خطیبی گفت: راه آهن یزد-اقلید به طول ۲۷۰ کیلومتر امروز با دستور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید که استفاده از ریل ملی یکی از نقاط قوت این پروژه است.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس خطیبی مدیر کل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل ونقل کشور در مراسم افتتاح راه آهن یزد اقلید به دستور رئیس جمهور گفت: با بهره برداری از این مسیر یک قطار مسافری به همراه خانواده شهدا از اقلید راهی مشهد مقدس شد و یک قطار باری از یزد به سمت اقلید حرکت کرد.

او ادامه داد: این مسیر ریلی به طول ۲۷۰ کیلومتر موجب کاهش فاصله ۳۱۰ کیلومتری بین استان‌های شمال شرق- جنوب غرب و جنوب شرق- جنوب غرب کشور می‌شود و انتقال بار و مسافر از مراکز مهم صنعتی، کشاورزی و معدنی در شبکه ریلی کشور را تسهیل می‌کند.

خطیبی افزود: این مسیر ریلی موجب تسهیل در حمل ریلی بار مراکز اقتصادی و معادن فعال مجاور طرح می‌شود و حمل بار از مرکز کشور به جنوب و سایر نقاط از طریق راه آهن میسر می‌شود.

مدیر کل شرکت ساخت در خصوص ابنیه فنی پروژه توضیح داد و گفت: این محور ریلی دارای ۲۵ دستگاه پل بزرگ به طول ۵۵۶ متر، ۵۶۵ دستگاه پل کوچک به طول ۴۶۴۰ متر، ۱۵ دستگاه تقاطع به طول ۳۱۰ متر است.

خطیبی حجم عملیات خاکی انجام شده در این طرح را بیش از ۸ هزار متر مکعب اعلام کرد و افزود: ۱۴۷ هزار مترمکعب بتن ریزی، ۷۰۲ هزار متر مکعب بالاست، ۴۶۸ هزار اصله تراورس و ۲۱ دستگاه سوزن در این پروژه به کار رفته است.

او استفاده از ریل ملی در این پروژه مهم را یکی از نقاط قوت این پروژه دانست و گفت: ۳۴ هزار تن ریل UIC۶۰ تولید شده در کارخانه ذوب آهن اصفهان در این پروژه به کار رفته است.

مدیر کل شرکت ساخت یادآور شد: راه آهن یزد- اقلید دارای ۱۲ ایستگاه و ۴۹ کیلومتر خطوط ایستگاهی است که ۵ ایستگاه و ۱۶ کیلومتر خطوط ایستگاهی امروز در فاز اول به بهره برداری رسید.

خطیبی تصریح کرد: امکان جا به جایی چهار میلیون تن بار و یک میلیون نفر مسافر در سال اول بهره برداری و ۷ میلیون تن بار و ۳ میلیون نفر مسافر در بیستم بهره برداری نیز از مزایای بهره برداری از این طرح ریلی مهم کشور است.

او بیان کرد: راه آهن یزد- اقلید از ایستگاه رخش در محور ریلی یزد- بافق منشعب می‌شود با عبور از نزدیکی شهر‌ها و بخش‌های مختلف از جمله مهریز، ابرکوه، فراغه و سورمق به ایستگاه اقلید در راه آهن اصفهان- شیراز متصل می‌شود. بخش عمده مسیر ریلی مزبور با طول حدود ۲۴۷ کیلومتر در استان یزد و بخش کمی از آن نیز به طول ۲۳ کیلومتر در استان فارس واقع شده است.

خطیبی همچنین از اتمام ريل‌گذاری 199 كيلومتر مسير ريلی جديد در كشور خبر داد و گفت:‌ ريل‌گذاری راه آهن زاهدان- خاش به طول 155 كيلومتر و راه آهن بستان آباد- تبريز به طول 44 كيلومتر به اتمام رسيد.

او اعتبار هزينه شده در اين پروژه را 9 هزار ميليارد ريال و ارزش آن را معادل 16 هزار ميليارد ريال اعلام كرد.

اتمام ريل‌گذاری راه آهن بستان آباد-خاوران

مدیر کل شرکت ساخت در ادامه  از اتمام عمليات ريل‌گذاری يکی ديگر از مسيرهای ريلی مهم كشور خبر داد و گفت: راه آهن بستان آباد- خاوران با هدف اتصال مركز و شمال غرب كشور به شبكه ريلی سراسری و كاهش 4.5 ساعت از زمان سفر احداث شده است و با افزايش سهم بخش ريلی در ترانزيت كالا و مسافر و افزايش ظرفيت جا به جايی حمل و نقل بار و مسافر نقش مهمی در توسعه كشور دارد.

او اظهار داشت: بخش اول اين محور ريلی از ميانه تا بستان آباد در سال 1398 به بهره برداری رسيده است و امروز شاهد اتمام ريل گذاری بخش دوم از بستان آباد تا ايستگاه خاوران هستيم.

انتهای پیام/

برچسب ها: راه آهن ، حمل ونقل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار