نقی زاده در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

کلید حل مشکلات جامعه به دست علوم انسانی است

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: کلید حل بیشتر مشکلات جامعه به دست حوزه علوم انسانی است.

رضا نقی زاده مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور  در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ارتباط آموزش و پژوهش اظهار کرد: همگرایی بین اجازی دانشگاه‌ها در حوزه کاری مدیران جدید و آموزش عالی در دنیا نقش زیادی دارد.

او افزود: یک همگرایی معنی دار در قالب یک مدل بین آموزش، پژوهش، امور فرهنگی، امور مدیریتی و امور منابع انسانی دانشگاه‌ها نقش دارد.

نقی زاده تصریح کرد: دیگر همانند سابق مرز‌های آموزش و پژوهش قابل تفکیک نخواهد بود، در حال حاضر برای داشتن پژوهش‌های خوب باید آموزش‌های خوبی داشته باشیم و همچنین برعکس آن عمل کنیم.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ادامه داد: نگاه مقوله آموزش و پژوهش باید به سمت و سوی رفع نیاز باشد. برای توسعه نیازمند رکن‌های اصلی هستیم که یکی از آن‌ها آینده نگری ماست که پژوهش به ما این امکان را می‌دهد تا نسبت به آینده‌هایی که لزوما نیاز الان نیست، ولی نیازآفرین در آینده خواهند بود، توجه کنیم.

نقی زاده گفت: اگر فقط به نیاز‌های فعلی صنعت نگاه کنیم شاید اصلا خیلی نیازی به فناوری‌هایی که الان روی آن‌ها کار می‌شود و بعدا مورد استفاده قرار می‌گیرد، نداشته باشیم.

او با بیان اینکه پژوهش باید آینده نگر باشد، تاکید کرد: باید بتوانیم در توسعه پژوهش به نیاز‌های گوناگون پاسخ دهیم و پژوهش باید به تقویت اجزای مختلف در دانشگاه منجر شود، باید یک فرهنگ رفتار بر اساس پژوهش و علم را داشته باشیم که موضوع بسیار مهمی است.

انسانی یکی از حوزه های مهم پژوهش در کشور است

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با اشاره به جایگاه پژوهش در حوزه علوم انسانی گفت: حوزه علوم انسانی یکی از حوزه‌های بسیار مهم بحث پژوهش در کشور است و باید باور کنیم که پژوهش در حوزه علوم انسانی به شدت نیازمحور باشد که این نیاز از جامعه تامین می‌شود و متقاضی آن می‌تواند دولت، اقتصاد و بخش‌های مختلف باشند که تقاضا را در حوزه علوم انسانی تولید خواهند کرد.

نقی زاده بیان کرد: در حال حاضر اگر به مشکلات اصلی اقتصادی و جامعه در کشور نگاه کنیم درمی یابیم که کلید عمده مشکلات به دست حوزه علوم انسانی است تا حوزه علوم فنی! برای مثال وقتی می‌گوییم که بهره بری نسبت به کشور‌های دیگر پایین است باید برای حل و رفع آن به سمت و سوی حوزه علوم انسانی برویم.

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری تاکید کرد: برای حل مشکلات جامعه نیازمند کمک علوم انسانی و یافته‌های پژوهشی آن هستیم؛ بنابراین پژوهش حوزه علوم انسانی باید نیاز محور باشد و تقاضا از سمت و سوی حاکمیت، بخش خصوصی و ... شکل می‌گیرد پس چاره‌ای جز بکارگیری پژوهش در حوزه علوم انسانی نداریم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

برچسب ها: علوم انسانی ، پژوهش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۲۱:۴۵ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
باسلام و خسته نباشید خدمت شما
کلید حل مشکلات به دست علوم انسانی است..واقعا جمله زیبایی رو بیان کردین که امیدوارم عملی هم بشه..
بنده یه مشکلی برام پیش اومده که فقط و فقط به دست شما حل میشه..
بنده دانشجوی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه اردکان هستم ترم 7. واسه مهرماه میخاستم دفاع کنم 11 مهر با آموزش دانشگاه تماس گرفتم و پیام دادم که چیکار کنم و... پیگیر هم بودم ولی پاسخگو نبودن، متاسفانه ایشون بعد از این که به مدیر گروه و استاد مشاور گفتم 17 ام پاسخ دادن فرم ها رو اساتید محترم امضا کردن و 20 ام تحویل مدیر گروه دادم ولی گویا دیر شده بود و به گفته مدیر گروه باید طبق مصوبه شورای آموزشی2 هفته قبل از تصویب باید کارهای اداری انجام میگرفته و بنده 4 مهر بخاطر اینکه شهریه رو نتونستم جور کنم نتونستم انتخاب واحد کنم چون اگه تا پایان مهر دفاع کنیم بازم مسئله ای نبود هرچند که گفته بودن انتخاب واحد باید انجام بشه ولی خب متاسفانه نشد که شهریه رو پرداخت کنم و اگه به ترم بعد برسه مجبور به انصراف هستم

باتوجه به پرداخت شهریه و این که بنده دانشجویی نبودم که بیخیال باشم و 1سال و هفت ماه پیگیر پایان نامه بودم ولی متاسفانه ترم 7 هستم و نمیخام بیشتر از این به ترم ها افزوده بشه و الان هم ناامید نشدم از شما تقاضا دارم برای حل مشکل بنده لطفی بفرمایید تا به امید خدا بتونم تا اخر مهر دفاع کنم.
باتشکر از لطف شما..
Iran (Islamic Republic of)
لیلا
۱۶:۰۰ ۰۷ شهريور ۱۴۰۰
رشته من پژوهشگری علوم اجتماعی است هیچ جاکارگیرم نیامد از آقای ریسی وزیر علوم خواهش می کنم محدودیت را بردارید محدودیت سن وسال دانشگاه آزاد وغیره شرط معدل من خودم سرکلاس هرچی استاد می پرسید جواب می دادم اما موقع امتحان همکلاسی‌ هام تقلب می کردند اما من نمره برام ملاک نبود بلکه یادگیری وتحقیق برایم مهم بود
آخرین اخبار