هشدار سازمان ملل درباره شرایط بحرانی افغانستان

نماینده سازمان ملل هشدار داد: ادامه مسدود کردن دارایی‌های افغانستان می‌تواند منجر به رکود شدید اقتصادی در این کشور شود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، دبورا لیونز، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به افغانستان گفت: باید راهی برای آزادسازی اموال و دارایی‌های افغانستان در بانک‌های خارجی پیدا کنیم. باید قبل از هر تصمیمی نسبت به تضمین‌های عملی برای عدم سوء استفاده نیرو‌های طالبان از این دارایی‌ها مطمئن شویم.

وی ادامه داد: اگر مسدود شدن دارایی‌های افغانستان به همین روال ادامه داشته باشد این کشور در یک رکود بی سابقه اقتصادی فرو خواهد رفت و مردم افغانستان با فقر و گرسنگی شدیدی دست و پنجه نرم خواهند کرد.

لیونز به شورای امنیت سازمان ملل هشدار داد: ادامه این وضع می‌تواند مردم افغانستان را برای دهه‌ها عقب نگه دارد. باید به اقتصاد افغانستان اجازه نفس کشیدن داد. طالبان هم باید خود را ثابت کنند و در عرصه‌های مختلف از جمله حقوق بشر و رفتار با زنان و دختران و نیز مبارزه با گروه‌های تروریستی همکاری کنند.

بیشتر دارایی‌های ۱۰ میلیارد دلاری بانک‌های افغانستان در خارج از این کشور مسدود شده و این موضوع به ابزاری در دست کشور‌های غربی تبدیل شده است تا بر گروه طالبان فشار وارد کنند. آمریکا اخیراً اعلام کرده است قصد ندارد تحریم‌های اقتصادی علیه افغانستان و امکان دسترسی گروه طالبان به منابع مالی این کشور را کاهش دهد.

صندوق بین المللی پول هم از دسترسی طالبان به منابع مالی حدود ۴۴۰ میلیون دلاری ذخایر اضطراری جلوگیری کرده است. روسیه و چین اخیراً برای آزادسازی دارایی‌های افغانستان از بانک‌های جهانی با یکدیگر بحث و تبادل نظر کرده اند.

گنگ شوانگ، معاون سفیر چین در سازمان ملل در این رابطه گفت: این دارایی‌ها متعلق به افغانستان است و باید برای این کشور صرف شود و نباید کشورهای غربی از آن به عنوان اهرمی برای اعمال فشار و تهدید استفاده کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار