راه‌آهن بوشهر - شیراز اندر خم تامین اعتبارات

استان بوشهر به عنوان قطب اقتصادی کشور، یکی از مهمترین نقاطی است که باید راه‌آهن به آن می‌رسید، ولی هنوز هم خبری از راه‌آهن نیست.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، یکی از تاثیرگذارترین پروژه‌های استان بوشهر راه‌آهن بوشهر - شیراز است، ولی این ابرپروژه همچنان لنگ اعتبار است و با این روند باید برای تکمیل آن سال‌ها انتظار کشید.

استان بوشهر در جوار خلیج فارس دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی در زمینه‌های مختلف است که از جمله آن‌ها می‌توان به نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاه اتمی، بندر، گمرک، کشاورزی، معاون، دریا و… اشاره کرد.

در کنار این ظرفیت‌هایی که ذکر شد، یک ظرفیت مهم مورد غفلت قرار گرفته است که شاید لازم و ملزوم دیگر ظرفیت‌ها محسوب می‌شود و آن هم اتصال استان بوشهر خط ریلی سراسری کشور است.

استان بوشهر به عنوان قطب اقتصادی، انرژی و صنعتی کشور و یکی از مهمترین نقاط صادرات و واردات کشور، یکی از مهمترین نقاطی است که باید راه‌آهن به آن می‌رسید، ولی هنوز هم خبری از راه‌آهن نیست.

علی‌رغم وعده‌های متعدد دولت‌های مختلف طی سال‌های گذشته و اذعان به اهمیت راه‌آهن بوشهر، این پروژه به صورت ناقص و با میزان پیشرفت پایین رها شده است و هر ساله اعتبارات قطره‌چکانی به آن تزریق می‌شود.

اعتبارات تخصیص یافته به راه‌آهن بوشهر- شیراز طی سال‌های گذشته آن قدر کم بوده که اگر قرار باشد روند تخصیص اعتبار به همین منوال باشد، باید یک قرن انتظار کشید تا این ابرپروژه تکمیل و قابل استفاده شود.

ابرپروژه‌ای که لنگ اعتبار است/ پیشرفت لاک‌پشتی راه‌آهن بوشهر

احداث خط آهن شیراز- بوشهر که از سال ۱۳۸۶ آغاز شده بود، به دلیل اهمیت آن برای وزارت نفت قرار بود با استفاده از منابع مالی این وزارت خانه ساخته شود که در دولت‌های نهم و دهم بخشی از منابع مالی پروژه را وزارت نفت تقبل کرد.

از سال ۱۳۸۹ به بعد وزارت نفت حاضر به پرداخت اعتبارات مورد نیاز نشد و احداث این خط آهن ترانزیتی به عنوان یکی از زیرشاخه‌های کریدور شمال جنوب و یکی از موارد مورد توافق سه جانبه ایران، ترکیه و قطر متوقف ماند.


بیشتر بخوانید


با این حال شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل از نیمه دوم سال ۱۳۹۷ از سرگیری ساخت این خط آهن را در دستور کار قرار داده است، ولی هنوز این طرح با چالش جدی روبه‌رو است.

اهمیت راه‌آهن برای استان بوشهر

نماینده دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از مهمترین مطالبات مردم استان بوشهر اتصال این استان به خط ریلی کشور است که باید با جدیت بیشتری دنبال شود.

غلامحسین کرمی تکمیل راه‌آهن بوشهر- شیراز را در توسعه اقتصادی استان بوشهر بسیار مهم دانست و تصریح کرد: برای اقتصادی شدن بنادر استان بوشهر باید خط ریلی به این استان برسد.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار با اشاره به اهمیت راه‌آهن بیان کرد: اتصال استان بوشهر به راه‌آهن سراسری باید به عنوان یکی از اولویت‌های دولت جدید در دستور کار باشد.

ابراهیم رضایی اضافه کرد: پیگیری‌های متعددی را برای تسریع در تکمیل راه‌آهن استان بوشهر داشته‌ایم و امیدواریم با نگاه مناسب دولت شاهد تکمیل آن باشیم.

لزوم تکمیل راه آهن بوشهر - شیراز طبق برنامه

عبدالکریم گراوند استاندار بوشهر با اشاره به اجرا طرح راه‌آهن بوشهر به فارس خاطر نشان کرد: در سال‌های اخیر این پروژه با پیگیری‌ها تسریع یافته و در سخت‌ترین شرایط مالی کشور فعال شده است.

وی طول مسیر راه‌آهن بوشهر به شیراز را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: بر اساس مصوبه شورای اقتصاد طول راه آهن بوشهر به فارس از ۲۵۰ به ۴۵۰ کیلومتر افزایش یافته است.

استاندار بوشهر وجود خط راه‌آهن در استان‌های ساحلی را مهم و با اهمیت دانست و تأکید کرد: راه آهن بوشهر - شیراز یکی از پروژه‌های حیاتی و مهم استان ساحلی بوشهر است که امید می‌رود بر اساس برنامه تعیین شده تکمیل و افتتاح شود.

علی‌رغم اینکه همه مسئولان بر اهمیت این پروژه تاکید دارند، ولی هنوز منابع مالی مورد نیاز برای آن تأمین نشده است تا زمان تکمیل پروژه به درازا بکشد.

بر اساس برآورد‌های سال گذشته، هزینه اجرای هر کیلومتر راه‌آهن حدود ۵۰ میلیارد تومان است و در بودجه امسال استان بوشهر ۱۰۰ میلیارد تومان برای این کار در نظر گرفته شده است.

اگر قرار باشد که اعتبارات راه‌آهن بوشهر - شیراز به همین صورت تزریق شود، شاید یک قرن باید انتظار کشید تا این ابرپروژه حیاتی تکمیل شده و به بهره‌برداری برسد.

منبع: مهر

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.