مرمت مجموعه تاریخی در اشکذر

رئیس میراث فرهنگی اشکذر گفت: مجموعه تاریخی سلطان بندرآباد این شهرستان مرمت و بازسازی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد،  جمالیان رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اشکذر گفت: با اجرای عملیات مرمت قسمتی از بدنه سردر مسجد جامع و ورودی حسینیه مجموعه سلطان بندرآباد کاهگل و آجر فرش قسمتی از محوطه ورودی این مجموعه تاریخی انجام شد.

او افزود: این مجموعه تاریخی و عظیم متعلق به قرن ۹و ۸ هجری قمری دارای مسجد، حسینیه، خانقاه، آب انبار، حمام، برج‌های حفاظتی، بقعه و ... است که مدفن مشایخ سلسله دادایی است.

جمالیان گفت: ورودی اصلی بنا در ضلع شمالی واقع شده که بعد از آن فضای هشتی و حسینیه است و در مرکز آن کلکی بنا شده که فضای گنبدخانه و بقعه در پشت ایوان واقع شده است.

او گفت: این بنای تاریخی در ضلع غربی مسجد جامع قرار دارد که دارای دو شبستان زمستانه و تابستانه است همچنین شبستان تابستانه این مسجد مانند مسجد جامع یزد دارای صحن با رواق‌هایی در اطراف ایوانی بلند و فضای گنبدخانه است.

جمالیان اظهار داشت: قدیمی‌ترین بنای این مجموعه خشتی، خانقاهی است که در ضلع شرقی مجموعه قرار دارد و در داخل آن مسجدی دو قبله می‌باشد که در نوع خود جالب و دیدنی است.

او گفت: در ضلع شرقی خانقاه ورودی حمامی است که در حال حاضر در زیر ریگ مدفون است که دور تا دور این مجموعه با حصار و برج‌های دیدبانی حفاظت شده است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار