مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند:

۵۰ درصد میزان روان آب رودخانه گاماسیاب کاهش یافته است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند گفت: کاهش میزان نزولات جوی در سال گذشته و اوایل امسال میزان روان آب رودخانه گاماسیاب ۵۰ درصد کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،کریم حاج باباعلی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند گفت: نهر شعبان را مهم‌ترین و اصلی‌ترین منبع آب برای باغات و بخش زراعت عنوان کرد و گفت: از مجموع زمین‌های زراعی و باغ‌های شهرستان یک‌هزار و ۸۰۰ هکتار زیر پوشش این نهر قرار دارند که ۹۵ درصد این اراضی را باغات تشکیل می‌دهد.

اوبی بیان اینکه  برای آبیاری باغات نیاز به یک‌هزار و ۸۰۰ لیتر آب در ثانیه است در حالی که الان این میزان به ۴۰۰ لیتر در ثانیه رسیده و باعث بروز مشکلاتی در زمینه مدت تناوب آبیاری مزارع شده است,افزود:روان آب رودخانه گاماسیاب در مقایسه با سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته است.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: نهر اصلی شعبان دارای ۱۴ کیلومتر طول با ۴۶۰ دریچه آبگیری است که تاکنون ۱۱۵ کیلومتر در آن با احتساب انهار فرعی بتونی شده و حدود ۵۰ کیلومتر دیگر نیاز به بتونی شدن دارد.

باباعلی اظهار داشت: در دو سال گذشته وضعیت رودخانه مانند امروز نبود و به خاطر شدت بارندگی در برخی مناطق از بستر خود طغیان کرده و باعث آبگرفتگی مناطق روستایی می‌شد.

او با اشاره به شرایط خشکسالی کنونی افزود: خوشبختانه با وجود کم آبی، با همکاری دستگاه‌های مربوطه، نیروی انتظامی و مردم توانستیم آب را به مزارع و باغات برسانیم و مانع از بروز مشکل جدی در شهرستان شویم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر محصولات کشاورزی در حال برداشت هستند اضافه کرد: با توجه به حساس بودن یکی دو هفته آینده سعی ما بر این است آب گاماسیاب را به منطقه گوشه سر آسیاب شهر نهاوند برسانیم تا باغات این منطقه نیز آبیاری شوند.

بابا علی  در خصوص تأمین اعتبار برای بتونی کردن کامل این نهر گفت: با توجه به پیگیری‌هایی که از سوی نماینده شهرستان برای تأمین اعتبار این پروژه از طریق ماده ۵۶ با مشارکت بانک‌ها، تا قبل از روی کار آمدن دولت فعلی ۷۰ تا ۸۰ درصد انجام گرفته بود که در حال پیگیری است.

او با اشاره به افزایش نرخ حقابه کشاورزان گفت: امسال با توجه به افزایش قیمت‌ها و همچنین بالا رفتن دستمزد میراب‌ها حقابه نیز افزایش داشته که البته رقم قابل توجهی نبوده و قطعاً پیمانکار نیز متضرر خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند با اشاره به تعیین میزان حقابه بر اساس دستورالعمل سال ۱۳۴۸ گفت: البته در حال حاضر ملاک حقابه این نامه است، اما اخیراً اعلام شده که تعیین حقابه بر اساس شرایط هر سال تعیین می‌شود.

باباعلی در ادامه با بیان اینکه پیوند گردو تا پایان مرداد ماه سال جاری ۱۴ هزار پیوندک، پیوند شده است که نسبت به ۵ هزار پیوندک پیش بینی شده بیش از ۲۸۰ درصد تحقق داشته‌ایم افزود: در تولید گوشت قرمز تا پایان مرداد ماه سال جاری به میزان ۷۰ تن گوشت قرمز تولید شده که نسبت به ۱۷۰ تن میزان پیش بینی شده در سال جاری تاکنون ۴۰ درصد تحقق داشته است.

او افزود: در توسعه سازه‌های گلخانه‌ای تا پایان مرداد ماه میزان ۳/۶ هکتار در حال احداث و آماده سازی می‌باشد که نسبت به ۷ هکتار پیش بینی شده برای سال جاری حدود ۹۰ درصد تحقق داشته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند گفت: در توسعه سامانه‌های نوین آبیاری میزان ۳۶۱ هکتار تا پایان مرداد ماه سالجاری انجام گرفته یا در دست توسعه می‌باشد که نسبت به ۵۸۰ هکتار پیش بینی شده سال جاری بیش از ۶۰ درصد تحقق داشته‌ایم.

باباعلی با اشاره به ایجاد ظرفیت فرآوری وذخیره سازی جدید میزان ۷ هزار تن واحد‌های بسته بندی حبوبات، ماهی قزل پروتیئن و تولید شیرخشک تا پایان مردادماه انجام شده است اظهار کرد: این میزان تولیدات نسبت به ۴ هزار تن میزان پیش بینی شده در سال جاری بوده است که تا کنون بیش از ۱۷۰ درصد تحقق داشته است.

او با بیان اینکه در راستای برنامه راهبردی اقتصاد مقاومتی و اهداف کمی و کیفی این برنامه‌های در شهرستان نهاوند در سال ۱۴۰۰ انجام شده است افزود: با وجود خسارات ناشی از خشکسالی‌های اخیر و کاهش میزان تولیدات شهرستان از سطح ۱۴ هزار هکتار اراضی گندم شهرستان حدود ۴۰ هزار تن گندم تولید شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند در بحث تولید شیر و گوشت و مرغ در شهرستان تا پایان مرداد ماه سال جاری به ترتیب ۱۴ هزار و ۴۰۰ تن از این دو محصول تولید شده که باعث افزایش ضریب خود اتکایی محصولات اساسی شده است بیان کرد: در تجهیز و نوسازی منظور یکپارچه سازی اراضی حدود ۱۵۰ هکتار انجام گرفته که ۱۰۰ درصد انجام شده است.

بابا علی افزود: در بحث تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی تا پایان مرداد نیز در بخش زراعت، باغبانی، دام و طیور، و سایر ناوگان ۴۴ دستگاه به ناوگان اضافه شده است و در توسعه و فرآوری گیاهان دارویی نیز تا پایان مرداد سال جاری حدود ۲۳۰ هکتار افزایش سطح و ۲۸۰ تن افزایش تولید داشته‌ایم.

منبع: مهر

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.