در گفتگوی ۱۸:۳۰ مطرح شد؛

۱۳ درصد واحدهای راکد صنایع کوچک را احیا کرده ایم/ پرداخت بیش یک میلیارد دلار بابت پول آب و برق

معاون وزیر صمت گفت: ۱۵۵۷ واحد صنعتی در کشور وجود داشت که ۴۰۰ واحد آن را به چرخه تولید باز گردانده‌ایم.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی رسولیان مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه ۴۸ هزار و ۶۰۰ واحد صنعتی در کشور وجود دارند، گفت: تعداد زیادی واحد صنعتی کوچک در شهرک‌ها که اطراف کشور مستقر هستند و البته بسیاری از این واحد‌ها هم خارج از شهرک‌ها هستند. در مجموع حدود۷۶ هزار واحد تولیدی و صنعتی کوچک و متوسط در کشور وجود دارد.

او ادامه داد: ۴۸ هزار شهرک و نواحی صنعتی در کشور حضور فعال دارد، حدود ۵۲ درصد از این صنایع کوچک در بخش صنعتی مشغول هستند و حدود ۸۰ درصد در کشور صنایع کوچک و متوسط در بخش اقتصادی و ۴۵ درصد هم در حوزه اشتغال و ۷۳ درصد از صنایع کوچک اقتصادی مشغول هستند که خوشبختانه با رشد این صنایع مواجه بودیم.

رسولیان بیان کرد: شاخص‌ها نشان‌دهنده رشد ۷ درصدی صنایع در کشور است که البته تعدادی از این واحد‌های صنایع کوچک راکد شده اند.

او با بیان اینکه ما حدود ۱۳ درصد از این واحد‌ها را در این بخش فعال کردیم گفت: ۱۵۵۷ واحد صنعتی در کشور وجود داشت که ۴۰۰ واحد آن را به چرخه تولید بازگردانده‌ایم.

معاون وزیر صمت توضیح‌ داد: ما یک کمیته ارزیابی تشکیل داده‌ایم و تمامی فعالیت‌های اقتصادی صنایع کوچک را توسط شرکت‌های علمی و همچنین متخصصان ارزیابی کرده ایم، گفت:حساب بیست و نه شهرک صنعتی درحال بهره‌برداری هستند.

رسولیان بیان کرد: آمایش سرزمین را انجام داده‌ایم و اولویت‌بندی کرده‌ایم و ظرفیت هر منطقه در این بخش را در نظر گرفته ایم و ۵۰ ماده واحد را در بخش‌های مختلف ارزیابی کرده‌ایم.

او در ادامه به مشکلات ارزیابی شده اشاره کرد و گفت:۵۷ درصد از آن‌ها کمبود نقدینگی دارند و علی‌رغم آنکه هزار هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد، اما کمتر از ۶ درصد به بنگاه‌های کوچک پرداخت شده‌است.

او گفت: مشکل دیگر در این حوزه مربوط به عدم استفاده از مدیران متخصص بوده‌است، همچنین کمبود ماشین‌آلات و فرسودگی و مشکلات زیرساختی است.

رسولیان با بیان اینکه بخش عمده‌ای از مشکلات واحد‌های صنعتی ناشی از سیاست‌های کلان اقتصادی بوده‌ است، گفت: با توجه به آنکه در یکی دو سال گذشته ما با مشکل اقتصادی کشور همچنین افزایش نرخ تورم مواجه شده‌ایم، زیرساخت‌ها باید در این حوزه تقویت شود.

او ادامه داد: حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده ایم، اما با این‌وجود باز هم مشکل کمبود بودجه داریم و از دولت در این حوزه درخواست تامین مالی و نقدینگی کرده‌ایم.

معاون وزیر صمت در ادامه به مشکلات قطعی برق و خسارت‌های وارد شده هم اشاره کرد و گفت: ما چندین بار تاکنون به صنایع کوچک اعلام کرده‌ایم که خسارتی که ناشی از قطع برق به آنها وارد شده به ما اعلام کنند تا کمیته ارزیابی در این حوزه بتواند اقدامات لازم را انجام دهد.

او اظهار کرد: طبق قانون باید برای دستگاه‌های خدمات‌رسان تا درب واحد آب برق تامین شود، اما متأسفانه ما شاهد آن هستیم که بیش‌از یک میلیارد دلار بابت تامین یک لیتر آب باید پرداخت کنیم این در حالی است که طبق قانون باید رایگان باشد.

او افزود: در هر قطعی برق ما پیش‌از چندین برابر صنایع بزرگ خسارت دیده ایم.

