ادعای جدید دانشمندان؛ سهم کوچکی از DNA موجود در ما منحصر به انسان است

دانشمندان ادعا می‌کنند که شاید فقط ۱.۵ تا ۷ درصد از ژنوم هر فرد منحصر به انسان باشد و در تکه‌های کوچکی از نیاکان ما وجود داشته و ما آن را به ارث برده ایم.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از sciencenewsforstudents، دانشمندان می‌گویند که DNA که ما را به عنوان انسان منحصر به فرد می‌کند ممکن است در تکه‌های کوچکی از نیاکان ما وجود داشته و ما به ارث برده ایم، شاید فقط ۱.۵ تا ۷ درصد از ژنوم منحصر به انسان باشد.

DNA انسان ها

این DNA فقط برای انسان‌ها حاوی ژن‌هایی است که بر نحوه رشد و عملکرد مغز تأثیر می‌گذارد و این نشان می‌دهد که تکامل مغز شاه کلید انسان بودن ماست، اما تحقیقات جدید هنوز به طور دقیق نشان نمی‌دهد که ژن‌های منحصر به فرد انسان چه کاری انجام می‌دهند، در حقیقت، اطلاعات محققان بیانگر این است که دو پسر عموی منقرض شده انسان یعنی نئاندرتال‌ها و دنیسووان‌ها ممکن است مانند انسان فکر کنند.

امیلیا هورتا سانچز، متخصص ژنتیک جمعیت دانشگاه براون در Providence، R.I می‌گوید: من نمی‌دانم قادر خواهیم بود آنچه که ما را منحصر به فرد و انسان می‌کند، بیان کنیم یا خیر و معلوم نیست که آیا این باعث می‌شود ما به شیوه خاصی فکر کنیم یا رفتار‌های خاصی داشته باشیم.

محققان دانشگاه کالیفرنیا با استفاده از رایانه DNA انسان و هر نقطه از آن را در ژنوم ۲۷۹ نفر مطالعه کردند و متوجه شدند که DNA از دنیسووان‌ها، نئاندرتال‌ها یا دیگر انسان‌های همسان آمده است که بر اساس این داده‌ها، آن‌ها نقشه‌ای از ترکیب ژن‌های کلی ما تهیه کردند.

ژنوم انسانی

مردم چند درصد DNA خود را از نئاندرتال‌ها و دنیوسوان‌ها به ارث برده اند؟

به طور متوسط، اکثر مردم آفریقا تا ۰.۴۶ درصد DNA خود را از نئاندرتال‌ها به ارث برده اند، بچه‌های آن‌ها نیز بخشی از آن DNA را دارند و این چرخه ادامه داشته و آن‌ها بخش‌هایی از آن را به نسل بعدی منتقل کردند، اما افراد غیر آفریقایی DNA نئاندرتال بیشتر و در حدود ۱.۳ درصد و برخی دیگر از افراد نیز DNA کمی از دنیوسوان‌ها در بدن خود دارند.

اجداد انسان ها

کلی هریس که در دانشگاه واشنگتن در سیاتل کار می‌کند بر این باور است که DNA هر فرد ممکن است حدود ۱ درصد نئاندرتال باشد و هنگامی که همه مکان‌هایی را که شخصی DNA نئاندرتال را به ارث برده است جمع کنید، ژنوم زیادی را تشکیل می‌دهد. ناتان شفر، زیست شناس محاسباتی دانشگاه کالیفرنیا نیز در این زمینه می‌گوید برآورد‌ها نشان می‌دهد احتمالا دیگر هومینید‌ها هم بر ژنوم ما تأثیر گذاشته اند.

تیم تحقیقاتی دریافتند که تمایز DNA انسان‌ها در دو مرحله بوده است، یکی احتمالاً در حدود ۶۰۰۰۰۰ سال پیش درست زمانی که انسان‌ها و نئاندرتال‌ها با هم زندگی می‌کرده اند و دومین مرحله هم حدود ۲۰۰۰۰۰ سال پیش رخ داده است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار