باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

ایجاد شفافیت، مبارزه با فساد و ارتقا کارآمدی در حوزه ارتباطات دولت سیزدهم / وزیر جدید ارتباطات چه برنامه‌هایی دارد؟

در این گزارش به بررسی برنامه های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت سیزدهم پرداخته شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان،  عیسی زارع پور روز گذشته توانست رای اعتماد مجلس شورای اسلامی را دریافت کند و به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم انتخاب شد و در این گزارش قصد داریم با وزیر جوان جدید بیشتر آشنا شویم. این وزیر جوان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ۴۱ سال سن دارد و سال ۱۳۵۹ در شهرستان اسلام آباد غرب استان کرمانشاه به دنیا آمده است.

سوابق علمی و اجرایی وزیر جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات

زارع پور سوابق تحصیلی کامل و مرتبط با وزارت ارتباطات دارد. از جمله مدارک تحصیلی او می‌توان به لیسانس مهندسی نرم افزار، فوق لیسانس مهندسی کامپیوتر و دکترای علوم کامپیوتر اشاره داشت که در حوزه ارتباطات می‌تواند کمک کننده باشد.

این وزیر جوان دولت سیزدهم بنیانگذاری و ریاست مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در ۲۶ سالگی در کارنامه خود دارد و در سال ۸۹ به عنوان مدیر نمونه سازمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شد که در آن دوران بحث ساماندهی رسانه‌های دیجیتال در کشور اعم از نرم افزارها، بازی ها، سایت‌های اینترنتی مطرح بود.

زارع پور در دولت‌های نهم و دهم به عنوان مشاور وزیر ارتباطات و بهداشت و همچنین معاونت علمی و فناوری مشغول به کار بود و در دولت دهم عضو کمیسیون ملی یونسکو بود و اسفند ماه سال ۹۸ به عنوان رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه انتخاب شد. همچنین راه‌اندازی اپلیکیشن عدالت همراه و رشد و توسعه دیگر سامانه‌های الکترونیکی قوه قضاییه توسط او انجام شده است.

آخرین جزئیات از برنامه‌های عیسی زارع پور

زارع پور در چشم اندازی که برای دوره چهارساله خود دارد، تاکید کرده قصد دارد به دنبال ایجاد شفافیت، مبارزه با فساد، ارتقا کارآمدی و عدالت از طریق ارائه خدمات هوشمند، تامین و تسهیل ارتباطات فراگیر، ارائه سرویس‌های محتوای داخلی، ایجاد و توسعه زیرساخت امن و پایدار در تمامی ارکان دولت و جامعه، تمدن سازی در فضای مجازی و مقابله با تهاجم فرهنگی و همچنین ارتقا جایگاه اقتصاد دیجیتال باشد.

وزیر جدید این وزارتخانه در برنامه خود هشت حوزه ماموریتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را نیز معرفی کرد. این حوزه‌ها شامل: حکمرانی دیجیتال و تعاملات بین المللی، دولت هوشمند و تحول دیجیتال، شبکه ملی اطلاعات و توسعه پایدار زیرساخت‌های ارتباطی، تنظیم مقررات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، اقتصاد دیجیتال، حفظ حریم خصوصی و امنیت فضای تبادل اطلاعات، شتابدهی رشد صنعت فضایی، خدمات پستی است.

وزیر جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات در وهله اول به سراغ مسئله حکمرانی دیجیتال رفته که این روز‌ها در طرح صیانت مجلس نیز بار‌ها به آن اشاره شده و تاکید کرده که تدوین و اجرای سیاست‌های مناسب در این حوزه می‌تواند به افزایش سطح کیفیت خدمات دولت و رفاه عمومی منجر شود. زارع پور پیشنهاد داده کمیسیون تخصصی فضای مجازی نیز تشکیل شود و وزارت ارتباطات باید با شورای عالی فضای مجازی بیشتر همراه شود و قصد دارد فرصت‌هایی برای جلب سرمایه گذاری خارجی جدید فراهم کند.

وزیر ارتباطات / گزارش میثم نامنی

موضوع دولت الکترونیک را وزیر جدید در وهله دوم اعلام کرده و قرار است تسهیل دسترسی مردم به خدمات و کاهش محسوس هزینه و زمان و افزایش سرعت کارها، اجرایی شود تا با شروع و تکمیل دولت الکترونیک زمینه‌های فساد نیز از بین برود.

برنامه وزیر ارتباطات  برای شبکه ملی اطلاعات

زارع پور در گام بعدی برنامه خود به مسئله شبکه ملی اطلاعات پرداخته و در برنامه‌ای که برای ارائه به مجلس تدوین کرد به طور هوشمندانه‌ای به دغدغه‌های نمایندگان پاسخ داد و شبکه ملی اطلاعات را از مهم‌ترین طرح‌های ملی در عرصه فناوری اطلاعات دانست. طبق گفته زارع پور پیشرفت این شبکه از ابتدا تا به امروز به ۳۵ درصد رسیده و برخی از اقدامات مهم برای تحقق شبکه ملی اطلاعات در کشور مغفول باقی مانده و تا سال ۱۴۰۴ باید مشکلات شبکه ملی اطلاعات حل شود. همچنین زارع پور تاکید دارد که پهنای باند شبکه انتقال داخلی از ۳۱ ترابیت بر ثانیه باید به ۵۰ ترابیت بر ثانیه برسد تا کشور به یک هاب منطقه‌ای برای ترانزیت داده‌ها تبدیل شود.

توسعه شبکه فیبر نوری منازل نیز از دیگر برنامه‌های وزیر جدید ارتباطات هست و طبق گفته او باید با کشور‌های همسایه همکاری‌های بیشتری در زمینه انتقال دیتا و ایجاد منافع مشترک ایجاد شود. همچنین زارع پور تاکید کرده که ۸۰ درصد خانوار‌های کشور باید به شبکه پرسرعت اینترنت ثابت با سرعت حداقل ۲۵ مگابایت بر ثانیه دسترسی داشته باشند.


بیشتر بخوانید


توجه وزیر ارتباطات به اقتصاد دیجیتال

موضوع اقتصاد دیجیتال از برنامه‌های جدید وزیر ارتباطات است و طبق گفته او این موضوع باید سهم ۱۰ درصدی در تولید ناخالص ملی تا پایان ۱۴۰۴ باشد.

تنظیم مقررات در حوزه ICT

زارع پور در حوزه تنظیم مقررات و ICT نیز چالش‌هایی را سنجیده و برای آن‌ها راهبرد‌هایی در نظر گرفته است. از دید او موازی کاری زیادی در نهاد‌های تصمیم گیر درباره فضای مجازی وجود دارد و او به انحصار در برخی حوزه‌های قابل واگذاری به بخش خصوصی دولت اشاره کرده و قصد دارد خصوصی سازی را بیشتر کند.

طبق گفته زارع پور افزایش تعاملات بین‌الملل و مشارکت در کارگروه‌های فنی می‌تواند برخی از این چالش‌ها را حل و فصل کند. او تاکید کرده که باید مقرراتی بروز و کارآمد برای فناوری نسل‌های پنجم و حتی ششم ارتباطات سیار تدوین شود. طی سال‌های گذشته در حوزه فضایی بی‌توجهی‌هایی شده و یکی از تاثیرات این بی‌توجهی، پایـان دوره عملیاتـی ظرفیت‌هـای مخابرات فضایی کشـور تـا سـال ۲۰۳۰ و بـروز محدودیت‌هـای جـدی بـرای پخش تلویزیونی و خدمات بانکی کشور بوده است.

برنامه‌های وزیر ارتباطات برای خدمات پستی

در بخش خدمات پستی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات قصد دارد شرکت ملی پست ایران را به یک نهاد پیشران توسعه کسب و کار‌های اینترنتی تبدیل کند و بسیاری از فرایند‌های این حوزه را دیجیتالی کند. همچنین زارع پور به توسعه منطقه ویژه پیام تاکید کرده و مانند سایر حوزه‌ها می‌خواهد جذب سرمایه در این بخش را نیز افزایش دهد.

گزارش از میثم نامنی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۳ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
اگه هرکاری آذری جهرمی کرده، برعکسش رو انجام بده، وزارت ارتباطات گلستان میشه.