رسولیان با بیان اینکه نوع بنگاه‌ها در شهرک‌های صنعتی نیازمند تأمین مالی اند افزود: با ارزیابی که ما انجام دادیم حدود ۵۷ درصد بنگاه‌های راکد در شهرک‌های صنعتی نیازمند تأمین مالی هستند و نوع دیگر بنگاه‌های ایجادی و در حال نصب ماشین آلات، دیوار کشی و یا نصب سوله هستند که ۳ هزار و ۲۰۰ واحد در شهرک صنعتی از این دسته‌اند.

او اظهار کرد: واحدهای دیگری هم هستند که به نوعی منابع مالی شأن تمام شده است با وجود آنکه آنها با بانک نمی‌توانند ادامه همکاری دهند اما با یک رقم دو، سه تا ١٠ میلیارد تومان می‌توانند با استفاده از این طرح به فعالیت خود ادامه دهند.

او اظهار کرد: سامانه‌ای را طراحی کرده‌ایم تا هر بنگاهی که مشکل تأمین مالی دارد در این سامانه مشکل خود را ثبت کند. سال گذشته با کمک ستاد تسهیل، دستگاه‌های اجرایی، دستگاه قضائی رسانه‌ها، ۱۵۵۷ واحد راکت احیا شد و به چرخه تولید بازگشت از این تعداد حدود ۲۰۰ واحد در تملک بانک‌ها و بقیه هم در تملک افراد بودند که نتوانسته بودند آن‌ها را فعال نگه دارند این اقدامات موجب شد ۱۳ درصد واحدهای راکد کشور کاهش یابد.

این مقام مسئول با بیان اینکه، امسال ۳۵۰۰ واحد جدید ایجاد می‌شود، گفت: ۱۶۰۰ واحد داخل شهرک‌های صنعتی و ۴۰۰ واحد هم بیرون شهرک‌ها احداث می‌شود که امیدواریم با روش‌های تأمین مالی مختلف بتوانیم تا پایان سال ۱۰۰ هزار شغل ایجاد کنیم.

به گفته رسولیان برای بخش زیرساخت نیز ۱۰۰ طرح ویژه را در نقاط گلوگاهی شناسایی کردیم که امیدواریم با ۴ هزار میلیارد تومان از منابع داخلی بتوانیم زیرساخت‌ها را در این گلوگاه‌ها توسعه دهیم، ضمن اینکه برای الحاق ۱۰ هزار هکتار زمین جدید برای الحاق به شهرک‌های صنعتی برنامه‌ریزی کردیم.

معاون وزیر صمت تاکید کرد: امسال برای آب و برق هم دو برابر سال گذشته برنامه ریزی کردیم تا بتوانیم بخش عمده‌ای از نیازهای ضروری شهرک‌ها را تأمین کنیم.

رسولیان ادامه داد: آنچه که ما به دنبال آن هستیم مشارکت بخش خصوصی است، زیرا بخش خصوصی هم بهتر می‌تواند زیر بنا را ایجاد کند و هم در اداره شهرک‌ها کمک کننده باشد.

بیش از ظرفیت کاری از ما توقع دارند

در ادامه نوده فراهانی مدیرعامل شهرک صنعتی شمس‌آباد گفت: در دو سال اخیر شاهد تحریم‌های سنگین آمریکا و جنگ اقتصادی بوده‌ایم و این صنایع کوچک بودند که کشور را نگه داشته اند.

او بیان کرد: این در حالی است که نگاه درستی به صنایع کوچک وجود ندارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه با وجود آنکه ۵۷ درصد از صنایع راکد را باز گردانده ایم، اما بازهم در این حوزه مشکلات بزرگی وجود دارد، اظهار کرد: بسیاری از مشکل‌ها به دلیل فقدان بازار و افزایش قاچاق است که وجود دارد و باید در این زمینه سیاست جامعی وجود داشته باشد.

او افزود: در حوزه زیرساخت‌ها شهرک‌های منطقه‌ای مجبور هستند به دلیل افزایش قیمت کالا‌ها و قیمت تمام‌شده کل خود را افزایش دهند بنابراین باید نحوه واگذاری شهرک‌های کوچک تغییر کند.

مدیر عامل شهرک صنعتی شمس آباد با اشاره به اینکه ظرفیت یک شهرک صنعتی کوچک ۱۸۰هزار مگاوات است، اما به اندازه‌ ۸۰۰ هزار مگاوات از این صنایع توقع دارند؛ این در حالی است که هیچ زیرساختی در آن‌ها تأمین نشده‌است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار