در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

فروشنده خودرو برای خریدار باید فرش قرمز پهن کند/ قرعه‌کشی ایران خودرو هم حذف می‌شود؟

دبیر انجمن خودروسازان گفت: شرایط باید طوری مهیا شود که فروشنده خودرو برای خریدار فرش قرمز پهن کند.

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قرعه کشی برای ایران خودرو هم حذف می شود یا خیر؟ گفت: هم اکنون با توجه به اینکه قیمت محصولات سایپا در کارخانه با بازار یکی شده، طرح قرعه کشی برای برخی از محصولات سایپا حذف شده است و اگر قیمت محصولات ایران خودرو با کارخانه یکی شود، قرعه کشی برای این کارخانه هم حذف می شود. 

او بیان کرد: اکنون شاهد تفاوت قیمت در مدل های مختلف هستیم و تا زمانی که اختلاف قیمت بین کارخانه و حاشیه بازار از بین نرود، رانت به وجود می آید و دلالی در بازار به رشد خود همچنان ادامه می دهد. روش های بهتری برای حذف دلالان وجود دارد اما متاسفانه از تجربه گذشته استفاده نمی شود. 

دبیر انجمن خودروسازان بیان کرد: باید خودرو در حاشیه بازار به فروش رود تا اختلاف قیمت ها کم شود و قیمت خودرو در حاشیه بازار و کارخانه تک نرخی شود. اکنون اگر از سال گذشته تاکنون قیمت خودرو افزایش یافت، به دلیل قیمت گذاری دستوری است که اثرات آن به خودروساز می رسد.

نعمت بخش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا عرضه خودرو توسط خودروسازان کاهش یافته است، تشریح کرد: اکنون خودروسازان بدهی زیادی به قطعه سازان دارند و تا زمانی که قطعه سازان به خودروسازان قطعات را ندهند، خودروسازان نمی توانند خودروهای ناقص را تکمیل کنند و به همین ترتیب تعداد خودروهای ناقص افزایش می یابد. 


بیشتر بخوانید


او بیان کرد: اکنون ۱۲۰ هزار خودرو ناقص کف پارکینگ خودروسازان وجود دارد که دلیل آن هم نبود قطعه است و در صورتی که خودروسازان مطالبات قطعه سازان را نپردازند، این میزان افزایش می‌یابد.

دبیر انجمن خودروسازان تشریح کرد: اکنون مشکل اصلی که داریم، برای قیمت گذاری دستوری است و اگر خودرو در حاشیه بازار به فروش رود تک نرخی خواهد شد و قیمت ها در بازار کاهش می یابد. در زمانی که خودرو در حاشیه بازار به فروش می رفت، قیمت خودرو در بازار و حاشیه بازار یکسان شده بود و شاهد توازن در عرضه و تقاضا بودیم. 

او ادامه داد: اصولا قیمت هر کالایی را عرضه و تقاضا مشخص می کند و اگر تقاضا افزایش یابد، قیمت ها افزایش می یاد و با کاهش تقاضا، قیمت ها کاهش پیدا می کند.  شرایط باید طوری مهیا شود که فروشنده برای خریدار فرش قرمز پهن کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۵ ۱۹ مرداد ۱۴۰۰
به نظر من این آقا هم با خودروسازان همدسته و از حرف زدنش معلومه.
همین آقا نبود مگه خبرنگار ازش مصاحبه می کرد که چه ماشینی سوار می شید که ایشون می گفت که توقع دارین منم مثل شما ماشین پراید سوار شم.
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۲:۳۸ ۱۹ مرداد ۱۴۰۰
شما که میگید قیمت دستوری حذف بشه مگه ما جوان ها که بیشتر کارگریم و بیشتر سال بیکار زمانی که قیمت دستوری و قرعه کشی بود اگه برنده می شدیم هم باید با قرض گرفتن پیش پرادخت می ریختیم حالا که قیمت دستوری حذف شده ارزان ترین و آشغال ترین ماشین ایرانی اون هم دنده دستیش میشه حداقل 200 تا 250 میلیون میفهمید چکار دارید می کنید قرعه کشی حذف بشه پول مردم رو می گیرید به امید اینکه یه سال دیگه ماشین تحویل بدین تا اون موقع هم قیمت غیر قطعی برای حل مشکل ثبت نام خودرو یه مشکل دیگه درست کردید اگر لیزینگی هم به مردم بخواید خودرو بدید مشخصه باز هم در آخر باید بیش از بهای بازار آزاد و ارزش واقعی اون خودرو و محصول نهایی پول بدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۱۹ مرداد ۱۴۰۰
وقتی تو شهر فقط یه نونوایی باشه نونش رو با هر قیمت و با هر کیفیتی که دلش بخواد عرضه میکنه و تو مجبوری بخری و بخوری
وقتی واردات خودرو ممنوعه شرکتهای داخلی با هر قیمت و کیفیتی که دلشون بخواد خودروهاشون رو عرضه میکنن چون رقابتی با جایی ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۱۹ مرداد ۱۴۰۰
ایران خودرو تنها هدفش افزایش قیمت است تا اختلاف قیمت از بین بره اگه راست میگین تیراژ بالا ببرید تا قیمت پایین بیاد یا واردات آزاد کنید تا مجبور نباشیم 150 میلیون بدیم یه پراید
آخرین اخبار