واکنش‌ها به سخنان سخنگوی طالبان دربارۀ فعالیت رسانه‌ها

شماری از کسانی که در بیست سال گذشته در بخش‌های مختلف فعال بودند، می‌گویند که با گذشت زمان روشن خواهد شد که طالبان به تعهداتشان پایبند خواهند ماند یا خیر.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، سخنان ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان دربارۀ رسانه‌ها و زنان با واکنش‌هایی روبه‌رو شده‌است.

ذبیح‌الله مجاهد در یک نشست خبری اعلام کرد که رسانه‌ها و زنان می‌توانند در چارچوب اصول اسلامی به فعالیت‌هایشان در جامعه ادامه دهند؛ اما شماری از خبرنگاران می‌گویند که رسانه‌های کشور چنین مسائل را در بیست سال گذشته رعایت کرده‌اند.

مجاهد در این باره گفت: «تعامل ما با رسانه‌ها در چوکات اصول است، بربنیاد اصول و مبنای رسانه‌ها است. ما می‌خواهیم تمام رسانه‌ها، رسانه‌های خصوصی آزاد بمانند، مستقل بمانند و به نشراتشان دوام بدهند.»

شریف حسنیار، رییس نشرات آریانا نیوز بیان داشت: «ایران یک کشور اسلامی است و نشرات تلویزیون‌های آن‌را ما می‌بینیم. اندونیزیا یک کشور اسلامی است، ما نشرات رسانه‌های آن را می‌بینیم. همین‌طور ترکیه یک کشور اسلامی است. من فکر می‌کنم که رسانه‌‎های افغانستان حتی بیشترین موارد را که غیراسلامی تلقی می‌شود، نسبت به این کشور‌ها در نظر گرفته‌است.»

در همین حال شماری از زنانی که در بیست سال گذشته در بخش‌های مختلف فعال بودند، می‌گویند که با گذشت زمان روشن خواهد شد که طالبان به تعهدات شان دربارۀ حقوق بانوان  پایبند خواهند ماند یا نه؟

فوزیه کوفی، عضو هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان در دوحه می‌گوید که طالبان باید به افغانان ثابت کنند که برداشتشان درباره حقوق زنان از اصول دین است یا نه: «این‌ها باید نمایش بدهند در سراسر افغانستان که برداشتشان و تعریفشان برمبنای اصول دین است نه برمبنای فرهنگ و عرف و عنعنات که در اکثر موارد از زنان قربانی گرفته‌است به شمول دورۀ اکنون.»

عفو عمومی، تأمین امنیت همه شهروندان کشور به‌شمول کارمندان دولت، نهاد‌های خارجی، کارمندان نهاد‌های خارجی و مبارزه با کشت و قاچاق مواد مخدر از تعهدات طالبان اند.

سخنگوی این گروه هم‌چنین تاکید کرده‌است که طالبان در پی حمله‌های انتقام جویانه نیستند.

نیاز محمد، باشندۀ کابل بیان داشت: «انتظار ما این است که بیانات رسمی که از آدرس طالبان صورت گرفته در ارتباط به عدالت، برابری و آزادی‌ها دوام پیدا بکند.»

احمد صابری، باشندۀ دیگر کابل نیز افزود: «۱۰ هزار هنرمندی که در افغانستان هستند، این‌ها چه خواهند کرد؟ آیا به این‌ها وظیفۀ دیگر می‌دهد و یا از کشور بیرونشان می‌کنند.»

چند روز از حضور طالبان در شهر کابل می‌گذرد و باشندگان کشور در انتظار اعلام نظام و حکومت رسمی در کشور هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار