رئیس جمهور گزینه پیشنهادی برای هدایت آموزش و پرورش را اعلام کرد، اما باید دید این گزینه، نظر بهارستانی‌ها را هم جلب می‌کند یا خیر.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، قرعه انتخاب هفدهمین سکاندار آموزش و پرورش بعد از انقلاب به انتخاب ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم به اسم «حسین باغگلی» افتاد، وزیر پیشنهادی که طبق آنچه در رزومه‌اش آمده است ارتباط نزدیکی با رئیسی دارد، در حدی که در سال ٩٧، از سوی رئیسی به سمت مدیرعاملی بنیاد فرهنگی رضوی منصوب شد.

این موضوع در حالی پیش می‌رود که دیدگاه‌های او درباره آموزش و پرورش و سن جوانش نسبت به دیگر وزرای آموزش و پرورش از نکات قابل توجه این انتخاب محسوب می‌شود، انتخابی که رسمیت دادن به آن صرفا از سوی بهارستانی‌ها تعیین تکلیف خواهد شد.

حوزه فعالیت وزیر پیشنهادی جوان در آموزش و پرورش

ماهیت و سرانجام کار آموزش و پرورش درمورد کودکان و نوجوانان است و طبیعتا هر تغییر و تحولی و هر آزمون و خطایی مستقیم یا غیرمستقیم بر پرورش این طیف یا به بیانی دیگر آینده سازان کشور تاثیرگذار است، نهادی عیالوار، با نفوذ و موثر در پیشبرد مسیر آینده کشور که متاسفانه چندان اولویتی برای آن قائل نشده اند و انتظار می‌رود دولت جدید با رویکرد‌های مثبت و امیدبخشی که ترسیم کرده است پاسخی برای جبران خلأ‌های موجود شود.

گزینه فعلی و پیشنهادی آموزش و پرورش با ۴٣ سال سن که در کارنامه کاری‌اش می‌توان به تدریس در دانشگاه فرهنگیان، مدیریت مجموعه مدارس عام‌المنفعه امام رضا (ع) با ۱۹ مدرسه و بیش از ۷ هزار دانش‌آموز، راه‌اندازی سامانه «سیب» با ٢٠ هزار دقیقه محتوای آموزشی و تربیتی برای جبران کمبود‌های آموزش مجازی و... اشاره کرد، از همان قسم انتخاب‌هایی است که شعار جوانگرایی را به منصه ظهور گذاشته است.

باغگلی گزینه‌ای است که کارنامه تحصیلی‌اش نشان می‌دهد دکترای علوم تربیتی ‏‏در گرایش فلسفه تعلیم و تربیت از دانشگاه فردوسی مشهد را داراست و از اعضای هیئت علمی این دانشگاه به شمار می‌رود.

نگاه جزئی‌تر در رزومه تحصیلی او حاکی است که دیپلم فنی و حرفه‌ای در رشته الکتروتکنیک، کارشناس علوم تربیتی در گرایش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی از دانشگاه فردوسی ‏مشهد، کارشناسی ارشد در رشته علوم تربیتی با گرایش تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش از دانشگاه تهران و دکتری از دانشگاه فردوسی مشهد گرفته است. ‏

آنطور که در رزومه اعلامی  آمده است؛ باغگلی معلمی را از ابتدای دوران دانشجویی آغاز کرده و در تمام سال‌های اشتغال به امور علمی و اجرایی، ارتباط خود با فضای تدریس و حضور میدانی در مدارس را ترک نکرده است. علاوه بر این، حضور در کارگروه‌های مختلف طراحی برنامه‌ها و الگو‌های آموزشی و تربیتی مدارس مختلف نیز در کارنامه او به چشم می‌خورد.

کار‌های روی هم انباشته در آموزش و پرورش

رکورد تغییر و تحولات مدیریتی آن هم در سطح تغییر وزیر برای وزارت آموزش و پرورش موضوعی قابل توجه است، شرایطی که عمر وزارت در این وزارتخانه را طی چند سال گذشته به کمتر از ٢ سال تقلیل داده است و همین اوضاع آغازگر وضعیتی می‌شود که کار‌های انباشته رو هم و طرح‌های نیمه و نصفه وزرا در طول سالیان، مشاهده شود.

رفع نسبی مشکلات معیشت متناسب با اوضاع کشور، تثبیت و ارتقای جایگاه معلمی در جامعه، به ثمر رساندن طرح‌های خاک خورده‌ای همچون رتبه‌بندی معلمان، توجه به تامین نیروی انسانی با کیفیت، رفع تمرکزگرایی و نظارت بر تولید محتوای مناسب و کارآمد برای دانش‌آموزان گوشه‌ای از مطالبات همیشگی و کمتر مورد توجه سکاندار آن آموزش و پرورش بوده که گویی راه چاره‌ای برای رفع آن وجود نداشته است، البته که نباید از نقش وزیر در عزل و نصب معاونان با کیفیت گذر کرد، موضوعی که گاه دستخوش سیاست‌زدگی و سهم‌خواهی‌هایی می‌شود و بر این اساس حق انتخاب تمام و کمال از وزیر آموزش و پرورش سلب خواهد شد.

جدی گرفتن و اولویت داشتن آموزش و پرورش در دولت و محلی هم از دیگر مطالبات همیشگی، اما محقق نشده این وزارتخانه عیالوار است و باغگلی در صحبت‌های اخیر خود وعده داده است تا جلسات شورای عالی آموزش و پرورش را با حضور رئیس جمهور دنبال کند.

وزرای آموزش و پرورش چند سال بر مسند وزارت بودند؟

نگاهی اجمالی به وضعیت وزرا و سرپرستان در آموزش و پرورش از تاثیر سن و تحصیل، برای ورود به این مرحله را نشان می‌دهد که به ترتیب، در ادامه آمده است:

نام وزرا  مدت فعالیت  مدرک تحصیلی
 غلامحسین شکوهی  یک سال  دکترای تعلیم و تربیت
محمدعلی رجایی  یک سال  کارشناسی‌ارشد آمار
محمدجواد باهنر  یک سال  دکترای الهیات
سید علی‌اکبر پرورش ۳ سال کارشناسی‌ارشد کارآموزی دبیری
سید کاظم اکرمی ۴ سال  دکترای برنامه‌ریزی درسی
محمدعلی نجفی ۹ سال کارشناسی‌ارشد ریاضی
حسین مظفر ۴ سال دکترای مدیریت و برنامه ریزی
مرتضی حاجی ۴ سال کارشناسی‌ارشد مدیریت دولتی
محمود فرشیدی ۲ سال کارشناسی‌ارشدمهندسی شیمی
علیرضا علی‌احمدی ۲ سال دکترای مدیریت تولید
حمیدرضا حاجی‌بابایی ۴ سال دکتری الهیات و معارف
علی‌اصغر فانی ۳ سال دکترای مدیریت دولتی
فخرالدین  دانش‌آشتیانی  یک سال دکترای مهندسی زلزله 
سید محمد بطحایی ۲ سال کارشناسی ارشد مدیریت دولتی
سید جواد حسینی کمتر از یک سال دکترای جامعه‌شناسی
محسن حاجی میرزایی ۲ سال کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی

عمر نه چندان بلند وزارت در آموزش و پرورش و مدرک تحصیلی سکانداران نشان می‌دهد که تاثیرگذاری بر آموزش و پرورش مهارتی ورای سن و سال و تحصیلات احتیاج دارد، صرفا سن کم یا زیاد و مدرک مرتبط یا غیر مرتبط  تا به امروز امتیازی ویژه برای وزارت نبوده‌ است و آنچه می‌تواند آموزش و پرورش را از منجلاب مشکلات رهایی دهد تحول در نوع نگرش به مشکلاتی و طراحی خوش فکر، عملگرا و توانمند که امکان همراه کردن دولت و مجلس را داشته باشد و در این میان حواشی جنسیت، مدرک و سن عامل برتری نمی‌تواند باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۴
در انتظار بررسی: ۸۴
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۲۴ مرداد ۱۴۰۰
حسین باغگلی برا نیامدنت نذر میکنم

گفتی خیلیها نقد میکنند خیلی جسوری
بله جسارتت فوق العاده هست چون برا بدبخت کردن ها جوان ها خیلی جسارت لازم هست کار هرکسی نیست ....
گفتی ماده ۲۸ فله ای برا نظام آموزش و پرورش کارامد نیست، شما که از دانشگاه فرهنگیان فارغ التحصیل نشده اید چگونه توانمند شده اید میخواهید سکان دار کل نظام و آموزش و پرورش باشید ؟؟ ما هم روی همان نیمکتی که شما نشستید نشستیم و از حضور همان اساتید استفاده کردیم .....!
بله شما جسورید تیشه به ریشه امید جوانها زدن کار هر مردی نیست !

وزیر آینده محترم وقتی ساعت ها به «نظام استخدامی فله ای» اندیشیدی آیا به این موضوع هم فکر کردی تکلیف این همه فارغ التحصیل دانشگاه غیرفرهنگیان چه میشود ؟

آیا تا به حال به این موضوع هم فکر کردید که چرا در یک نقطه کشور با نمره ۱۵ وارد نظام آموزش و پرورش می‌شوند ولی در یک نقطه کشور با نمره ۶۰ حقش ضایع می‌شود ؟
یا « بومی بودن» ملاک و صلاحیت علمی می‌شود ؟؟
به جای توهین کردن به فارغ التحصیلان سایر دانشگاهها بهتر هست « مشکلات ریشه ای » را حل کنید
مشکل آموزش و پرورش ما ماده ۲۸ نیست
مشکل ما « بی عدالتی اموزشی» هست
از جمله با وجود مشکل کرونا به خاطر نبود اینترنت دانش آموزان روستایی ۱۸ ماه از تحصیل محروم شدند ....
یا بعضی‌ها با اعتراض به نمره آزمون آبکی و پایین آوردن حد نصاب استخدام آموزش و پرورش شدند .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۰ ۲۴ مرداد ۱۴۰۰
مدرک به درد آموزش و پرورش نمیخوره!آدم جهادی و انقلابی و مخلص لازم داره.امام خمینی کی بوده که گفته:به ابتدایی برسید که دانشگاه دیر است.در طول عمر انقلاب کدام وزیر به این جمله عمل کرده؟معلم ابتدایی باید گزینشی باشه!اما متاسفانه متاسفانه متاسفانه سربازمعلم را وارد آموزش ابتدایی کردند.اموزشیاران نهضت سواد آموزی استخدام آموزش ابتدایی کردند.کسانی را استخدام می کنند که فقط دنبال شغل هستند نه آموزگاری.متاسفانه کسانی در مقطع ابتدایی هستند که هیچ تعهد اخلاقی ندارند.کسانی هستند که کلا نظام جمهوری اسلامی را قبول نداره و اینها همه آفت هست.معلم اگر نماز خوان نباشد هرگز سعی نخواهد کرد دانش آموزانش را نمازخوان کند.مقطع ابتدایی نیاز به آموزگار متعهد متخصص دیندار داره.آموزگاری هرگز شغل نبوده و نخواهد بود چون سنگ بنای تعلیم و تربیت است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۹ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
این حقیر بعنوان دکترای جامعه شناسی و 20 سال تجربه آموزش در دانشگاه معتقدم " آموزش و پرورش کشورمان سال به سال ضعیف تر و با انتخاب دوستمان باع گلی به سمت انحطاط و فروپاشی خواهد رفت ، دلسوزان نظام پای کار باشند با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
یارو تو کمیسیون تخصصی گفته بزارید برم مطالعه کنم اطلاعاتم بره بالا بیام برنامه بدم
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
این هنوز تایید نشده مثل وزیر قبلی میگه مدارس باید حضوری باشه این نشان از ناکارآمدیه به جای اینکه به فکر زیرساختهای قوی مجازی باشه احتمالا ایشون هم دیگه نهایتش یه اپلیکیشن در حد شاد به عرصه ظهور برسونه بابا وزیر آموزش پرورش رو اون آقایی بزارید که هییت علمی دانشگاه هست توی تلویزیون آزمایشگاه فیزیک و شیمی برگزار میکنه آدم عاشق فیزیک و شیمی میشه نه یه آدم بی حال بی نشاط همونی که خندوانه هم اومد گفت برای تمام سالها بهترین آموزش مجازی رو تهیه کردیم با گروهمون خلاقانه با نشاط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
آقای رئیسی با این وزیر دلمو شکوندی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۳ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
متاسفانه آموزش وپرورش باید دراین شرایط جهادی کارمی کردنه تنها ایندکاررانکرد بلکه آموزش را به عقب بردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۳ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
آقای رئیسی وزیر پیشنهادی خوب نیست یه وزیری بزارید درحد وزیر علوم آقای زلفی آموزش و پرورش مهمتر از وزارت علومه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۰ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
وزیرباید به فکر تربیت نسل آینده باشد نه اینکه دنبال بهبودی وضیعت معشیتی معلمان... الان حقوق معلمان هم خوب شده است..بعضی از معلمان هم متاسفانه قناعت ندارند علاقه مند به معلمی نیستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
حتما منظورت نیروهای ستادی است که وضعشان خوب است. وگرنه همه می دانند که وضع معیشت معلمین شاغل در مدارس زیر خط فقز است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
بر عکس نظرشما ... وزیر باید هم بالابردن حقوق وهم آموزش و هم پرورش را در اولویت کارهایش باشه...
یک طوری نظر میدی که انگار تو واقعیت زندگی نمی کنید..
من با این حقوق نتوانستم ماشینم درست کنم ؛
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۸ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
در صورتی می توان نسل آینده را تربیت کرد که معلمان بدون دغدغه معیشت و با آرامش به کار تعلیم و تربیت بپردازند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۰ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
اصلاح جامعه با علم است جامعه عالم تا حدود زیادی از خطا دوره
پس باید شخص صالح بیاد تا دایرکند تعلیم مردم
Iran (Islamic Republic of)
احمدیان
۱۴:۴۴ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
تا زمانی که جایگاه معلم در جامعه مشخص نشود رشد و شکوفایی هم نداریم.
معلم برای تامین زندگی خود نه مسافر کش است نه کاسب نه دلال و نه کارگر، معلم معلم است
تصویب و اجرای رتبه بندی با بند همترازی اساتید تنها راه رسیدن به هدف شکوفایی جوانان جامعه است
Iran (Islamic Republic of)
فرهنگی
۱۴:۳۷ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
جناب آقای رییس جمهور با این وزیر ی که برای آموزش و پرورش
انتخاب کردید کلا سابقه و تجربه خود را زیر سوال بردید آخر این آقا
را با کامین تجربه در آموزش و پرورش معرفی کردید
شما که این قدر به قول خودتان دلسوز معلمان بودید آمده اید پسر عمه
خانم تان را معرفی آن هم برای آموزش و پرورش مگر نمی دانستید که
۲۷۰ نماینده باید رای اعتماد بدهند واقعا از همین اول کار
خیلی خراب کردید اولین کار شما شده پارتی با زی خدا به
آخرش رحم کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۵ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
این یک شایعه اس اما آدم مقتدرو خلاقی هم نیست کلا آش دهنسوزی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
تا وقتی سرانه ی آموزش و پرورش کشورمون در حد کشورهای همسایه مون نشه ، مثلا با ترکیه سرانه ی آموزش و پرورشمون رو به دلار مقایسه کنید تا بدونید که مشکل آموزش و پرورش ما از کجا نشات میگیره !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
برای پارتی دارها، استخدام در آموزش و پرورش، سکوی پرتابی است که وارد بدنه دولت می شوند تا بقیه مدارج ترقی مادی شان را در جاهای دیگر دولت طی کنند. مگر نمی بینی که هرکس از مدیران بلند پایه را که می بینی، یک رزومه ای در آموزش و پرورش دارد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
باسلام
افراد شایسته تردارای تجارب بالاتر مدیریتی از بدنه خود آموزش وپرورش وجود دارد که میتونند دراین وزارتخانه خدمت کنند ،چرا از اونها استفاده نمیشود
۱۲۳۴