مسئولان بخوانند؛

چهار خصوصیت اخلاقی که مسئولان و دست‌اندرکاران کشور باید داشته باشند

یک مسئول، علاوه بر دفاع از حق مردم باید دارای خصوصیاتی باشد که به او رنگ و بوی خدایی دهد و او را نماینده خداوند سازد.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، منشأ حق، می‌تواند فطری باشد مانند حق حیات و بهره‌مند شدن از مظاهر طبیعت البته تا آنجا که به حقوق دیگران (حال و آینده) تجاوز نشود. در نتیجه حق آزادی و حق انتخاب، از همین‌جا نشأت گرفته و هر کس در اصل آفرینش، آزاد آفریده شده و ذاتاً حق انتخاب دارد. اساساً، دین و شریعت آمده تا این حق ذاتی را به انسان‌ها بازگرداند و آنان را از چنگال اهریمنان انس و جن رها و آزاد سازد.

ریشه دیگر حق نیز قراردادی است که قانون، آن را تعیین می‌کند. خواه این قانون، مستند به شرع باشد یا به وضع عُقلا و پذیرفته شدگان در هر جامعه و بیشترین حقوق در روابط اجتماعی، قراردادی است. مانند حقوق خانواده، کارگر، کارفرما و حقوق ناشی از انواع عقود و معاملات که حقوق متبادل میان مردم و حکومت‌ها از همین قبیل است. در اینجا وظیفه یک مسئول و نماینده مردم مشخص می‌شود که چگونه می‌تواند در حفظ آرامش مردم و در زیر سایه الهی این موارد را به یکدیگر پیوند دهد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمود دهقان‌پور سخنران و کارشناس مذهبی، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، به تشریح ویژگی‌های کارگزاران دولت مردمی پرداخت و گفت: خداوند متعال در سوره حج می‌فرماید «الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّکَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ»؛ (آنان که خدا را یاری می‌کنند) آن‌هایی هستند که اگر در روی زمین به آنان اقتدار و تمکین دهیم نماز به پا می‌دارند و زکات می‌دهند و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند و (از هیچ کس جز خدا نمی‌ترسند، چون می‌دانند که) عاقبت کار‌ها به دست خداست».

مدیر باید با خلاق و اخلاق‌مدار باشد/چهار خصوصیت اخلاقی که باید مسئولین داشته باشند

وی افزود: در حقیقت قرآن کریم برای حکومت چهار وظیفه اصلی را برمی‌شمارد. اقامه نماز، ادای زکات، امر به معروف و نهی از منکر از این وظیفه‌هاست. از طرف دیگر در دیدگاه حضرت علی (ع) نیز فلسفه حکومت، احیای حق، انهدام باطل و رساندن انسان به خداست. حضرت در نهج البلاغه به این سه مورد اشاره می‌فرمایند که این آرمان جز با تشکیل حکومت صالحان یعنی حاکمان صالح اتفاق نمی‌افتد. جالب اینجاست که حضرت پیش از اعلام وظایف و شرایط کارگزاران حکومت اسلامی به ملاک‌های گزینش این افراد اشاره کرده‌اند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: یکی از ملاک مدیران از دیدگاه حضرت ایمان و تقواست. حضرت به مالک اشتر توصیه می‌فرمایند که از خدا بترسد و اطاعت خدا را بر همه چیز مقدم بدارد. باید خدا را با دل و دست و زبان یاری کرد، چون خداوند پیروی کسی را تضمین می‌کند که او را یاری کند. رهبر معظم انقلاب نیز مکرراً در سخنرانی‌های خودشان این موضوع را یادآوری کرده‌اند. ملاک دیگر کاردانی و کار بلدی است؛ یعنی افراد باید بر اساس ملاک تخصص برای کار‌ها انتخاب شوند. روابط نباید جای ضوابط را بگیرد، زیرا اصل ضوابط است و حضرت امیر (ع) مالک را در مورد این موضوع به مشورت با دیگران سفارش می‌فرمایند.


بیشتر بخوانید


حجت‌الاسلام دهقان پور تصریح کرد: سومین ملاک، خصوصیت‌های اخلاقی است، باید توجه داشته باشید که اخلاق فقط خوش‌خلقی نیست. مجموعه رفتار‌های یک شخص را اخلاق گویند علاوه بر این شخصی که می‌خواهد مسئولیتی را بپذیرد باید اخلاق مربوط به آن مسئولیت را نیز داشته باشد. مثلا کسی که ارباب رجوع دارد باید خوش‌رویی، مردم‌داری و سعه صدر مناسبی داشته باشد.

این پژوهشگر مذهبی در ادامه صحبت‌های خود در مورد وظایف و ویژگی‌های کارگزاران مطرح کرد: حضرت در مورد فلسفه‌های تشکیل حکومت مسائلی را فرمودند که یکی از آن‌ها انجام اصلاحات است، دیگری تامین امنیت و همچنین اجرای قوانین الهی است. اصلاحات یکی از شاخصه‌هایی است که مسئولین باید به آن بپردازند. اصلاحات یعنی ارشاد مردم و فراهم ساختن زمینه تعلیم و تربیت برای مردم و مبارزه با انحرافات که البته باید برای همه مردم به طور مساوی وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اصلاحات به عنوان یکی از وظایف کارگزاران نظام بیان کرد: نکته دیگری که باید دولت‌مردان به آن بپردازند و در مورد آن دغدغه داشته باشند عمران و آبادانی شهر‌هاست. این کار با استفاده از کارگزارانی مانند شهرداری‌ها و ارگان‌های ذیربط اتفاق می‌افتد همچنین یکی دیگر از وظایف این عزیزان گسترش عدالت است.

حجت‌الاسلام دهقان پور در پایان گفت: در اسلام همه باید از ظلم دوری کنند، نقش حاکمان در این بین این است که باید حساسیت بیشتری داشته باشند که به مردم ظلمی نکنند. در هر صورت تحقق عدالت یکی از وظایف مهم حاکمان است که باید صورت پذیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار