اعلام فراخوان سوگواره مهر محرم در سمنان

فراخوان چهاردهمین سوگواره ملی و هفتمین سوگواره بین‌المللی «مهرمحرم» به میزبانی سمنان اعلام شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، دبیرکل سوگواره بین‌المللی مهرمحرم گفت: معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل فرهـنگ و ارشاد اسلامی استان سـمنان با حمایت مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی و همکاری نهاد‌های استانی، ملی و بین المللی ذیل سوگواره بین المللی «ملت امام حسین (ع)» چهاردهمین سوگواره ملی و سومین پویش ملی تولید محتوای دیجیتال «مهرمحرم» را برگزار می‌کنند.
میثم قدس پور افزود: سوگواره «ملت امام حسین (ع)» برآمده از سه سوگواره حسینی اشراق، بوی سیب و مهر محرم است که در طول سال‌های گذشته در بستر فضای مجازی برگزار می‌شد.
به گفته وی ، این سه سوگواره با هدف هم افزایی، تخصصی سازی و تمرکز بر اهداف مشترک ، تحت عنوان سوگواره ملت امام حسین (ع) فعالیت جدید خود را آغاز کرد و بر اساس مصوبات شورای راهبری سوگواره ها، بخش عکس و ویدئو برعهده سوگواره «مهرمحرم» است.
قدس پور افزود: هدف این سوگواره، جلب مشارکت عموم مردم برای تولید و نشر محتوای عاشورایی در فضای مجازی و بهره گیری از ظرفیت مردمی با ایجاد پویش تولید محتوای دیجیتال است.
آیین‌ها و نماد‌های هیات‌های خانگی (هر خانه یک حسینیه) مانند حسینیه‌ها و روضه‌های خانگی، پرچم‌های محرم و سیاهپوش کردن فضا، نوحه سرایی کودکان، نوجوانان و مداحان و تعزیه خوانی و روایت هنری از قیام عاشورا، از جمله محور‌های این رویداد است.
محرم و مسئولیت اجتماعی عزاداران حسینی در مواجهه با کرونا نیز دیگر محور این سوگواره است که شامل رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و حفظ سلامت فردی و اجتماعی توسط عزاداران حسینی، هیات‌ها و تکایای مذهبی، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، هیات‌ها و خیمه‌های مجازی و ایده‌های نو و خلاقانه عزاداری محرم در شرایط کرونایی می‌شود.
«مقاومت و صبر عاشورایی» شامل موضوعات دفاع مقدس (جانبازان، آزادگان و ایثارگران)، سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی (جمهوری اسلامی حرم است، ما ملت امام حسینیم) و جبهه مقاومت در عراق، سوریه، لبنان، یمن و «کمک مومنانه و همدلی حسینی» شامل رزمایش ملی مواسات (حب حسینی عامل مودت و کمک مومنانه)، نذر ماسک، نذر ارزاق و فعالیت‌های جهادی، خادمین حسینی، محور‌های دیگر سوگواره ملت امام حسین (ع) است.
زیارت به نیابت (به تو از دور سلام)، مهر اربعین (کمک‌های مومنانه و اقدامات بهداشتی موکب‌های حسینی) و عاشورا، معرفت و بصیرت شامل نماز و عاشورا، دشمن‌شناسی و عاشورا، سواد رسانه‌ای و عاشورا (نقش تحریف وقایع در عاشورا)، درس‌های عاشورا برای نسل امروز، درس‌های راهبردی زیارت عاشورا و امر به معروف و نهی از منکر نیز دیگر محور‌ها و موضوعات این سوگواره است.
پویش تولید محتوای دیجیتال مهرمحرم در دو بخش «پویش تولید محتوای عمومی» و «پویش تولید محتوای حرفه ای» برگزار می‌شود.
علاقه مندان می‌توانند از طریق نشر محتوا در شبکه‌های اجتماعی با کلید واژه #ملت_امام_حسین، از طریق ثبت نام و بارگذاری در سامانه پلتزار (شبکه فعالان فرهنگی دیجیتال) به نشانی www.platzaar.ir و از طریق ثبت نام و بارگذاری در سایت مهرمحرم به نشانی اینترنتی: www.MehreMoharram.ir در این سوگواه شرکت کنند.
محتوا‌های تولیدی در همه قالب‌های عکس و ویدئو می‌توانند در این پویش شرکت کنند.
شرکت عموم مردم و اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در پویش تولید محتوای «مهرمحرم» آزاد است، محدودیتی در تعداد آثار ارسالی هر فرد در قالب‌های مورد پذیرش پویش وجود ندارد و محتوا‌های پویش می‌تواند با گوشی تلفن همراه تولید شده باشد.
جهت اطمینان از شرکت اثر در پویش، شایسته است که اطلاعات مورد نیاز در صفحه ویژه پویش عمومی در سایت مهرمحرم نیز بارگذاری شود.
معیار‌های فنی، زیبایی شناسی، محتوایی و تعداد بازدید محتوا از جمله ملاک‌های تأثیرگذار در داوری پویش عمومی مقرر شد.
آثار برتر بر روی سایت سوگواره به نشانی www.MehreMoharram.ir به نمایش گذاشته می‌شود و در شبکه‌های اجتماعی از طریق دبیرخانه پویش بازنشر می‌شود و دبیرخانه پویش برای تولید آثار تبلیغی پویش و نمایش آن در فضای مجازی و صداوسیما، اجازه استفاده از آثار را دارد.
۲۵ اثر برگزیده پویش عمومی «مهرمحرم» هرکدام لوح سپاس، یادبود و ۱۰ میلیون ریال هدیه نقدی دریافت می‌کنند.
قالب فیلم کوتاه ۳ دقیقه‌ای شامل داستانی کوتاه، مستند، پویانمایی، موشن‌گرافیک و نماهنگ و قالب عکس شامل تک‌عکس حرفه‌ای و مجموعه عکس می‌شود.
ارسال آثار فیلم کوتاه برای عموم آزاد است؛ حداقل زمان هر فیلم کوتاه ۱ دقیقه و حداکثر ۳ دقیقه باید باشد.
امکان بارگذاری تا حجم ۲۰ مگابایت برای هر فیلم کوتاه در سامانه مهرمحرم فراهم شده است و کلیه فیلم‌سازان باید نسبت به بارگذاری اثر با فرمت کم‌حجم اقدام کنند سپس کد رهگیری که سامانه بابت هر اثر اختصاص می‌دهد را بر روی لوح فشرده حاوی فایل باکیفیت اثر نوشته و به آدرس دبیرخانه پست کنند.
اصل فیلم‌های برگزیده باید با یکی از فرمت‌های DV، HD، HDV و FULL HD ارائه شود و اگر اثر ارسالی با تلفن همراه ساخته شده باشد کلیه فرمت‌های رایج مورد قبول و ذکر مدل گوشی الزامی است.
فیلم‌های ارسالی باید از تیتراژ ابتدایی و پایانی برخوردار باشند و زمان تیتراژ قابل قبول حداکثر ۲۰ ثانیه است.
دبیرخانه مسابقه برای تولید آثار تبلیغی و تلویزیونی مسابقه و نمایش آن در فضای مجازی و صداوسیما، اجازه استفاده از آثار را دارد.
ارسال آثار عکس نیز برای عموم آزاد است و هر عکاس می‌تواند با درنظر گرفتن همه موضوعات مسابقه، در بخش تک عکس حرفه‌ای ملی در مجموع ۷ تک عکس و در بخش مجموعه عکس حداقل ۴ و حداکثر ۷ قطعه عکس را ارسال کند، نگاه‌های هنری نو و خلاقانه به محرم و قیام عاشورا در ارزیابی نهایی هیات داوران مورد توجه خواهد بود.
در مجموعه عکس، عکاس تلاش می‌کند سوژه مشخصی را شناسایی و دنبال نماید و با برقراری ارتباط تصویری میان عکس‌ها، موضوع مورد نظر را به نحو کامل‌تری بیان کند از این رو درج توضیحات مربوط به مجموعه عکس (Caption) ضروری است.
عکس‌ها باید با فرمت JPEG و سایز ضلع کوچک حداقل ۲ هزار پیکسل بارزولوشن ۳۰۰ dpi با حجم حداقل ٢ و حداکثر ۱۰ مگابایت و صرفاً از طریق بارگذاری هنگام ثبت اثر انجام شود.
ترجیح دبیرخانه بر دریافت آثار مربوط به ۲ سال اخیر یعنی سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ است و آثار ارسالی نباید به سیزدهمین سوگواره مهرمحرم ارسال شده باشد.
شرکت کنندگان باید عکس‌های خود را با نام خانوادگی خود به صورت انگلیسی و شماره‌گذاری شده ارسال کنند.
آثار باید مستند باشد و از هرگونه دست‌کاری با نرم افزار‌های رایانه‌ای یا حک و اصلاحی که جنبه مستند بودن عکس را مخدوش می‌سازد اجتناب شود.
عکس‌های ارسالی نباید دارای امضای عکاس، تاریخ، پاسپارتو، قاب، واترمارک و لوگو باشند.
به منظور بررسی آثار توسط هیات داوران در جلسه داوری و جلوگیری از تضییع حق هر یک از عکاسان، بهتر است اطلاعات EXIF همراه تصاویر حذف نشود.
برگزارکننده، کلیه حقوق چاپ و نشر آثار اعم از دیجیتال یا چاپ ورقی و برگزاری نمایشگاه‌های داخلی وخارجی و نمایش در فضای مجازی و صداوسیما را دارد.
عکاسانی که آثارشان برای نمایشگاه انتخاب می‌شود باید فایل اصلی اثر را با بالاترین کیفیت در مدت زمان اعلام شده به دبیرخانه مسابقه ارسال کنند.
دبیرخانه ارسال کننده را صاحب اثر می‌شناسد و در صورتیکه خلاف آن اثبات شود اثر از مسابقه حذف و کلیه امتیازات متعلق به آن باطل می‌شود.
در صورت برگزاری نمایشگاه عکس، به کلیه شرکت کنندگان در بخش حرفه‌ای عکس که آثارشان به نمایشگاه راه می‌یابد، گواهی حضور در نمایشگاه و حق تألیف به مبلغ یک میلیون ریال برای هر اثر اهدا می‌شود.
جوایز پویش تولید محتوای حرفه‌ای هم این گونه است که برترین اثر داستانی کوتاه فیلم کوتاه ۳ دقیقه ای، برترین اثر مستند، برترین اثر انیمیشن، برترین اثر موشن گرافیک و برترین اثر نماهنگ هرکدام لوح سپاس، تندیس و ۵۰ میلیون ریال هدیه نقدی دریافت می‌کنند.
جوایز بخش عکس سومـین پویـش ملی تولیـد محتـوای دیجیتـال: در بخش تک عکس حرفه‌ای برگزیدگان علاوه بر لوح سپاس و تندیس، نفر اول ۴۰ میلیون ریال، نفر دوم ۳۰ میلیون ریال و نفر سوم ۲۰ میلیون ریال هدیه نقدی دریافت می‌کنند.
در بخش مجموعه عکس نیز برگزیدگان علاوه بر لوح سپاس و تندیس، نفر اول ۴۰ میلیون ریال، نفر دوم ۳۰ میلیون ریال و نفر سوم ۲۰ میلیون ریال هدیه نقدی دریافت می‌کنند.
: به نفرات اول هر بخش، پس از پایان کرونا، یک سفر زمینی به عتبات عالیات در کشور عراق از طرف ستاد بازسازی عتبات عالیات تعلق خواهد گرفت.
آخرین مهلت ارسال آثار تا ۱۵ مهر ۱۴۰۰ و پایان ماه صفر است.
دبیر تخصصی پویش تولید محتوای عمومی محمدعلی طاهریان با شماره همراه ۰۹۳۹۲۳۱۳۰۷۴، دبیر تخصصی پویش تولید محتوای حرفه‌ای فیلم کوتاه سعید خجسته‌فر با شماره همراه ۰۹۰۱۰۳۵۱۴۹۶ و دبیر تخصصی پویش تولید محتوای حرفه‌ای عکس سید عابد میرمعصومی با شماره همراه ۰۹۱۰۰۶۳۳۴۹۹ هستند.

انتهای پیام / گ

برچسب ها: محرم ، فرهنگ و ارشاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.