فرمول قیمت گذاری خودروهای خارجی مشخص شد

شورای رقابت وظیفه قیمت گذاری خودروهای چینی و خارجی را ندارد و این بین فرمول قیمت گذاری خودروهای خارجی مشخص شد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  چند وقتی است پای خودروهای خارجی مونتاژی به کشور باز شده است. خودروهایی که یا چینی یا روسی هستند و در داخل کشور به صورت CKD وارد می شوند و شرکت های خصوصی آنها را به فروش می رسانند. 

نکته جالبی که این بین وجود دارد، چگونگی نحوه فروش و تعیین قیمت آنهاست که سوالی را در ذهن ها ایجاد کرده است، چرا که در حال حاضر تعیین قیمت و نحوه فروش خودروهای داخلی یک سالی است که مشخص شده و قیمت خودروهای داخلی را شورای رقابت تعیین می کند و به روش قرعه کشی به دست مشتریان می رسد.

این روزها کافی است سری به فضای مجازی بزنیم و از قیمت خودروهای تازه به دوران رسیده با خبر شویم، خودروهایی که در مقایسه با دیگر خودرو‌های خارجی کیفیت مطلوبی ندارند و هر روز شاهد گران‌تر شدن آنها هستیم. جالب توجه اینجاست که قیمت‌های بازار هم هیچ قاعده و قانونی ندارند و اگر به همین منوال پیش برویم، نرخ بخش زیادی از مدل‌های مختلف خودرو‌های چینی به زودی از مرز یک میلیارد تومان در بازار خواهد گذشت.

این در حالی است که با یک حساب و کتاب سرانگشتی، می‌توان به این نتیجه رسید که نرخ خودرو‌های چینی در بازار برای مشتری بیش از حد گران تمام می‌شود. اما چند سوال این بین به وجود می آید، پس چه کسی مسئول نوسانات قیمت خودرو‌های چینی در بازار است و کدام نهاد ناظر بر عملکرد مونتاژ کنندگان خودرو نظارت می‌کند؟

چرا قیمت خودرو‌های چینی روند صعودی طی می‌کند در حالی که می‌تواند این‌گونه نباشد؟ وقتی از مسئولان وزارت صمت که معلوم نیست چرا این روز‌ها به گوشه نشینی روی آورده اند نا امید می‌شویم ناچاریم به سراغ کارشناسان صنعت خودرو برویم تا جواب سوالات خود را بگیریم.

گزارش - قیمت گذاری خودروهای خارجی در دست چه ارگانی است؟

چگونگی نحوه قیمت گذاری خودروهای خارجی در بازار؟

مهدی دادفر دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به چگونگی نحوه قیمت گذاری خودروهای خارجی در بازار، گفت: سازمان حمایت مسئول قیمت گذاری خودروهای چینی و روسی است، اما اگر خودرویی خارجی باشد، بازار قیمت آن را تعیین می کند و نهاد ناظری بر آن نظارت ندارد، اما سازمان حمایت نظارت ارشادی دارد.

دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا نحوه فروش خودروهای خارجی نسبت به ایرانی ها متفاوت است؟گفت: اکنون خودروسازان خارجی به این نحوه خودرو را می فروشند که در یک روز فرصت دارند ثبت نام کنند و همان روز باید مبلغ مورد نظر را بفروشند. 

دادفر گفت: اکنون تمام خودروهای وارداتی به صورت CKD با حداقل 20 درصد داخلی سازی وارد می شود. محصولات مونتاژی، چون عرضه محدود هستند، مشمول قیمت‌گذاری نیستند. تعداد عرضه به گونه‌ای نیست که نیازی به ورود نهاد نظارتی به قیمت‌گذاری باشد. نرخ این محصولات توسط خود مونتاژ کننده تعیین می‌شود.


بیشتر بخوانید


شورای رقابت وظیفه قیمت گذاری خودروهای چینی و خارجی را ندارد

صفاری مشاور رئیس شورای رقابت در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به چگونگی نحوه قیمت گذاری خودروهای خارجی در بازار، گفت: شورای رقابت وظیفه قیمت گذاری خودروهای چینی و خارجی را ندارد و سازمان حمایت باید آنها را قیمت گذاری کند.

او ادامه داد: یعنی وزارت صمت مجوز به سازمان حمایت داده است تا در نحوه فعالیت خودروسازان نظارت کند.

گزارش - قیمت گذاری خودروهای خارجی در دست چه ارگانی است؟

خودروهای خارجی قرعه کشی نمی شوند!

بیگی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به چگونگی نحوه قیمت گذاری خودروهای خارجی در بازار، گفت: هم اکنون خودروهای خارجی را خود کارخانه قیمت گذاری می کند و بر اساس سیاست های خود، اقدام به فروش می کند. یعنی در این روش دیگر قرعه کشی صورت نمی گیرد و بر اساس میزان تقاضا خودرو را می فروشند.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: بهترین روش برای فروش خودروها این است که خود کارخانه روی آن نظارت کند و قیمت گذاری کند. خودروهای چینی چون هم رده قیمت با دیگر خودروهای خارجی است، انحصاری در آن وجود ندارند و خودروسازان هم رقیب وجود ندارد.

بیگی با بیان اینکه چرا در فروش خودروهای خارجی فرآیند قرعه کشی صورت نمی گیرد، تشریح کرد: قرعه کشی سیاست خوبی نبود و نتایج خیلی مثبتی نداشت. معمولا با این روش ها قیمت افزایش پیدا می کند و با افزایش قیمت روش های فروش مختلف ظاهر می شود.

او تشریح کرد: در خصوص خودروهای خارجی زمانی که کارخانه قیمت عجیب و غریب دهد سازمان حمایت ورود خواهد کرد.   

لزوم نظارت قیمت خودرو‌های خارجی توسط دولت

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو  با تاکید بر لزوم نظارت قیمت خودرو‌های خارجی توسط دولت، عنوان کرد: برای قیمت‌گذاری منطقی محصولات وارداتی نیاز به فضای رقابتی است و این در حالی است که بعضی واردکنندگان از شرایط فعلی سوءاستفاده می‌کنند.

وی افزود: برخی خودرو‌ها با توقف ثبت سفارش جدید برای واردات، افزایش قیمت داشته اند و این مسئله زمانی رخ داد که محصولات با تیراژ بالا در انبار شرکت‌های وارداتی وجود داشتند.

گزارش - قیمت گذاری خودروهای خارجی در دست چه ارگانی است؟

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: با توجه به بحث‌هایی که زده شد مشتریان بازار خودرو با رفتار خود می‌توانند رفتار و قیمت منطقی را بر بازار خودرو حاکم کنند چراکه شرکت‌های واردکننده به دنبال تجارت اند و در فضای تجاری شرکت‌ها باید خود را با شرایط وقف دهند.

وی با بیان اینکه نباید از دولت انتظار داشت که تک تک شرکت‌ها را کنترل کند یا به واردات خودرو بپردازد، گفت: شرکت‌های تولیدکننده جهانی خودرو هر ساله با بعضی ترفند‌ها قیمت خودرو‌ها را افزایش می‌دهند و مشتریان را ترغیب به پرداخت قیمت بیشتر برای خرید خودرو می‌کنند که افزودن امکانات بیشتر به خودرو یکی از این ترغیب هاست.

کاکایی همچنین افزود: دولت باید فضای نظارتی خود را تقویت کند و چنانچه تنش‌هایی در زمینه سوءاستفاده بعضی شرکت‌ها وجود نداشته باشد دولت قادر خواهد بود تا به فعالیت‌های پایدار در صنعت خودرو بپردازد. البته یکی از دلایل نابسامانی‌های اخیر در بازار خودرو‌های وارداتی، خرید از شرکت‌های واسطه توسط واردکنندگان ایرانی است که واردات خودرو باید از منبع اصلی انجام گیرد.

کاکایی گفت: در حال حاضر کمبودی در بازار محصولات وارداتی و داخلی وجود ندارد و با تغییر رفتار و فرهنگ مردم در خرید شرایط بهتری فراهم خواهد شد.

گفتنی است، در این شرایط وضع قوانین و چارچوبی که ضمانت اجرایی داشته باشد برای بازگشت به آرامش این بازار پر تراکم از هر زمانی ضروری‌تر به نظر می‌رسد.

گزارش از فائزه شعبانی اصل

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۲۱ مرداد ۱۴۰۰
لعنت به این کشوری که به خاطر منافع خودشون دارن جون میلیون ها ایرانی رو به خطر می اندازن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
بد نام ترین افراد در طول تاریخ اگر ظلمی کردن به ملت خودشون نبوده ولی در ایران ظلم به ملت اولویت دارد به هر تمدنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
واقعا باید به حال این مدیران و مدیریت مملکت گریست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
متاسفانه تا به حال که کسی خود را در این زمینه مسئول نمیداند.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۰۵ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
ایول بعد ده سال واردات تازه فرمول تعیین قیمت را کشف کردن !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
خودروی 300 میلیونی خارجی با اررز 25 تومن بین 600 تا 700 میلیون میفروشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
هیچ کشوری این جنایت رو در حق ملتش نمیکنه-چرا یه ایرانی نباید سوار خودرو ایمن و استاندارد شه-چرا ورود خودرو رو آزاد نمیکنین تا ایرانی مجبور نباشه خودرو و سایپا رو سوار شه-میگن اگه خودرو سازی تعطیل شه 9000 کارگر بیکار میشه،چند میلیون نفر رو فدای 9000 کارگر کردین؟!اینا همش بهونه ست
Iran (Islamic Republic of)
صباغی
۱۱:۵۹ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
بیچاره مصرف کننده است یعنی چاره ندارد باید حرف زور را بپذیرد ؟؟؟؟ مثلا برای قرعه کشی داخلی شرکت میکند فرضا سمند ، موقع تحویل خودروساز سمند به هردلیلی نمیتواند تحویل بدهد میگه باید یه خودرو دیگه ای انتخاب بکنی ؟؟؟؟
سازمان حمایت ، برای حمایت از تولید کننده و وارد کننده و مونتاژگر است ؟؟؟ نه مصرف کننده !!! وبهتر است اسم این سازمان سوء استفاده از مصرف کننده بشود .
اگه شورای رقابت وظیفه ای در قبال تعیین نرخ خودرو خارجی و چینی ندارد ؟؟؟ پس خودرودساز داخلی با کجا رقابت میکنه که اسم این شورا ، رقابت است ؟؟؟؟
خودرو ساز داخلی ( یعنی همان دولت است ) همه ابزار ها را دراختیار دارد اگه راست میگن واردات را مثل خیلی از کشورها باز کنند . اونموقع خودروساز باید رقابت کنه ، که هیچ موقع نمیتونه
قیمت دلار 4200تومان بود مثلا قیمت پراید 20میلیون بود ، حالا قیمت دلار 5 برابر ششده ، قیمت پراید هم 5 برابر !!!!! جای تعجب اینجاست که ما با دلار زندگی نمیکنیم؟؟؟
تعیین دستمزد با ریال ، تعیین نرخ خودرو ، انرژی( مثل بنزین - برق - گاز - آب - و ......) گوشت لبنیات ، پروتئین ، حتی میوه جات و ......... با دلار تعیین میشود ؟؟؟؟؟
متاسفم چقدر باید سرمان زیر برف بماند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
ماشین 10 هزار دلاری رو که تقریبا کمتر از 300میلیون میشه! رو بالای 500میلیون به ملت میفروشن! قضیه چی واقعا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
فرمولش رو دلال های عزیز مشخص میکنند نه این همه سازمان عریض و طویل
Iran (Islamic Republic of)
ر
۱۱:۱۹ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
وقتی یک خودروی چینی در چین 280 میلیونه چرا در ایران 900 میلیونه؟ مگه با دلار 50 هزار تومنی حساب میشه؟؟؟؟!!!
Germany
ناشناس
۱۰:۴۴ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
، در آخر متن جمله ای گفتید بسیار معنا دار !!! یعنی ول کنید هر وارد کننده خودرو هر بلایی دوست دارد سر مشتریان بیاورد و مشتریان هم خودشان را تطبیق بدهند که هر بلایی سرشان بیاید سالیان سال است به عنوان کارشناس نظرات شما را می خوانم شما بیشتر مشاور خودرو سازان و وارد‌کنندگان خودرو هستید و در جهت منافع آنها کارشناسی می کنید ، چون ... ! شما کارشناس نیستید ، شما کارشناس جیب خودتان هستید !
Iran (Islamic Republic of)
فوق لیسانس
۱۰:۴۲ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
از طرف چینی ها که تحریم نیستیم. پس چرا قیمت ماشینهای چینی اینقدر زیاده؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۹:۵۶ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
FATF را بپذیرید، به برجام کامل برگردید. تعامل با دنیا را سر لوحه تمام امور قرار دهید. امنیت سرمایه خارجی و داخلی را تامین کنید. تجارت را آزاد کنید.... مشکلات همگی حل خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۲۹ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
بهتره بگیم تو یه یک کلام سرمون تو کار خودمون باشه به کشورهای منطقه کاری نداشته باشیم همه مساعل حل میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
حتی قیمت سیب زمینی پیازهم با دلار مرتبط هست متاسفانه تنها راه تعامله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
فرمول قیمت گذاری؟! یکی دیگه تولید میکنه شما قیمت گذاری کنید؟!
شما محصولات لگن خودتونو قمیت گذاری کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
این مسولان در خواب خوش هستند نظار ت سیخ چند
Iran (Islamic Republic of)
تیام
۰۹:۳۵ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
مگه برای واردات چینی ها نباید 80 درصد قیمت رو پرداخت کرد ؟؟
پس ماشین خوب دست دوم از امارات بیارن با نصف این پول هم به روز ترن هم مردم راضی ترن
United States of America
ناشناس
۰۹:۲۹ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
مسولین وزارت صمت خودشون میدونن که چه گلی کاشتن و الان دارن دنبال توجیه می‌گردن احتمالا..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
حالا این وسط تکلیف مصرف کننده بدبخت چی میشه با اینهمه سازمان و وزیر وسمت و......
Iran (Islamic Republic of)
یاد یاران
۰۹:۱۲ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
جناب کاکایی شما به چه حقی می‌فرمایید کمبودی وجود ندارد بنده بعد از49سال حق ندارم یک ماشین سوارشوم چندساله دارم توقرعه شرکت میکنم فقط اتلاف وقتم شده و با این قیمتهای بازار در آخر باید پسمانده چندتا دلال بخرم
Iran (Islamic Republic of)
arian
۰۸:۵۹ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
42 سال گذشته اگر قرار بود برای مردم کاری بکنن میکردن
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۸:۵۵ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
هم خودروهای داخلی بی حساب کتاب قیمت گذاری می شود و هم خودورهای خارجی بی کیفیت به شکل نامطلوب و بی قاعده قیمت گذاری می شود خودروی ایرانی باید متناسب با حقوق یک چهارم حقوق باشد بهترین خودرو متاسفانه سنخیتی با جیب مردم ندارد و دلالی در این وسط خیلی وجود دارد وباید از صحنه به دست هر دلالی هست باید از بین برود
Iran (Islamic Republic of)
بابا
۰۸:۴۰ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
واقعا چرا اینقدر خیانت
مگه این ماشینها رو چند دلار وارد میکنن که این قدر گران میدن حساب کنید کارمند یا کارگر باچند ماه کار میتونه یکی از این ماشینه رو بخره کجای جهان اینقدر به ملتشون سخت میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
این همه نوشتی هیچی به هیچی یعنی قیمت دلبخواه

ایجونم چه حالیم میده ......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۳ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
بابا اقتصاد یعنی بازار یعنی عرضه و تقاضا لطفا افراد بیکار را با موضوعی غیر قیمت گذاری مشغول کنید و انحصار خودرو های داخلی را بردارید بگذارید این غده سرطانی یک بار عمل شو د اگر مسئولین عرضه دارند یک کاری کنند که ارزش افزوده ایجاد شود نه تورم دولت روز به روز بزرگتر و تمام بودجه مملکت را صرف حقوق افرادی میکند که بودنشان تمام خلق پول بدون پشتوانه و ایجاد تورم است
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۰۸:۱۶ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
از كي تا حالا ماشين بي كيفيت چيني و روسي شده ماشين خارجي!!؟؟
آخرین اخبار