مدیرکل دیوان محاسبات استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، گفت: همان‌طور که رئیس­ کل دیوان محاسبات کشور در خصوص ارائه گزارش‌های ۲ ماهه از نظارت مستمر بر اجرای بودجه سال ۱۴۰۰ وعده داده بود، نخستین گزارش مربوط به دو ماه نخست امسال در این استان انتشار یافت.

او بیان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که سهم اعتبارات هزینه‌ای استان، حدود ۲۷ درصد و سهم اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (عمرانی) حدود ۷۳ درصد از کل اعتبارات استان را تشکیل می‌دهد.

مدیرکل دیوان محاسبات استان بوشهر ادامه داد: در دو ماه نخست امسال با توجه به مبادله نشدن موافقت‌نامه‌ها و نیز تخصیص نیافتن اعتبارات، معادل ۱۴ درصد اعتباراتِ هزینه‌ای به‌عنوان تنخواه در اختیار دستگاه‌های اجرایی استان قرار گرفته است.

۱۹ درصد درآمد‌های عمومی وصول شده است

مرادیان وصول درآمد‌های عمومی را در استان مطلوب خواند و افزود: معادل ۱۹ درصد از درآمد‌های عمومی پیش‌بینی‌شده استان وصول شده و استان از نظر وصول درآمد‌های عمومی، در وضعیت مناسبی قرار دارد.

او عنوان کرد: با پیگیری‌های دیوان محاسبات استان، در دوماهه اول امسال، ۲۱ میلیارد و ۱۰۹ میلیون ریال از درآمد‌های عمومی استان وصول و به‌حساب خزانه واریز شده است.

مدیرکل دیوان محاسبات استان بوشهر در همین حال با اشاره به اینکه ۵ درصد از درآمد‌های اختصاصی پیش‌بینی‌شده محقق شده است، عنوان کرد: جایگاه استان بوشهر ازنظر وصول درآمد‌های اختصاصی چندان مطلوب نیست که علت این امر شرایط کرونایی حاکم بر استان و وصول نشدن برخی از ردیف‌های درآمدی است.


بیشتر بخوانید


مرادیان همچنین با اشاره به اینکه در دو ماه نخست امسال ستاد تجهیز درآمد‌های استان، یک نشست برگزار کرده است، گفت: به دلیل ابلاغ نشدن دستورالعمل نحوه توزیع اعتبارات از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، تاکنون اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌­ای سهم شهرستان‌ها توزیع نشده است و به دنبال آن تخصیص اعتبارات دستگاه‌های اجرایی در دوماهه ابتدای سال ابلاغ نشده و موافقت‌نامه‌ای نیز مبادله نشده است.

او بیان کرد: کارگروه تخصیص اعتبار استان به‌منظور ابلاغ تخصیص اعتبار هزینه‌ای برای پرداخت حقوق کارکنان رسمی و پیمانی و قراردادی و سایر پرداخت‌های مشابه حقوق و دستمزد تاریخ ۳۰ اردیبهشت امسال تشکیل شد.

پیشگیری به جای مچ گیری

مدیرکل دیوان محاسبات استان بوشهر رویکرد این سازمان را پیشگیری به جای مچ گیری و نظارت پیش نگر و فعال به جای نظارت گذشته نگر و منفعل اعلام کرد و گفت: برای جلوگیری از تضییع حقوق بیت‌المال در خصوص اراضی ساحلی، حریم ۶۰ متری روستای هلیله (شهرستان بوشهر)، لزوم انجام اقدامات اصلاحی از سوی شرکت‌های حوزه نفت و گاز در به‌کارگیری نیرو‌های بومی در پیمان­‌های منعقدشده در راستای ماده ۴۷ قانون برنامه ششم توسعه، وصول به‌موقع حقوق دولتی و سایر موارد مهم دیگر پیگیری‌هایی لازم انجام گرفته و فعالیت‌های خوبی در استان صورت گرفته است.

مرادیان با تأکید بر ضرورت ساماندهی و تعیین تکلیف برخی طرح‌های نیمه‌تمام در استان که برخی از آن‌ها ملی هستند، گفت: به‌منظور تحقق شعار سال، پیگیری‌های لازم در خصوص رفع تصرف از اراضی دولتی و ملی و کمک به رفع موانع تولید و سایر موضوعات مهم مالی در استان صورت گرفته و گزارش‌هایی دردست تهیه است که نتیجه آن‌ها در گزارش دوماهه دوم نظارت مستمر بر اجرای بودجه امسال منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.